printlogo


مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم در گفتگو با قم فردا خبر داد؛
مراکز درمانی تامین اجتماعی قم توسعه می یابد/ خدمات رایگان دندانپزشکی به ۳۵۰۰ نفر در قم
کد خبر: 34860
مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم با اشاره به اینکه بخش NICU بیمارستان امام رضا علیه السلام توسعه می یابد گفت: در سه ماه نخست سال جاری حدود ‌3500 نفر از خدمات رایگان مراکز دندانپزشکی تامین اجتماعی استان بهره بردند.
مهدی محصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: در سه ماهه اول سال جاری درمان مستقیم  استان  با رشد ۲۰ درصدی در مراجعات سرپایی و ۶ درصدی در مراجعات بستری مواجه بوده است. در ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ مراکزملکی استان با کاهش شدید مراجعات روبرو بوده است اما با گذشت بیش از دوسال از این بیماری، روند مراجعات بیشتر شده است. 

وی بیان داشت: کاهش ترس و نگرانی مردم از بیماری ، وضعیت نامساعد اقتصادی و افزایش هزینه های درمان  از دلایل افزایش تعداد مراجعات بیمه شدگان به درمان مستقیم در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سالهای ۱۳۹۹و ۱۴۰۰  بوده است.


وی ادامه داد : در سه ماهه اول سال جاری در بخش درمان مستقیم بالغ بر ۲۳۹،۷۷۸ نسخه پزشکان به صورت الکترونیک تولید شده است. یعنی حدود ۹۹.۸۱ درصد نسخ پزشکان به صورت الکترونیک تولید شده اند.

مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم خاطر نشان کرد: کلیه موسسات طرف قرارداد اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی  و غیر طرف قرارداد استان نسخ خود را به صورت الکترونیک تولید می نمایند (۱۰۰درصد) به جزء در موارد قطعی سیستم و پزشکان اتباع  در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱،۰۳۷،۵۰۷ نسخه پزشکان به صورت الکترونیک تولید شده است.

محصل تصریح کرد: سه ماهه اول سال جاری ، درصد نسخه پیچی دارو بالغ بر ۹۸.۹ درصد و درصد نسخه پیچی پاراکلینیک بالغ بر ۹۸.۴درصد بوده است.

وی گفت: پذیرش و بستری در بیمارستان امام رضا(ع) در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر۲۵۱۰  مراجعه بستری در بیمارستان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است.

محصل  در پاسخ به این سوال که عنوان بیمارستان تامین اجتماعی قم  چه تعداد پذیرش اورژانسی داشته از این تعداد چه تعداد افراد غیر مرتبط با بیمه تامین اجتماعی بودند؟ بیان داشت: در سه ماهه اول سال جاری بیش از  ۶ هزار  مراجعه به اورژانس  بیمارستان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است از این میزان  بالغ بر ۳۰۰ مراجعه یعنی حدود ۵درصد  غیر بیمه تامین اجتماعی بوده اند.  


محصل در پاسخ به این سوال که بخش دندانپزشکی یکی از بخش های سخت پذیرش است آمار سه ماهه نخست سال جاری را بفرمایید؟ گفت: در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۳۴۲۱ مراجعه دندانپزشکی  در زمینه های  معاینه، جرم گیری، پرکردن، ترمیمی و  کشیدن در مراکز درمانی ملکی استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵درصد افزایش یافته است.

همچنین وی در خصوص تعداد پذیرش و نسخه نویسی و تحویل دارو در ۴ مرکز تامین اجتماعی قم اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۲۴۰،۲۴۵ مراجعه به پزشکان مراکز ملکی صورت گرفته که از این میزان حدود ۸۳ درصد ارجعات پزشکان یعنی بالغ بر ۲۰۰ هزار  مراجعه به داروخانه صورت گرفته است.

مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم تاکید کرد: میزان آزمایشهای انجام شده در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر دویست و چهل هزار و ۲۴۵ مراجعه به پزشکان مراکز ملکی صورت گرفته که از این میزان حدود ۹.۵ درصد ارجاعات پزشکان یعنی بالغ بر۲۲،۸۰۰ مراجعه به آزمایشگاه صورت گرفته است. 

محصل اضافه کرد: اگر مجموع مراجعات آزمایشگاه انجام شده در مراکز درمانی ملکی شامل درخواستهای پزشکان داخل و خارج مراکز را در سه ماهه نخست سال جاری در نظر بگیریم بالغ بر ۲۶،۴۳۰ مراجعه آزمایش در مراکز درمان مستقیم استان صورت گرفته است.

 
وی عنوان داشت: میزان نوزادهای متولد شده در بیمارستان امام رضا(ع) در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر۳۷۹ نوزاد به شیوه طبیعی و سزارین در بیمارستان متولد شده اند  که آمار متولدین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵درصد افزایش یافته است. از این میزان تولد حدود  ۴۳درصد به روش سزارین و ۵۷درصد به روش طبیعی صورت گرفته است.
 
مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای افزایش مراکز مستقیم تامین اجتماعی در قم ندارید؟ گفت: پروژه توسعه بخش NICU بیمارستان امام رضا(ع)  که در سه ماهه پایان سال ۱۴۰۰ در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار بوده  و در اسفندماه همان سال پیمانکار  انتخاب گردید. از ۱۷ فروردین سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی پروژه شروع گردیده  که تا پایان خردادماه پیشرفت فیزیکی پروزه ۳۰ درصد  و هزینه های انجام شده ، بالغ بر ۹ میلیارد ریال بوده است.پیش بینی اتمام پروژه در شهریور ماه سال جاری می باشد و برآورد هزینه اجرای پروژه ۶۵میلیاردریال بدون اعمال و محاسبه تعدیلات سازمان برنامه و بودجه در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می باشد همچنین جذب متخصصین و جراحان خوشنام در سطح استان از دیگر برنامه های توسعه ای بخش درمان تامین اجتماعی استان است.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34860