printlogo


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛
خرید ۱۰ دستگاه موتورسیکلت نو برای یگان حفاظت محیط زیست قم/ نصب دوربین های تله ای در منطقه شکار ممنوع پلنگ دره
کد خبر: 36321
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: پیگیر خرید خودروهای جدید برای یگان هستیم و دوربین های تله ای نیز در منطقه شکار ممنوع پلنگ دره نصب شده که طی یکماه گذشته منجر به کشف یک گونه گربه وحشی در این منطقه شده است.
 عابدی مقدم فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،اظهار داشت: در ۵ ماه نخست سال جاری ۱۰ دستگاه موتورسیکلت نو تحویل یگان حفاظت محیط زیست قم شده است، در تلاش هستیم خودروهای مناسب برای یگان نیز  خریداری شود.

وی افزود: در بحث شکار غیرمجاز در پستانداران در ۵ ماه نخست سال جاری ۵ مورد دستگیری و تشکیل پرونده و ارسال به دستگاه قضایی صورت گرفت، آخرین مورد دستگیری شکارچی گراز بود که با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی شدند، در بحث شکار پرندگان نیز چندین شکارچی دستگیر شده است همچنین در خصوص عرضه، خرید و فروش حیوانات وحشی چند نفر دستگیر شدند، همچنین دو مورد آلودگی محیط زیست رسیدگی شد.

عابدی مقدم ادامه داد:  در ۵ ماه نخست سال جاری دوربین های تله ای را در منطقه حفاظت شده پلنگ دره نصب کردند که منجر به شناسایی گونه گربه وحشی برای اولین بار در این منطقه شد هفته گذشته نیز یک گونه جدید به حیاط وحش منطقه حفاظت شده پلنگ دره اضافه شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: هر حیوانی که تحویل حفاظت محیط زیست شود یا توسط مأموران حفاظت محیط زیست کشف شود تحویل اداره نظارت بر امور حیاط وحش استان می شود تا بعد از اقدامات اولیه و نگهداری در مناطق حفاظت شده رها سازی شود.

وی خاطر نشان کرد: سال ها است مسئله همیار محیط زیست را در حال اجرا داریم که علاقمندان به محیط زیست و حیاط وحش طی ثبت نام و بارگزاری مدارک در سامانه جامع درخواست خود مبنی بر همیار محیط زیست را ارایه می دهند، درخواست ها توسط سازمان محیط زیست بررسی و افراد واجد شرایط کارت همیار محیط زیست صادر می شود.

عابدی مقدم در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات مناطق حفاظت شده قم قرار گرفتن بخشی از آنها در استان های همجوار و با هم مرز بودن با استان های همجوار است برای مرتفع شده این مسئله چه اقداماتی انجام شده است ؟ بیان داشت: برخی از مناطق مرز مشترک است اما مدیریت آن دست استان قم است البته مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند اما با تعاملاتی که انجام داده ایم این مشکلات در حال کمتر شدن است و مسئله حفاظت مشارکتی با کمک جوامع بومی و محلی را در نظر گرفتیم.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم عنوان داشت: ارتباط گیری با افراد بومی و محلی در حفاظت محیط زیست باعث کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شده است، در برخی از مناطق افراد بومی و محلی همکاری بسیار خوبی با یگان حفاظت محیط زیست دارند البته در برخی از مناطق مسائل و مشکلاتی نیز از جمله چرای غیر مجاز نیز وجود دارد البته با آموزش های لازم این مسئله در حال کمتر شدن است.

وی اضافه کرد: جوامع بومی و محلی با آغوش باز از آموزش ها و تعاملات با ماموران سازمان حفاظت محیط زیست استقبال می کنند زیرا می دانند که هدف اصلی یگان حفاظت محیط زیست نگهداری محیط زیست برای همین مردم است، حفاظت ما از منطقه باید منافع بومیانی که سال هاست در این منطقه زندگی می کنند را در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق یگان حفاظت محیط زیست آموزش های نیز به محلی های مناطق حفاظت شده داده می شود؟ گفت: بله همکاران ما در منطقه حفاظت شده پلنگ دره در مساجد و مدارس آموزش های لازم را ارائه می دهند و چندین طرح نیز اجرا شده و خود محلی ها به ماموران یگان حفاظت محیط زیست کمک می کنند خوشبختانه فرهنگ مردم در حفاظت محیط زیست افزایش پیدا کرده و خود مردم مطالبه گر مسائل زیست محیطی شدند که با این رویکرد بهتر می توان کار کرد.

انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36321