printlogo


تلف شدن ماهی های رودخانه قم +عکس/فیلم
کد خبر: 34408
بنا بر گزارش محلی ها بستن آب رودخانه قم از بالادست باعث مرگ ماهی ها در پایین دست رودخانه قم شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،‌ بنا بر گزارش محلی ها بستن آب رودخانه قم از بالادست باعث مرگ ماهی ها در پایین دست رودخانه قم شده است.

کاهش حقابه های تخصیصی به قم هرچند وقت یکبار باعث بسته شدن آب رودخانه قم شده و این فاجعه زیست محیطی را به بار می آورد.

مدتی بود که آب در بستر رودخانه رهاسازی شده بود اما طی اخطاری توسط سازمان بازرسی به شرکت آب و فاضلاب رهاسازی آب متوقف شده که این مسئله باعث تلف شدن ماهی ها شده است.

هر ساله شاهد هستیم در فصل بارندگی و با پر شدن سد گلپایگان چند صباحی آب اضافی سد در رودخانه پایین دست شهر محلات به نام رودخانه قمرود یا اناربار جاری می شود و منطقه رنگ و بوی شادابی و حیات می گیرد و زمین های کشاورزی اطراف را نیز سیراب می کند. ولی با کاهش نزولات جوی و افزایش دمای هوا در فصل تابستان دریچه های سد بسته می شوند و رودخانه قمرود از جریان می ایستد و برکه هایی در آن پدید می آید که راکد هستند ولی هنوز کورسویی از حیات درآنها پیداست.

بر اثر کم شدن آب، هزاران ماهی کوچک و بزرگ و آبزیان متعدد در این برکه ها گرفتار می آیند و به تدریج با گرم شدن هوا و تبخیر آب برکه ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

​رودخانه ها و مسیل های زیادی از جمله رودخانه های خوانسار، شور، قره سو، زاغه و ... در طول مسیر به این رودخانه می ریزند. رودخانه قمرود در طول مسیر طولانی خود از محل گنبدهای نمکی و نمک زار می گذرد و رفته رفته آب آن شور می‌شود. رودخانه قمرود به دلیل شرایط مناسبی که دارد زیستگاه انواع ماهی هاست.


تا کنون ۱۲ گونه ماهی در این رودخانه شناسایی شده است، بیشتر این ماهی‌ها بومی هستند اما گونه‌هایی از انواع ماهی پرورشی نیز وارد آب این رودخانه شده اند؛ به خصوص در پشت سد ۱۵ خرداد که در مسیر این رودخانه قرار دارد به دلیل حجم بیشتر آب، انواع ماهی های پرورشی وجود دارد که در آنجا تخم ریزی کرده و تکثیر شده اند و به محلی برای صید تفریحی ماهی تبدیل شده است.


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34408