printlogo


رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) خبر داد :
برگزاری جلسات بصیرت افزایی و تبیینی در راستای منویات رهبر انقلاب در مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع)
کد خبر: 33564
رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) از برگزاری جلسات بصیرت افزایی و تببینی در راستای منویات رهبر انقلاب در مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ابن الرضا به مناسبت سال تحصیلی ۱۴۰۱ مدرسه مبارکه سیدالساجدین(ع)  طی سخنانی اظهار داشت: این مرکز در سال ۱۳۹۶ تأسیس شد، انگیزه از تأسیس‌اش این بود که مدارس علمیه کم نداریم اما اگر مدارس علمیه را اگر دقت کرده باشید از پایه ۱ تا ۶ حوزه است ما در حوزه ۱۰ پایه درسی داریم از ۱ تا ۱۰ بعد از آن یک دوره‌ای داریم تحت عنوان دوره خارج که خارج از کشور نمی‌روند در دوره خارج آن مباحث را بدون آنکه کتاب خاصی مدنظرشان باشد این مباحث را از چند تا کتاب مختلف می‌آیند مطرح می‌کنند چون خارج از متن مطرح می‌شود اسمشان را گذاشته‌اند درس خارج. در این دوره‌ ما کلاس‌های حوزوی برگزار می‌شود از پایه ۱ تا ۶ الحمدالله به صورت مدون و منظم و برنامه‌ریزی شده و همه تحت برنامه و خود مرکز مدیریت هم نظارت کافی برای این کار دارد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه در یک برهه‌ای از زمان رسم اینطور شده بود که طلبه‌ها تا پایه ۶ در مدارس بودند و از پایه ۶ آزاد می‌شدند. آزاد می‌شدند یعنی چه یعنی خودشان باید می‌رفتند استاد را انتخاب می‌کردند خودشان هم موازنشان را انتخاب می‌کردند خودشان باید مطالعاتشان را انجام می‌دادند مباحثاتشان را انجام می‌دادند که پیشرفت درسیشان را خودشان باید ارزیابی می‌کردند. این روند قبلاً در حوزه‌های علمیه مرسوم بود باب بود و خیلی کار اصلاً شاید ماب‌الامتیازی حوزه از دانشگاه همین قضیه بود که انتخاب استاد در اختیار خود اینهاست انتخاب برنامه با خودشان است اما خوب طبیعتاً آفت‌هایی را دارد بعضی از افراد دوست دارند که آزاد باشند حالا که آزاد شد دیگر درس بخواند نخواند کسی بالاسرش باشد کسی بالاسرش نباشد یکسری اینجور مباحث باعث می‌شد که تا پایه ۶ حوزه خیلی منظم خوب مطالب پیش روند اما بعد از آن دیگر یکهو یک آفت خاصی را از پایه ۷ به بعد ما داشتیم. اقتضا می‌کرد که مراکزی و مدارسی باشند که بیآیند و نظارت علمی و تربیتی این طلبه‌ها را برعهده بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ابن الرضا ابراز داشت: از زمان حضور آیت‌الله اعرافی در مدیریت حوزه های علمیه کشور ، ایشان حوزه را به دو قسم کردند یک قسم سطح ۱ و یکی هم سطوح عالی و برای سطوح عالی یک برنامه‌ریزی‌هایی شد الحمدالله و یکسری مراکزی راه افتاد تحت عنوان مراکز هدایتی تربیتی که این مراکز وظیفه‌اشان این بود که این طلبه‌ها را تحت نظارت و کنترل خودشان قرار دهند. اما یک مقدار فراتر از اینها و بالاتر از این مراکز هدایتی یکسری مراکزی بودند که تحت عنوان مراکز فقهی فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: در این مراکز فقهی بنابر پایه و اساسشان بر این بود که می‌خواهند طلبه را به نیت اینکه مجتهد شود تربیتشان کنند یعنی هدف اجتهاد است لذا برنامه‌های فوق‌العاده برایشان دارند فوق برنامه، فوق برنامه‌های علمی برای اینها دارند. من هم واقعه قضیه چون خودم از قبل اصلاً از اولی که به دنیا آمده‌اند تا حالا یعنی محیطی پرورش پیدا کردم که فقط در حال تربیت طلبه بوده پدرم از ابتدا حوزه داشتند تأسیس حوزه داشتند حوزه علمیه خوانسار را احتمالاً شنیده باشید بله ایشان بودند و آنجا را تأسیس کردند و عرضم محضرتان که از حوزه‌های نمونه کشور است که فکر می‌کنم تنها مدرسه‌ای که در حوزه علمیه قم نیاز به اینکه امتحاناتش را از اینجا بروند بگیرند ندارد و آنجا خودش مستقل همه کارها را می‌کند فقط آخر سال پایه ۱۰ نمرات را می‌فرستد به قم و قم می‌پذیرد خوانسار است و جای دیگر نداریم که این چنین شرایطی را داشته باشد. الحمدالله از همه جهت هم مورد تأیید است. هم مراکز اعزام و هم حوزه علمیه قم. خوب ما در این فضایی بزرگ شده بودیم لذا دغدغه تربیت طلبه را داشتم و چون این دغدغه را داشتم به فکرم رسید که الآن خلأ که ایجاد شده و خلأیی که الآن موجود هست همان پایه که خدمتتان عرض کنم ۷ تا ۱۰ حوزه است این طلبه‌ها باید یک طوری تحت نظارت بیآیند. آمدیم و این مدرسه را تأسیس کردیم خوب مدارس دیگری هم بوده قبل از ما دیگران هم آمده بودند و این برنامه را داشتند ولی خوب ما هم یکی از مراکزی بودیم و آمدیم و در اینجا الحمدالله فعالیت خودمان را شروع کردیم. خوب این هدف از تأسیس اگر سؤال دیگری دارید بفرمایید تا من پاسخ بدهم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ابن الرضا تاکید کرد: ببینید ما در اینجا از ۳ جهت با طلبه کار می‌کنیم. یکی مباحث علمی است یکی مباحث تربیتی است و یکی هم مباحث پژوهشی است. در مباحث علمی افزون بر دروس آزاد حوزه چند تا کار ویژه اینجا انجام می‌شود. یکی از آنها این است که ما سعی می‌کنیم درسی را که به عنوان محدوده تحصیلی یک پایه قرار داده شده است از ابتدا تا انتها را در اینجا بخوانیم. متأسفانه با توجه به تعطیلات زیادی که الآن ما داریم و بعضی از ایام تبلیغی مثل ماه مبارک رمضان مثل محرم و بعضاً تعطیلی‌های دیگری که اینها می‌افتد وسط سال تحصیلی اینها باعث می‌شود که ایام درسی حوزه را کم کند کوتاه کند و به عبارتی تقویم آموزشی را یک ذره تعداد جلسات را کوتاه می‌کند و اینکه این قضیه را این اتفاقی که می‌افتد نتیجه‌اش چه می‌شود نتیجه‌اش این می‌شود که درسی را که برای ما مشخص کرده‌اند و محدوده‌ای را که باید من امسال تمام کنم این محدوده تمام نمی‌شود سال بعد هم تمام نمی‌شود سال بعدش هم تمام نمی‌شود و این مشکل هر سال باقی هست و این طبیعتاً بالمعال و در درازمدت به نظرتان چه مشکلی را ایجاد می‌کند خوب طبیعتاً در فهم طلبه و اطلاعاتی را که باید کسب کند تأثیر سوخت خواهد گذاشت. ما آمده‌ایم اینجا با برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم و تقویم آموزشی که از قبل آماده کردیم و با مدیریت زمان تأکید می‌کنم مدیریت زمان تعداد جلسات برگزاری درس را بردیم در کمتر جایی الآن چنین حالتی هست الآن حوزه در بهترین حالتش نهایت ۱۲۰ جلسه درسی اگر درس باشد اما ما در اینجا حدود ۱۹۰ جلسه درسی در سال کلاس داریم. لذا می‌توانیم ادعا کنیم که ما در این مدت حتماً محدوده درسی خودمان را تمام می‌کنیم در حالی که جای دیگر چنین اتفاقی کمتر می‌افتد. خوب طلبه ما می‌آید درس را می‌خواند درس را به چه هدفی می‌خواند؟ به هدفی اینکه یاد بگیرد خوب صرفاً یادگیری کافی است؟ ببینید ۳ مرحله را باید در ذهنمان تصور کنیم اول یاد می‌گیرد بعد که یاد گرفت این را باید در ذهنش تثبیت کند که فراموش نکند بعد از اینکه تثبیت کرد حالا باید این را عمق‌بخش به آن دهد تعمیقش کند لذا ما برای هر ۳ این حالات برنامه داریم خوب یادگیری که سر کلاس درس می‌رود برای همین آمده‌ایم اساتیدی را انتخاب کردیم که جوان باشند روحیه شادابی داشته باشند سرکلاس با طلبه‌ها بتوانند رفت و برگشت علمی داشته باشند بگویند سوال کنند پاسخ دهند خود اساتید دارای غنای علمی خوبی هستند از اساتید برند انتخاب کردیم اساتیدی که در مؤسسات معمولاً تدریس دارند می‌آیند در اینجا و درس می‌دهند خوب با این اساتید طبیعتاً یادگیری حاصل می‌شود اما بعد از یادگیری نیاز به تثبیت دارد این باید در ذهنش بماند فراموشش نشود برای تثبیت چکار می‌کنیم ۲ تا کار اینجا داریم یکی بحث ارزیابی‌های هفتگی است هر هفته به صورت منظم ما امتحان داریم هم امتحان شفاهی داریم و هم امتحان کتبی این امتحان شفاهی باعث شده که خیلی از طلبه‌های ما که قبلاً می‌رفتند در حوزه می‌خواستند امتحان بدهند آنجا بزرگترین گلوگاه می‌دانستند و رد شدن از امتحانات را یک خان می‌دانستند الآن امتحان را برایشان آسان شده چرا؟ چون آنقدر که امتحانات شفاهی گرفته شده که دیگر برایشان شده یک چیز عادی دیگر هراسی نسبت به این قضیه ندارند هر هفته امتحانات هست خوب این امتحان باعث تثبیت می‌شود تثبیت آنچه را که فرا گرفتند در ذهن. علاوه بر آن مباحثات می‌دانید که از ویژگی‌های خاصی است که در حوزه و الحمدالله رب العالمین این یک مابه‌الامتیازی است نسبت به سایر مؤسسات علمی همین بحث مباحثات است.

وی تصریح کرد: مباحثات که هر چند تا طلبه با هم می‌نشینند بحثی را که استاد کرده این را درس می‌گیرند و با هم دیگر مرور می‌کنند ما آمدیم این مباحثات را خدمتتان عرض جهت به آن دادیم. چطور جهت دادیم؟ رسم این است که من و شما و شما می‌نشینیم بحث می‌کنیم ما گفتیم نه فقط در این حد نه یک استادی که خودش مثلاً مکاسب‌گو است خودش کفایه‌گو است ملزمش که کردیم که بیآید در جلسه بحث شما شرکت کند یعنی استاد می‌آید با شما شرکت می‌کند و با شما مباحثه می‌کند این از ویژگی‌های این مدرسه است از اول تا آخر مباحثه یعنی یک ناظر علمی حتماً در مباحثه شرکت دارد جاهای دیگر ناظر می‌گذارند اما ناظر شکلی است یعنی همینقدر بفرمایند این حضور و غیاب آیا مباحثه شکل گرفت شکل نگرفت در همین حد اما از این پا را فراتر گذاشتیم آمدیم گفتیم که باید استاد ناظر علمی باشد که جهت به بحث بدهد بگوید که اینجا چرا شیخ این نکته را گفت. هدفش چه بود یا مثلاً یه جایی را که رد می‌شوند می‌گوید این نکته را دقت کردید که چه می‌خواست بگوید حواسها را جلب می‌کند. ببینید پس چه شد از یادگیری یه مرحله آمدیم بالاتر افتادیم در خط تثبیت. درست شد پس الآن ما یکی از کارهایی که داریم بحث ناظرهای علمی مباحثاتمان است. علاوه بر این وارد مرحله سوم می‌شویم مرحله تعمیق یعنی عمق‌بخشی به مسائل. بحث را یاد گرفته‌اند اصل کتاب را خوانده‌اند مطالبش را فرا گرفته‌اند حالا وقت این است که ببینید آیا این که مرحوم شیخ انصاری در مکاسب گفته واقعاً حرف فقط همین است ما باید طلبه را ذهنش را جوال بار بیآوریم باید یک جوری باشد که ذهنش نقاد باشد متنی را که دید نگوید که آقا این خوب است و دیگر غیر از این چیز دیگر نه و تربیت شود برای اینکه این تربیت شود آمدیم چکار کردیم؟ آمدیم یکسری از حواشی بر کتاب رسائل و مکاسب و کفایه را خودمان جدا کردیم یک کتابی را درست کردیم تحت عنوان منتخب الحواشی بعد می‌آییم می‌گوییم خوب این عبارت شیخ انصاری است اما اینجا مرحوم شهیدی دارد نقدش می‌کند این را استاد درس نمی‌دهد این را خود طلبه باید برود مطالعه کند بیآید بگوید لذا ذهنش به کار می‌افتد ذهنش فعال می‌شود یک ذهن نقادی اینجا تقویت می‌شود. تمام این کارها برای چه داریم انجام می‌دهیم برای اینکه وقتی پایه ۱۰ تمام شد و وارد بحث خارج شد به راحتی بتواند مبانی اجتهاد را استیاد کند و به دست بیآورد بخاطر این جهت آمدیم این کار را انجام دادیم. خوب این یکی از ویژگی‌های خاصی است که ما در این مدرسه داریم. خوب طبیعتاً برای اینکه این مهم انجام بشود همیشه می‌گویند علم فقط به خواندن نیست اگر بخواهید مانا شوید باید چکار کنید؟ باید بنویسید با نوشتن هست که این ماندگار می‌شود لذا از همین الآن طلبه‌هایمان را تربیت می‌کنیم که کارهای پژوهشی انجام دهند و علاوه بر پژوهش حتماً نوشتار داشته باشند لذا همین الآن به تقریرنویسی تشویقشان می‌کنیم تقریراتی را که از درس دارند رسم بوده قبلاً درس را می‌خواندند خلاصه می‌نوشتند ما الآن اینجا الزامشان می‌کنیم اصلاً اگر یادتان باشد آن وقتها در مدرسه ما چیزی تحت عنوان مشق شب داشتیم تکلیف داشتیم ما اینجا تکلیف داریم اضافه کردیم این را سخت هم هست طلبه‌ها هم نمی‌پذیرند زیر بار نمی‌روند می‌گویند چرا اینقدر مطالب زیاد است. خوب آقا بالاخره جزو برنامه‌ها هست مشق شب تکلیف. خوب باید با مهارت نوشتن آشنا بشوند لذا برای اینکه با این مهارت آشنا بشوند ناچاریم یکسری کارگاه‌های مهارتی بگذاریم خوب کارگاه مقاله‌نویسی روش تحقیق روش نویسندگی این کارگاه‌ها هم در اینجا برگزار می‌شود. از آن طرف هم عرض کردم چون حواشی را می‌بینند آموزشمان هم صرفاً آموزش نیست آموزش پژوهش محور است یعنی آموزشی است با رویکرد پژوهشی. عارضم محضر شریفتان که عرض کردم مدرسه ما طلبه‌ای که می‌آید ۳ تا کار با آن می‌شود. اول مباحث علمی: خوب در مباحث علمی تقریباً حالا رئوس مطالب را من عرض کردم حالا یکسری کارهایی هم هست که اگر بخواهم بگویم به این مجال دیگر فرصت نیست انشالله باشد یک وقت دیگر چون دوستان هم عجله دارند و می‌خواهند بروند سعی می‌کنم که مختصرش کنم اما مباحث کار دومی که مدرسه درواقع در آن اهمیت دارد مباحث تربیتی است خوب طبیعتاً می‌دانید که یک طلبه دو بال دارد یک بالش علمش است یک بالش تربیتش است فرمودند تعلیم و تربیت نمی‌شود تعلیم باشد تربیت نباشد این دو تا باید هر دو همراه با همدیگر باشند تعلیم بدون تربیت یا عالم بدون عمل کشجر بلا ثمر فرمودند مثل درختی است که باشد اما بار ندارد فایده‌ای ندارد اینجا. لذا ما باید اهمیت فراوانی برای این کار قرار دهیم و برای این مسئله باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. خوب طبیعتاً برگزاری کلاس‌های اخلاق و جلسات درس اخلاق از برنامه‌های روتین ما حالا فارسی را پاس بدانیم از برنامه‌های جاری ما هستش. روزمره ما هستش. در کنار آنچه که خیلی به آن تأکید شده توسل به اهل بیت است اصلاً دقت کنید هرکدام از این آقایان علما مراجع بزرگان به هرجا که رسیدند از توسل به اهل بیت رسیدند اصلاً گاهی وقتها این توسل به اهل بیت باعث می‌شود که مسیری را که قرار است آدم در چند سال بگذراند یک شبه این مسیر را طی می‌کند. عادتشان دادیم که آقا باید توسل به اهل بیت در برنامه‌های کاری شما هر روز باشد. در مناسبتهای ویژه، دهه‌های مختلف خدمتتان عرض کنم مثل محرم صفر فاطمیه این ایام سعی می‌کنیم اینجا خودمان برنامه عزاداری سینه‌زنی را داشته باشیم. یادمان است مرحوم آیت‌الله مجتهدی کلمات نقض زیادی داشتند از جمله کلماتشان این بود می‌گفتند که طلبه‌ای که در توسل به اهل بیت نباشد این طلبه نیست این بطله است عمر دارد تلف می‌کند این درس‌خوان نیست عمرش را دارد تلف می‌کند. خوب در کنار این قضیه یکی از چیزهایی که فکر می‌کنم نور است و باعث نوردهی می‌شود و باعث می‌شود که باز خدمتتان عرض کنم که شرایط ترفیع درجه طلبه‌ها را فراهم می‌کند ذکر صلوات است. روایات متعددی در رابطه با فضیلت صلوات بر اهل بیت عصمت و طهارت و حضرت رسول گرامی اسلام (ص) خوب ما این را آمدیم تحت یک برنامه قرار دادیم در هفته یک روز هفته‌امان را اصلاً اختصاص دادیم به ختم صلوات. روزهای سه‌شنبه امروز هم ناهار در محضرتان هستیم روزهای سه‌شنبه ما ختم صلوات داریم و عرضم محضر شریفتان که ۱۴ هزار صلوات با یک حدیث کسا و باز روضه و توسل در این برنامه ختم می‌شود. علاوه بر اینها خوب وظیفه ما الآن این است ما الآن حضرت آقا دایماً می‌فرمایند که انقلابی حوزه‌های انقلابی باید این مسئله‌ای را که ایشان آنقدر تأکید به آن دارند ما هم درواقع یک جوری نمود به این قضیه داشته باشیم و این را درواقع جزو برنامه‌های خودمان قرار دهیم مخصوصاً در زمینه‌های بحث جهاد تبیین که تأکید فراوانی برایش دارند. لذا بخاطر همین قضیه در کنار مباحث علمی و در کنار مباحث تربیتی جلساتی داریم تحت عنوان جلسات بصیرتی. جلسات پرسش و پاسخ با مسئولین حالا مربوطه دعوت می‌شوند در اینجا و برای طلبه‌ها مباحثی را مطرح خواهند کرد که اینها هم درواقع یک غنای علمی از این حیث داشته باشند و بتوانند مسئولیت خودشان را در مسیری که برایشان واقع شده انجام دهند. طبیعتاً در مباحث تربیتی یکسری کارگاه‌هایی هم باید باید برای اینها که اینها فقط درس که ملاک عمده کارشان نیست زندگی دارند خانواده دارند با خانواده‌هایشان باید بفهمند که چطور برخورد کنند لذا کلاس‌هایی برای اینها گذاشته شده هم برای خودشان هم برای همسرانشان هم برای طلبه‌هایی که مجردند در زمان تجردشان و قبل از اینکه بخواهند ازدواج کنند شرایط انتخاب همسر که چه شرایطی را باید داشته باشند. لذا ما آمده‌ایم در اینجا یکسری کارگاه‌هایی را برگزار کردیم که درواقع اصلاً کارگاه‌های تربیتی ما و این کارگاه‌ها بعضاً در خود مدرسه انجام شده خیلی‌ها هم جزو برنامه‌های مدرسه اردو داریم ما اردوهای زیارتی این هم از ویژگی‌هایمان. اردوهای زیارتی و سیاحتی در قالب یک اردو یک روز بیرون می‌روند و کارگاه‌ها را برگزار می‌کنند همه دور هم همسران حرف‌هایشان را می‌زنند حرف دلشان را می‌شنویم کار دیگری و برنامه‌های دیگری که دارند اینها همه انجام می‌شود.

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع)  تاکید کرد: خیلی زیاد دنبال این نیستیم که طلبه خیلی زیادی بگیریم چون می‌خواهم با آنها کار کنیم لذا الآن طلبه‌هایی که هستند در چهار پایه به حساب ۷ تا ۱۰ الآن در حال حاضر حدود ۵۷ و ۵۸ نفر نزدیک ۶۰ نفر در نظر می‌گیریم هر سال چیزی در حدود ۲۰، ۲۵ نفر پذیرش داریم بیشتر از این پذیرشی را نداریم علتش هم این است چون ما می‌خواهیم با اینها کار کنیم لذا باید گروه‌های ۵ نفره ۶ نفره شکل دهیم و با هر گروهی یک استادی فعالیت داشته باشد چون اینطوری است نمی‌توانیم کلاس ۲۵ نفره درست کنیم ۶ تا کلاس بگیریم و جمعیت درست کنیم نه اصلاً دنبال زیاد بدون جمعیت نیستیم جمعیت کمتر زندگی بهتر البته عرض می‌کنم در این موضوع بنده کاملاً با این شعار مخالف هستم و خدا بگویم چکار کند که باعث شدند با این شعار در زمان ما اتفاق افتاد و ما بدبخت شدیم الآن دارم عرض می‌کنم به شما جوانترها دارم عرض می‌کنم شما جوانشان هستید بقیه من و آقای منافی و آقای پوست‌چیان دیگر سنمان گذشته این دو بزرگوار هم دیگر. الآن حاج علی‌اکبر الآن وقتش است. عرضم محضر شریفتان که در این قضیه ما جمعیت را کمتر می‌گیریم تعداد دانشجوها را کمتر می‌گیریم بخاطر اینکه هدفمان این است که کار بیشتری رویشان انجام بدهیم کیفی کار شود تعداد کمتر.

وی تصریح کرد:  ما شرایطی که برای پذیرش قرار دادیم این است که باید حتماً از شرایط پذیرش پرونده جاری در حوزه علمیه برادران داشته باشد شرط اول، شرط دوم این است که پایه ۶ را باید تمام کرده باشد یعنی امتحان کتبی و شفاهی را برای سال تحصیلی ۴۰۱ که بخواهد بیآید پیش ما باید تمام کرده باشد الآن ممکن است که امتحانات برگزار نشده و الآن ممکن است ما ثبت‌ناممان را انجام دهیم اما وقتی که می‌خواهد بیآید برای شروع سال تحصیلی امتحاناتش را باید گذرانده باشد یک حداقل نمره‌ای را هم قرار دادیم که حداقل نمره‌امان ۱۷ است برخلاف برخی از مدارس باز این هم از ویژگی‌ها می‌توانیم حساب کنیم این است بعضی از مدارس می‌روند طلبه‌های نخبه می‌گیرند و بعد ادعا می‌کنند که آقا ما مدرسه‌امان نخبه است شما معدل ۱۹ و معدل ۲۰ بگیرید و ادعا کنید که اینها خوب است این هنر نیست که مرحوم آیت‌الله خوشبخت رحمه الله علیه می‌فرمودند که اتفاقاً شما اگر طلبه‌های معمولی‌تر را بگیرید و در آن کار کنید و اینها را نخبه کنی یعنی درواقع به هدف نخبه‌پروری بیآیید یکسری کارها را انجام دهید این مهم است ما هم هدفمان از مدرسه بحث نخبه‌پروری است لذا در معدل خیلی شرط معدل را دخیل نمی‌دانیم کمتر از. شرط سنی را با توجه به اینکه طلبه‌های یا دیپلمه می‌آیند وارد حوزه می‌شوند یا سیکل وارد حوزه می‌شوند ۶ سال را حالا شما به آن اضافه کنید این یا ۲۰ ساله می‌شود یا نهایتاً ۲۴ ساله می‌شود ما دیگر حداکثر قرار دادیم می‌گوییم حداکثر سنی که دارند ۲۴ سال است.

نه دیگر. البته یادم است یک فیلمی در سینما ساخته بودند مدرسه پیرمردها بد نیست تجربه کنیم.

وی افزود: ما برای شرایط پذیرش ببینید یک آزمون متمرکزی را مرکز مدیریت انجام داده به آن کار نداریم ما آن آزمون متمرکز را انجام می‌شود علاوه بر آن آزمون خدمتتان عرض کنم ما یک کانال اطلاع‌رسانی در ایتا داریم که اکس ساجدی آنجا آدرسش خورده در این کانال تمامی اطلاعات وارد شده که چه مدارکی را باید بیآورند و آن اطلاعاتی را که بصورت اطلاعات اولیه می‌خواهیم پر می‌کنند به آی‌دی درواقع این ادمین حالا به مدیر کانال در واقع این را ارسال می‌کنند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33564