printlogo


خطیب جمعه قم:
امر و به معروف و نهی از منکر باید از خانه تا محیط‌های عمومی جریان داشته باشد
کد خبر: 35023
خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید از خانه تا محیط‌های عمومی جریان داشته باشد، گفت: قوانین، مصوبات و بخشنامه ها گوناگونی که وجود دارد باید اجرا شود و همه نهاد ها و بخش ها به آن عمل کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  آیت‌الله علیرضا اعرافی خطیب نماز جمعه قم در خطبه نماز جمعه ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ که در مصلی قدس قم برگزار شد ضمن گرامیداشت روز بهزیستی و تامین اجتماعی عنوان کرد: امیدواریم این دو نهاد ارایه خدمات آسان و تکریم ارباب رجوع را به عنوان اصول مهم دنبال کنند همچنین موانعی که در مسائلی مانند دندانپزشکی و... وجود دارد را رفع کنند.

وی با اشاره به سالروز تاسیس شورا نگهبان اظهار کرد: از دستگاه ذی‌ربط در شورای نگهبان انتظار داریم در اطلاع رسانی و توجیه اقدامات مهم شورای نگهبان اقدامات اساسی‌تری انجام دهد؛ زیرا سلامت انتخابات وصحت انطباق قوانین با شرع و قانون اساسی را انجام می‌دهد.

خطیب نماز جمعه قم افزود: حجاب و عفاف یک حلقه از زنجیره نورانی اسلام برای سلامت و سعادت جامعه است و رعایت آن از سمت زن و مرد علاوه بر اینکه بازتاب‌های مهمی در زندگی اخروی دارد در تنظیم زندگی سالم و سعادتمند دنیوی هم موثر است.

وی بیان کرد: فروپاشی خانواده و سست شدن ارزش‌های متعالی انسانی و الهی در خانواده و جامعه از اثرات دور شدن از عفاف و حجاب است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در این زمینه نیازمند تولید علمی، تولید محتوا و ارائه درست معارف الهی هستیم که به عهد مراکز علمی و حوزوی است تا مقوله‌ حجاب و عفاف را از منظر فقهی، حقوقی، اخلاقی، کلامی، فلسفی مورد تحقیق قرار بدهند همچنین تبیین و روشن گری و تبلیغ درست این ارزش الهی از دیگر اصولی است که باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه حضور عفیفانه و با وقار زنان در جوامع عمومی و محل کار یک تبلیغ بزرگ است، گفت: تبیین درست عفاف و حجاب هم با عمل و رفتار و هم با زبان است هم‌چنین هر دختر و پسری باید با ابعاد و فلسفه حجاب و عفاف و رعایت شئون آن آشنا شود و فضای اجتماعی باید با حضور انسان‌های مومن تغییر پیدا کند.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه امر و به معروف و نهی از منکر بابذ از خانه تا محیط‌های عمومی جریان داشته باشد، اظهار کرد: قوانین، مصوبات و بخشنامه ها گوناگونی که وجود دارد باید اجرا شود و همه نهاد ها و بخش ها به آن عمل کنند.

وی اضافه کرد: گاهی لباس های مناسب در بازار نیست؛ دولت و بخش خصوصی باید صنعت مناسب برای زیست عفیفانه را در دستور کار قرار بدهند همچنین باتوجه به نزدیک شدن ماه محرم نیز مساجد و حسینیه ها باید به صورت شبکه منسجم وارد صحنه دفاع از ارزش‌های الهی و عاشورای حسینی شوند و حجاب و عفاف در صدر آن قرار بگیرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی راه ترقی را بر روی زن گشوده‌ است، ادامه داد: زنان ما افزودن بر وظایف خانگی و تربیتی می‌توانند در همه عرصه‌های علمی و فرهنگی حضور صحیح و سنجیده داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه در رابطه با سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه گفت: امروز دستکش‌های حریری آن‌ها کنار رفته است و پنجه‌ای خون آلود آن‌ها مشخص شده است؛ مردم بارها اشغال و کودتا، خون‌های ریخته شده توسط شما را دیده‌اند.

وی ادامه داد: دولت‌های منطقه بدانند عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی در کارنامه شما ثبت خواهد شد و روزی ملت های خودتان و جوانان اسلام به سراغ شما خواهند آمد.

خطیب نماز جمعه قم در خطبه اول عنوان کرد: طبیعت حوادث این است که در گذر زمان فراموش می‌شوند و فروغ و عظمت آن کم می‌شود برخی از حوادث علاوه بر زمان با موانع و عوامل نیز مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم غدیر را بشناسیم باید به موانع ماندگاری آن توجه کنیم، گفت: داستان غدیر آب زلال و جویباری بود که وقتی به حرکت درآمد با موانع زیادی برای ماندگاری مواجه شد و عظمت غدیر زمانی مشخص می‌شود که این موانع را بشناسیم.

مدیر حوزه‌های علمیه یکی از این عوامل غدغن بودن منع حدیث از رسول خدا (ص) دانست و بیان کرد: منع حدیث بزرگترین سد برای نقل جریان غدیر و ولایت بود.

وی با اشاره به اینکه منع حدیث فقط مربوط به احادیث پیامبر (ص) بود و شامل اهل بیت (ع) نبود، ادامه داد: غدغن شدن احادیث، سبب جابجا شدن برخی از کلمات احادیث و در نتیجه تغییر معنای احادیث شد از طرفی منافع سیاسی هم سبب وضع احادیث جعلی شد.

خطیب نماز جمعه قم با تاکید بر اینکه منع حدیث، تحریف احادیث و وضع احادیث از سدهای بزرگ بودند، اظهار کرد: موانع فرهنگی اجتماعی و... فراوان دیگری هم وجود داشتند اما قصه ولایت و غدیر خم یک داستان عادی نبود که زیر آوارهای تاریخ دفن شود و علیرغم گذر زمان ماندگار است و همه انسان‌های آگاه و منصف باید غدیر را بپذیرند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه غدیر علاوه بر ولایت و امامت، مضامینی دیگری هم دارد که همه امت اسلام را زیر سایه خود جمع کند، افزود: غدیر محبت اهل‌بیت (ع) وجایگاه علمی و معرفتی امیرالمومنین (ع) و خاندان پیامبر (ص) را بر کرسی حق می شناساند.

انتهای پیام/150


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35023