printlogo


استاد حوزه و دانشگاه:
ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نکته مهم و برجسته مکتب عاشوراست
کد خبر: 35353
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اصل قیام امام حسین(ع) در راستای بصیرت‌افزایی و گسترش معنویت در جامعه است، گفت: ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نکته مهم و برجسته مکتب عاشورا است.
 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اقدامات لازم برای تبیین و ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر مخصوصا در ایام محرم، اظهار داشت: نکته مهمی که در مکتب عاشوراء برجستگی خاصی دارد این است که از آغاز نهضت ابا عبد الله الحسین علیه السلام، حضرت از میان تمام واجبات به ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تصریح می‌کنند ومی فرمایند: «ارید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر» و این بدان معنا نیست که مابقی واجبات در جامعه انجام می‌پذیرد بلکه معنای آن این است که زیربنای تمام گناهانی که صورت می‌پذیرد، ترک این فریضه است که مسلمانان نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌اند و همین بی‌تفاوتی زمینه بروز گناهان بزرگ در جامعه و خودنمایی و تسلط فاسدان و گناهکاران بر جریان حاکم در جامعه است.
وی ادامه داد: در حقیقت اگر مردم و‌ مومنین نسبت به وقایع جامعه بی‌تفاوت شدند و از مسئولیت‌های واجب خود سرباز زدند، دو اثر خطرناک به سرعت در جامعه اتفاق می‌افتد، اول: شیوع گناه در سطح جامعه و دوری از واجبات و ارزش‌های دینی و پیامدهای آن و دوم: جرأت و تسلط اشرار و‌ گناهکاران بر جامعه و به حاشیه راندن صالحان جامعه.
این کارشناس دینی بیان کرد: از این‌رو بهترین تبیین و ترویج در فریضه امر بمعروف و نهی از منکر، توجه دادن مردم به آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و نیز باید به این نکته توجه داد که در زمان ما که عصر ارتباطات است، سرعت و قدرت شیوع گناهان بسیار بالاست بر همین اساس جامعه مؤمنین باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که کاهلی و یا واگذاری امر به معروف و نهی از منکر به افراد دیگر یا نهادها و سازمانها، در حقیقت شانه خالی کردن و ترک این واجب از جانب آنهاست، لذا ویژگی تکلیف اجتماعی امر بمعروف و نهی از منکر دائماً باید در اذهان عموم باشد و بدان عمل شود.
 اصل قیام امام حسین(ع) در راستای بصیرت‌افزایی و گسترش معنویت در جامعه است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکارهای ارتقاء بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی(ع) در جامعه ، خاطرنشان کرد: اصل قیام سیدالشهدا علیه السلام و خطبه‌های آن حضرت و هم‌چنین برپایی هرساله‌ی خیمه‌های عزاء در راستای بصیرت‌افزایی و گسترش معنویت در جامعه می‌باشد به این معنا که جامعه اسلامی به معنای واقعی اسلامی باشد و ارزش‌های اسلامی در آن تبلور داشته باشد و از طرفی گناه و مظاهر آن در جامعه جایی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: برای تحقق و رشد «بصیرت و معنویت» در جامعه علاوه بر وظائف مسئولان و نخبگان جامعه، رسالت پدران و مادران در این زمانه، رسالتی بی‌بدیل است که با نگاه تربیتی نسبت به این دو امر مهم حساس‌تر باشند. اساساً برخی از امور مانند افزایش بصیرت و فراگیری معنویت اگر جنبه شعاری پیدا کند، خود ضد بصیرت و ضد معنویت می‌شود.
حجت الاسلام بنیادی بیان کرد: تبیین مسائل به صورت مصداقی و موردی و پرهیز از کلی‌گویی و صرف بیان مفاهیم، نکته دیگری است که به صورت شفاف، صریح و‌منطقی به آنها پرداخته شود، شاید یکی از آسیب‌های بزرگ مباحث سیاسی اجتماعی در چهار دهه گذشته در کشور ما در روش‌ها از جمله روش «بصیرت افزایی» و نحوه  فراگیری «معنویت و اخلاق» در ارتباط با جامعه بوده است.
نگاه «مسأله محور به مباحث اجتماعی و بیان پاسخ اقناعی» بهترین روش تبیین مسائل جامعه است
وی تصریح کرد: به هر صورت توجه به روش برخورد معصومین علیهم السلام با معضلات و مشکلات اجتماعی، روش تبیینی پویا و شفاف بوده یعنی نگاه «مسأله محور به مباحث اجتماعی و بیان پاسخ اقناعی» برای آنها که بهترین روش برای تبیین موضوعات و مسائل جامعه می‌باشد.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35353