printlogo


غفلت از بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین پایگاه‌های اجتماعی کشور؛
مساجد بزرگ‌ترین کانون‌های تربیت و خانواده محور در کشور / سالم‌سازی جامعه در گرو جذب نسل جدید به مساجد
کد خبر: 33839
مساجد بزرگ‌ترین کانون‌های تربیت و خانواده محور در کشور هستند که در این میان سالم‌سازی جامعه در گرو جذب نسل جدید به مساجد است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، گستردگی بالا، محله محور بودن و پیوند عمیق آن باایمان و اعتقادات مردم از مهم‌ترین ویژگی‌های مساجد است اما به نظر می‌آید در سال‌های اخیر مورد غفلت مسئولان کشورمان قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات موجود و آمارهای که تا آبان‌ماه 1400 اعلام شده بیش از ۸۰ هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد که نشان‌دهنده گستردگی و تراکم بالای آن در کشور است.

این موضوع که مساجد می‌توانند نقش مهمی در تربیت افراد و سالم‌سازی جامعه داشته باشند بر کسی پوشیده نیست اما نحوه عملیاتی کردن آن در زمان کنونی یک موضوع مهم و کلیدی است.
در اهمیت جایگاه مساجد همین بس که رهبر انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده در سال 1395 در بند سوم آن به مساجد اشاره کرده و بیان فرموده‌اند: برجسته‌کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقای هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه.
در واقع بر اساس این بیانات مساجد نه‌تنها هویت ما را تشکیل می‌دهند بلکه نقش صیانتی و حفاظتی از خانواده و جامعه را نیز دارند که باید بیش‌ازپیش به این مهم توجه شود.

مساجد بهترین کانون برای تعلیم‌وتربیت افراد است

از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ترین نهادها، نهاد مسجد است، گفت: پیامبر اسلام (ص) مسجد را به‌عنوان نهاد تأسیس کردند و به آن کارایی‌هایی دادند که از جمله آنها می‌توان به محل عبادت مسلمانان، تصمیم‌گیری مسائل مهم جامعه، محل تعلیم‌وتعلم، محل داوری و قضاوت و کمک به فقرا اشاره کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیدوست با اشاره به جذب افراد به‌ویژه جوانان به مسجد، خاطرنشان کرد: یادگیری معارف اهل‌بیت (ع) و بیان آنها توسط روحانی سبب می‌شود مردم خودبه‌خود به مسجد جذب شوند، بیان قرآن، تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بسیار مؤثر است، باید به این نکته توجه کرد میراثی در متون اسلامی وجود دارد که گره از مشکلات انسان‌ها باز می‌کند.

وی بیان داشت: بزرگ‌ترین سرمایه جذب افراد به مسجد این است که روحانی معارف اهل‌بیت (ع) را خارج از افراط‌وتفریط و اضافات برای مردم بیان کند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند مسجد کهنه شده و جوانان جذب آن نمی‌شوند، افزود: اگر بگوییم مساجد کهنه شده و نقشی ندارد و تنها افراد مسن در مساجد حضور پیدا می‌کنند و جوانان از مسجد فاصله گرفتند، غیرمنصفانه است زیرا بسیاری اوقات نوجوانان و جوانان در مساجد حضور پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد مسجد یک نهاد اسلامی و قرآنی شناخته شده است و بهترین کانون برای تعلیم‌وتربیت افراد مختلف است.

عرصه حضور و فعالیت جوانان در مسجد را فراهم کنیم

حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه مسجد یکی از سنگرهای بسیار مهم و کلیدی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است، گفت: در گام دوم انقلاب، یکی از مطالبات مقام معظم رهبری توجه به تربیت، رشد و تعالی نسل جدید آن هم با محوریت مساجد است که قطعاً در این راستا کانون‌های مساجد باید فعال‌تر و قوی‌تر و کوشاتر از گام نخست انقلاب عمل کنند.
وی اضافه کرد: کانون‌های مساجد در کنار پایگاه‌های بسیج می‌توانند در زمینه مباحث فرهنگی و تربیتی و مباحث بصیرتی و اجتماعی نقش مؤثرتری در جامعه مخصوصاً در شرایط امروز داشته باشند.
ملک‌زاده با اشاره به موفقیت در عرصه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، ابراز داشت: اگر بخواهیم در عرصه مقابله با تهاجم فرهنگی و خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن دررابطه‌با نسل جوان، موفق باشیم و عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهیم، باید شرایط و زمینه فعالیت بهتر این نسل در مساجد را فراهم کنیم.

مساجد باید تربیت محور باشند

سید محمدحسین چاوشیان استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه مهم مساجد در دنیای امروز اظهار داشت: مسجد به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم اجتماعی کارکردهای مختلفی دارد، صرفاً کارکرد عبادی و سیاسی مساجد پررنگ‌تر شده است درحالی‌که کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تربیتی را مساجد دارند.
وی ادامه داد:  در عصر امروز ما باید مسجد را به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی مهم که بتواند ارتباط بین خود مردم، بین مردم و حاکمیت و بین نهادهای مختلف را به‌عنوان حلقه میانی داشته باشد، مدنظر قرار بدهیم.
رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم مساجد تربیتی است، مساجد باید تربیت محور باشند و تربیت ما هم باید مسجد محور باشند.

نسل جوان و جایگاه تربیتی مساجد

در این میان باید به این مهم اشاره کنیم که دورکردن جوانان و نسل جدید از مساجد یکی از اهداف اصلی تهاجم فرهنگی و اعتقادی دشمنان نظام و انقلاب است.
دورکردن جوانان و نسل نواز مساجد در حالی هدف تعریف شده دشمنان است که ما باید برای این هدف‌گذاری برنامه داشته و اجازه ندهیم که دشمنان نظام به این هدف خود برسند.
با بررسی‌های صورت‌گرفته به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد مساجدی که توانسته‌اند در کنار برگزاری نماز اقدام به ایجاد کتابخانه، صندوق قرض‌الحسنه  و.. بکنند توانسته‌اند در جذب جوانان نیز موفق شوند.

دسترسی سریع مردم حتی در کلان‌شهرها

نکته مهمی که در خصوص مساجد باید به آن اشاره کنیم دسترسی سریع و آسان مردم حتی در کلان‌شهرها به مساجد است، موضوعی که نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت.
این که در بسیاری از شهرهای بزرگ سراهای محله و ... وجود دارد و می‌تواند محلی برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد بر کسی پوشیده نیست اما در شهرهای بزرگ برای رسیدن به این مکان‌ها نه‌تنها نیاز به‌وسیله نقلیه و ... است بلکه در  برخی مواقع بیش از یک ساعت باید برای رسیدن به آن در ترافیک و ... ماند.
این در حالی است که در جای‌جای کشورمان حداکثر فاصله با اولین مسجد کمتر از 15 دقیقه است که نشان می‌دهد به چه میزان در دسترس هستند اما ما از آن غافلیم.

در واقع باید گفت مساجد علاوه بر کارکرد عبادی و سیاسی، بهترین مکان فرهنگی، علمی - آموزشی و اجتماعی، انتقال مبانی فکری، اعتقادی و معنویت به نسل جدید است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و حضور جوانان در آن گرفته شود.


 
انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33839