printlogo


گزارش قم فردا از بازار نوشت افزار؛
بازار سوت و کور لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس
کد خبر: 36241
با توجه به قرار گرفتن در آستانه بازگشایی مدارس اما بازار نوشت افزار هنوز رونق آنچنانی نگرفته که امیدواریم این سردی بازار لوازم التحریر بعد از ایام محرم و صفر شاهد حضور دانش آموزان باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هر ساله با ورود به ماه شهریور خانواده ها در تکاپوی آماده شدن برای بازگشایی مدارس می شدند و این تکاپو در بازار لوازم التحریر بسیار دیده می شد.
در شهریور ماه بازار مملو از دانش آموزانی است که در حال خرید لوازم التحریر، کیف و کفش برای مدرسه هستند. البته در این میان بازار پوشاک هم داغ می شود. اما در دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور بازار داغ لوازم التحریر و پوشاک به سمت داغ شدن بازار خرید تبلت و گوشی سوق پید کرد چرا که دیگر آموزش ازحضوری به آنلاین و مجازی منتقل شد.
در این دو سال دانش آموزان که درگیر آموزش مجازی بودند دیگر رغبتی برای خرید لوازم التحریر نداشتند و مدادها و خودکارهای رنگی جای خود را به گوشی و تبلت های کوچک و بزرگ داد.
در این دوسال علاوه بر فروشندگان لوازم التحریر ، تولیدکنندگان پوشاک مدارس و در کنار آنها سرویس های مدارس هم دچار آسیب شدند و از نظر اقتصادی با مشکلات فراوانی سرشاخ شدند.
در هر حال امسال طبق تصمیمات ستاد کرونا و وزارت آموزش و پرورش، از اوایل مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ تمامی کلاس های درسی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی به صورت حضوری برگزار خواهد شد و دانش آموزان باید با رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی بر سر کلاس های درس حاضر شوند. همین مسئله نوید افزایش تکاپو در بازار لوازم التحریر و پوشاک را می دهد.



البته این روز ها با افزایش قیمت ها و وضعیت اقتصادی خانوارها شاید آن  تکاپو و حضور دانش آموزان در بازار برای خرید لوازم التحریر مانند سال های قبل از کرونا نباشد اما امیدواریم این بازار هم رونق بگیرد و کسب و کار این قشر از جامعه هم که با مشکلات فراوانی روبرو هستند به سال های قبل از کرونا بازگردد.
خسارت کرونا به بازار لوازم التحریر
از همین رو با سید مجید فاطمی مجد رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع کرونا و آموزش ها در بستر فضای مجازی خسارت های عمده ای به واحد های عرضه کننده نوشت افزار وارد کرد، اظهار داشت: قبل از شیوع بیماری کرونا حدود ۱۳۰ واحد در حوزه لوازم التحریر و نوشت افزار فعال بودند.
وی ادامه داد: با بررسی های انجام شده حدود ۱۹ واحد عرضه کننده نوشت افزار تعطیل شدند، مابقی هم وضعیت مساعدی ندارند و امیدواریم امسال با توجه کاهش بیماری و بازگشایی حضوری مدارس بازار نوشت افزار با افزایش تقاضای مردم شرایط بهتری داشته باشد.
رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان قم با اشاره به اینکه قیمت نوشت افزار افزایش چندانی نداشته است، گفت: در سه سال اخیر با توجه به شرایط کاغذ در بازار افزایش قیمت دفتر را داشتیم لذا تغییر و افزایش قیمت دفتر مختص امسال نبوده و طی چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.
شرایط بازار همچون سالیان گذشته نیست
وی اضافه کرد: با توجه به ایام محرم و صفر هنوز بازار نوشت افزار رونقی که باید داشته باشد را ندارد اما پیش بینی می کنیم بعد از این ایام مراجعه و تقاضای مردم افزایش خواهد داشت.
فاطمی مجد ابراز داشت: در سال های قبل خانواده هایی که برای خرید نوشت افزار به واحد صنفی مراجعه می کردند برای یک سال تحصیلی لوازم التحریر را خریداری می کردند اما در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی خانوار ها مراجعات به واحد های صنفی برای خرید های محدود و برای بازده زمانی کم انجام می شود.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با وجود همه این موارد از ۱۵ شهریور به بعد بازار لوازم التحریر در استان رونق بگیرد.



فقط ۱۵ درصد لوازم التحریر موجود در بازار ایرانی است
با توجه به اینکه هر ساله در این ایام بحث لوازم التحریر خارجی داغ می شود و با توجه به تاکیدات فراوان در خصوص حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادکشور اما هنوز هم در بازار لوازم التحریر خارجی وجود دارد که می طلبد باتوجه به تعطیلی برخی از واحد های تولید نوشت افزار ایرانی حمایتی صورت بگیرد تا هم تولیدات داخل افزایش پیدا کند و هم نوشت افزار ایرانی اسلامی در بازار جای نوشت افزار خارجی را بگیرد.
از همین رو حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئولان مجمع نوشت‌افزار‌های ایرانی ‌اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وجود لوازم التحریر خارجی در بازار، گفت: در حال حاضر تنها ۱۵ درصد لوازم التحریر و اجناس مرتبط با نوشت افزار موجود در بازار ایرانی است و باید به فکر افزایش سهم نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی باشیم.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36241