printlogo


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد؛
۳۵ پروژه کشاورزی در استان قم افتتاح می شود
کد خبر: 34133
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه ۳۵ پروژه کشاورزی با سرمایه ۱۸۷۳ میلیارد تومان در هفته کشاورزی افتتاح می شود گفت: ۵۴ هزار میلیارد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به قم کسب شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد رضا حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد اظهار داشت: جهاد کشاورزی قم ۶۰ شهید و ۵۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کرده است این نشان دهنده این است که جهاد کشاورزی در هر جایی که نیاز باشد وارد میدان کمک به مردم می شود.

وی گفت: امنیت غذایی کشور بر عهده جهاد کشاورزی است ، امنیت غذایی یکی از مولفه های قدرت است کشوری که امنیت غذایی نداشته باشد دچار بحران می شود در چهل سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی در کنار همه مشکلات و محدودیت ها روند موفقی داشته است.

حاجی رضا افزود: سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کم است زیرا ریسک آن بالا است و مسایل اقلیمی گریبان گیر این بخش است و فقدان تشکل های منسجم برای جامعه ۴ میلیونی در این بخش که ۸۵ درصد پروتیین کشور را تامین می کند وجود دارد البته وضعیت مناسب است البته مشکلاتی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: کشاورزی استان قم حلقه کوچکی از امنیت غذایی کشور است که نقش خود را به خوبی انجام داده است استان قم ۱۰۴ هزار هکتار عرصه قابل کشت دارد که ۴۲ هزار هکتار عرصه زراعی و ۲۲هزار هکتار عرصه باغی است و سالانه ۸۰۰ هزار تن تولیدات این بخش است و مهمترین ظرفیت بخش کشاورزی استان قم دام و طیور است و دو درصد از پروتیین کشور را تامین می کند.

وی بیان داشت: در قم ۴ هزار نفر در بخش کشاورزی قم فعال هستند با توجه به محدودیت های اقلیمی در قم در بخش کشاورزی برنامه آمایش استان قم را تنظیم کردیم تا با مباحث دانش بنیان و علم بتوانیم که عرصه ۱۰۴ هزار هکتاری را حفاظت کنیم زیرا امکان توسعه عرصه های کشاورزی در قم را نداریم.


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: در سازمان جهاد کشاورزی استان قم چند اولویت ترسیم کردیم از جمله الگوی کشت و بیش از ۳ سال است که فعالیت های الگوی کشت آغاز شده و برنامه های کمی تعریف شده تا مولفه های مهم آب و خاک به صورت بهینه استفاده شود، همچنین توسعه کشت های گلخانه ای سالانه ۵۰ هزار متر سطح زیر کشت گلخانه ای افزایش یابد.

حاجی رضا اظهار داشت: توسعه گیاهان دارویی یکی دیگر از اولویت های جهاد کشاورزی استان قم است و سالانه ۱۸۰۰ هکتار توسعه داریم .


وی اضافه کرد ۵۴ هزار میلیارد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به قم کسب شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تاکید کرد: نیاز آب استان قم ۴۵۰ میلیون مکعب است که ۳۰۰ میلیون مکعب آب آب مناسبی نیست و مجبور هستم که گیاهانی را در قم کشت کنیم که با این آب سازگار باشد و مقاوم  با آب شور و کم آبی باشد.


حاجی رضا گفت: مسیله دانش بنیان از سال های قم در جهاد کشاورزی استان قم جاری بوده است و با نامگذاری سال نیز این فعالیت بیشتر شده و تفاهم نامه های عملی با دانشگاه های قم منعقد کردیم، همچنین حفظ کاربری اراضی یکی از دغدغه های جهاد کشاورزی است زیرا هر یک متر مربع زمین کشاورزی امنیت غذایی ۲۰ نفر را تامین می کند، همچنین در حوزه قلع و قمع فعالیت های صورت گرفته و یک عدد ۵ برابری در حوزه کشاورزی وجود داشت و با آن برخورد شد.

 
وی خاطر نشان کرد: در بخش تنظیم بازار از آذر ماه سال گذشته در تامین، توزیع و نظارت بر عهده جهاد کشاورزی بوده است و تامین اقلام اساسی مانند برنج، شکر، روغن و گوشت برای مردم و اصناف به خوبی انجام شد در این حوزه هرچه خوب عمل شود اما نقص شبکه توزیع باعث می شود کالا گران به دست مصرف کننده برسد وجود شبکه توزیع امین ضروری است و کار های خوبی در این زمینه در استان قم انجام شده است، از جمله بیش از یک ماه است که نظارت دقیق در حوزه آرد و نان وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در حوزه تسهیلات ۱۴۵۱ میلیارد تومان از ردیف های مختلف معرفی کردیم که ۳۴۳ میلیارد تومان مصوب و ۳۱۵ میلیارد در حال انجام است و ۱۲۱۵ نفر از این تسهیلات استفاده کردند.

حاجی رضا گفت: در هفته جهاد کشاورزی ۳۵ پروژه بخش کشاورزی با سرمایه ۱۸۷۳ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد که ۸ پروژه در بخش آب و خاک با اشتغال ۸۲ نفر، ۱۹ پروژه در حوزه تولیدات دامی با سرمایه ۱۴۰ میلیارد تومان ۴۴ با ۴۳ نفر اشتغال، ۳پروژه در بخش شیلات با اشتغال ۴ نفر ، در صنایع تبدیلی ۴ پروژه با اشتغال ۱۰۱ نفر اشتغال است.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34133