printlogo


سخنی با مردم قم؛
میزبان خوبی برای زائران خارجی اربعین باشیم
کد خبر: 36236
در روزهای منتهی به اربعین و بعد از پیاده روی اربعین حتما در شهر قم زائران پاکستانی، افغانستانی، ترکیه ای و آذربایجانی را مشاهده خواهیم کرد که از نظر رفتار و نوع پوشش با ما متفاوت هستند اما این تفاوت نباید باعث شود نوع نگاه ما به این زائران نا مهربانی باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،همگی از مهمان نوازی مردمان عراق در حق زائران اربعین زیبایی های زیادی دیده و شنیده ایم، از پابوسی زائران ایرانی اربعین توسط افسران ارشد نظامی عراق تا بوسیدن دستان زائران اربعین توسط بزرگان قبایل عراق، همگی گوشه کوچکی از جلوه ای از مهمان نوازی مردمان عراق است.

این مردم در اوج فقر باشند یا ثروتمند ترین شخص عراق جان و مال و اعتبار خود را وارد میدان اربعین می کنند تا کمی از خستگی زائران حرم سیدالشهدا کم کنند برایشان هم فرقی نمی کند شما از کدام دین و مسلک و کدام ملیت هستید حتی اگر زبان عربی هم ندانید چنان با مهر و محبت شما را دعوت به نوشیدن شربتی گوارا و استراحت در موکب و منازلشان می کنند که گویی سالهاست هم صحبت آنها هستید هر چه از مهمان نوازی و مردم داری عراقی ها در اربعین بگوییم کم گفته ایم.

سال هاست مردم ایران نیز سعادت دارند که میزبان زائران خارجی اربعین باشند که از مسیر ایران وارد عراق می شوند و چند روزی مهمان مردم ایران هستند از آنجا که قم پایتخت جهان تشیع و شاه راه مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب است و بارگاه ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیه در قم قرار دارد زائران خارجی اربعین شهر قم را برای توقف و عبور برای رسیدن به سیل عظیم  پیاده روی اربعین انتخاب می کنند.

در روزهای منتهی به اربعین و بعد از پیاده روی اربعین حتما در شهر قم زائران پاکستانی، افغانستانی، ترکیه ای و آذربایجانی را مشاهده خواهیم کرد که از نظر رفتار و نوع پوشش با ما متفاوت هستند اما این تفاوت نباید باعث شود نوع نگاه ما به این زائران نا مهربانی باشد البته خوشبختانه موکب هایی در قم برای استقرار این زائران با محوریت مسجد مقدس جمکران در نظر گرفته شده است اما ما نیز وظیفه ای داریم در قبال این زائران شیعه که گاهی در کشور خودشان نیز غریب هستند ، برخورد مناسب ، روی خوش حتی به اندازه یک لبخند کوچکترین وظیفه انسانی ما می تواند باشد.


نگارنده معتقد است شاید نتوانیم به اندازه آنچه در مسیر نجف به کربلا و یا دیگر مسیرهای پیاده روی منتهی شده به کربلا رخ می دهد مهمان نواز باشیم زیرا بر همگان آشکار است آنچه در آن مسیر رخ می دهد عنایت ویژه ای است که به قلب مومنان عراقی در لباس خادمی زائران اربعین تابیده شده است، اما در قم می توانیم هر کجا این زائران خارجی را دیدیم به اندازه لبخند و یک خوش آمد گویی در حال خوش زیارتشان سهیم باشیم. 

ثواب کمک به زیارت و زائران اربعین در کلام اهل بیت 
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: به ازای هر درهمى که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه می‌نویسد، چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمی‌گرداند!
بلاهایى را که فرود آمده تا به او برسد، از او می‌گردانَد و از وى دور می‌کند و مالش حفظ می‌‏شود.

 زیارت اربعین به جهت روایت حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) ارزشش از زیارات معمولی خیلی بیشتر است.

همچنین امام صادق(ع) در جای دیگری فرمودند: زمانی‌که شخصی از برادران شما از زیارت ما یا زیارت قبور ما برگشت، به استقبال او بروید، به او سلام کنید و برای آنچه که خدا به او داده، تهنیت بگویید، تا برای شما نیز پاداشی مانند پاداش او باشد و مشمول رحمت خدا شوید

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36236