printlogo


70درصد تست ها در قم مثبت است؛
خیز دوباره کرونا در کشور/واکسیناسیون و استفاده از ماسک راه عبور بی خطر از موج هفتم
کد خبر: 35160
با توجه به اینکه دوباره شاهد افزایش موارد ابتلاء به کرونا در کشور هستیم، استفاده از ماسک و تکمیل واکسیناسیون ، از اهمیت زیادی برای عبور بی خطر از موج هفتم کرونا برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پس از تجربه شیرین روزهای بدون فوتی کرونا در هفته‌های گذشته، متأسفانه وارد فاز جدیدی از بیماری شده ایم که با زیرسویه BA۵ همراه شده است. زیرسویه ای که گفته می‌شود، سرعت انتقال بالایی نسبت به سویه های قبلی دارد. تا جایی که یک فرد مبتلا، می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند.
شاید همین یک شاخص برای افزایش موارد ابتلاء در موج هفتم کافی باشد. زیرا، سیر صعودی مراجعات سرپایی بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها در هفته های گذشته باعث شد تا آمار روزانه ابتلاء از مرز ۵۰۰۰ نفر نیز بگذرد. در حالی که این آمار، در هفته‌های گذشته به کمتر از ۵۰ مورد ابتلاء در روز رسیده بود.
آغاز موج هفتم همه گیری کرونا در کشور
از همین رو  بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت   از آغاز موج هفتم همه‌گیری کووید-19 در کشور خبر داد. وی خواستار واکسینه و استفاده از ماسک در فضاهای بسته و شلوغ شد.
وزارت بهداشت در بیانیه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 19 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده و 5377 مورد جدید  ابتلا شناسایی شده است. این وزارتخانه اعلام کرد که وضعیت سلامتی 640 مورد جدید وخیم است.



افزایش انفجاری مراجعات
این درحالی است که پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با استفاده از واژه «افزایش انفجاری» موارد ابتلاء به کرونا، گفت: سه هفته قبل میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، روزانه ۱۰ تا ۲۰ نفر بود که ۵۰ درصد آنها نیز کرونا نداشتند. اما، در روزهای اخیر ورودی اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با افزایش ۶ برابری مراجعان سرپایی همراه بوده است.
وی افزود: مهم‌ترین خطر زیرسویه جدید اومیکرون، این است که دامنه آن سمت افرادی برود که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و باعث افزایش موارد بستری و فوتی‌ها شود.
طبرسی با عنوان این مطلب که میزان سرایت این زیرسویه خیلی بیشتر از سویه های قبلی است، گفت: علت اینکه اکثر بیماران به صورت سرپایی مداوا می‌شوند، واکسن‌هایی بوده که قبلاً تزریق شده و باعث گردیده جلوی عوارض و مرگ و میر را بگیرد.

از طرفی دکتر حامد مقدم‌منش، متخصص داخلی نیز در همین خصوص گفت: متاسفانه بنده و سایر همکارانم در طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری‌ها مواجه شده‌ایم و تخت‌های سایر بخش‌های بیمارستان به سرعت جای خود را به بیماران کرونایی می‌دهند.
این پزشک متخصص افزود: بعد از گذشت دو سال و نیم از شروع کرونا و تجربیات شش پیک قبلی از این ویروس، پیش‌بینی آغاز شروع طغیان دوباره این بیماری برای کادر درمان اصلا کار دشواری نیست.
علائم زیرسویه جدید چیست؟
دکتر مقدم‌منش با هشدار درباره پیک هفتم عنوان کرد: طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری ها مواجه شده‌ایم، BA4 و BA5 بیشتر با علایم مشابه آنفلوآنزا و سرماخوردگی به شکل آب‌ریزش بینی، بدن درد، تب، ضعف و بی‌حالی و گلو درد و سرفه و بعضا مشکلات گوارشی به صورت اسهال و استفراغ تظاهر پیدا می‌کند و درگیری ریوی به نسبت کمتری دارد.
وی ادامه داد:متاسفانه به علت سرعت بسیار بالای انتقال آن در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تعداد افراد زیادی را درگیر خواهد کرد و این روزها در بیماران شاهد ابتلای همزمان چندین عضو خانواده هستیم.



۷۰ درصد تست‌های کرونا در قم مثبت است
این درحالی است که استان قم هم که یک شهر مسافرپذیر است از این موج در امان نمانده و تعداد مبتلایان و بستری های روند روبه رشدی داشته است که سیامک محبی، رییس مرکز بهداشت قم در این خصوص گفت: حدود سه هفته است وارد موج جدیدی از بیماری کووید ۱۹ شده‌ایم و در حال حاضر میزان مراجعات به مراکز منتخب و سرپایی چهار برابر بیشتر شده است.
وی افزود: بعد از گذشت چند ماه آرام که ناشی از برنامه عمومی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود، متاسفانه در هفته‌های اخیر با کاهش سطح ایمنی و کمتر شدن استفاده از ماسک، شاهد افزایش شیوع ویروس کرونا هستیم.
رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا افزایش نیافته، ولی به نظر می‌رسد با توجه به روند بیماری و بستری بیماران این اتفاقات نیز دستخوش تغییر شود.
استفاده از ماسک و واکسیناسیون راه عبور بی خطر از قله هفتم
همان طور که گفته شد متاسفانه از چند روز پیش تمام علائم و نشانه‌های شروع پیک هفتم را در اورژانس‌های کشور می‌توان دید . آن هم در زمانی که به عقیده بسیاری از مردم تصور می‌شد که کم کم سایه نحس این بیماری در حال کمرنگ شدن است و دستورات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و تزریق دوزهای یادآور واکسن به کمترین میزان خود رسیده بود.



اهمیت ماسک و واکسیناسیون
این در حالی است که برای عبور بی خطر از موج جدید بیماری، باید برخی از اقدامات ساده اما مهم مانند استفاده از ماسک و واکسیناسیون را انجام دهیم که در این خصوص محبی به شهروندان توصیه کرد: در صورتی که بیش از ۶ ماه از تزریق واکسن نوبت سوم گذشته است، افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه و دوز یادآور را تزریق کنند تا سطح ایمنی بدن افزایش یابد.
وی با تاکید بر این‌که سبد واکسیناسیون در قم کامل است، افزود: توصیه می‌شود بعد از دوز یک و ۲، نوع واکسن تغییر کند، دوز سوم و چهارم نوع دیگری استفاده شود تا به‌صورت ترکیبی سیستم دفاعی را هوشیار نگه دارد.
رییس مرکز بهداشت قم تصریح کرد: در مقطع کنونی که روند افزایشی کرونا را شاهد هستیم، استفاده از ماسک یکی از اولویت‌هایی است که باید هر فرد که از منزل خارج می‌شود به خصوص در فضای پرتراکم و مسقف استفاده کند.
رییس مرکز بهداشت قم گفت: در روزهای آینده مناسبت‌های مختلفی از جمله بازگشت حجاج و همچنین ماه محرم را در پیش رو داریم که اجتماعات و مناسبت‌های بسیاری برگزار می‌شود، از شهروندان درخواست داریم در رفت‌وآمدها از ماسک استفاده کنند و فضاهای بسته حتما دارای تهویه مناسب باشد.
وی افزود: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حتی‌المقدور خودمراقبتی را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا از موج جدید، به‌سلامتی خارج شویم.

ماسک‌ها را بزنید
از طرفی علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا در مورد عدم لزوم استفاده از ماسک در فضای باز برای بسیاری سوءتفاهم ایجاد کرده بود که اصلاً نیاز نیست ماسک بزنند، گفت: برای حفظ سلامتی خود در تمام فضاهای باز که ازدحام است و نمی‌توانید فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر را رعایت کنید، حتماً باید ماسک بزنیم.
وی با عنوان این مطلب که چهره کرونا تغییر کرده است، افزود: همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید رعایت شود.
ناجی با اشاره به اینکه متأسفانه تلقی عموم مردم بر تمام شدن کرونا حاصل اطلاع رسانی و برداشت‌های نادرست مبنی بر پایان کرونا است، اظهار کرد: نتیجه این اطلاع رسانی‌های نادرست، کاهش استفاده از ماسک در سطح جامعه و جولان مجدد ویروس است.
استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که زیرسویه BA۵ با توانایی بسیار بالا تلاش دارد خود را در طبیعت حفظ کند، ضرورت استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد را ضروری عنوان کرد و افزود: عدم استقبال از واکسن‌های بوستر و به تعویق انداختن آن، کنترل کرونا ویروس را نه تنها در ایران بلکه در دنیا به چالش خواهد کشید.



دوز یادآور
حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: با توجه به اینکه در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.۵ است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق دوز یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.۵ بیشتر از سایر زیرسویه های اومیکرون در کشور در گردش باشد، ادامه داد: قدرت سرایت زایی این زیرسویه بسیار بالا است اگرچه شدت بیماری زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین المللی، کمتر از سویه های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

با توجه به اینکه دوباره شاهد افزایش موارد ابتلاء هستیم، تکمیل واکسیناسیون و افراد جا مانده از دریافت واکسن، از اهمیت زیادی برای عبور بی خطر از موج هفتم کرونا برخوردار است. زیرا، در روزهای پیش رو و با آغاز ماه محرم، شاهد برگزاری مراسم عزاداری، پیاه روی اربعین و از همه مهم‌تر، سفرهای تابستانی را داریم که می‌تواند به گردش ویروس کمک کند.
از همین رو، لازم است تا قبل از اینکه گرفتار خطرات گردش ویروس شویم، نسبت به تزریق واکسن و البته رعایت کامل پروتکل‌ها، اقدام کنیم.



سید محمدحسن یزدی نژاد
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35160