printlogo


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛
ارز آوری بالای پسته قم / بیش از ۷۰ درصد پسته قم صادر می شود
کد خبر: 36523
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار هکتار از باغات قم به کشت پسته اختصاص دارد گفت: بیش از هفتاد درصد پسته قم از طریق تهران و اصفهان صادر می شود.
مسلم ابراهیمی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا  اظهار داشت: ۱۴ هزار هکتار از سطح باغات استان قم به پسته اختصاص دارد که ۷ هزار هکتار آن به مرحله باردهی رسیده است و ۷ هزار هکتار دیگر نهال است.


وی ادامه داد: تولید امسال پسته در قم بالغ بر ۸ هزار تن می باشد، عمده مناطق کشت پسته در قم مناطق دشتی مانند جاده قم تهران، جاده کاشان ، روستاهای قمرود و قنوات و بخشی هم در جعفریه است عمده ارقام پسته تولیدی قم پسته اکبری، احمدآقایی، کله قوچی فندقی و درصد کمی هم پسته عباسعلی است.

ابراهیمی تصریح کرد: از سیاست های جهاد کشاورزی استان قم این است که با توجه به شرایط و خاک که عمدتا شور است توسعه کشت پسته در سال های اخیر افزایش پیدا کرده و تقریبا از ۲۴ هزار هکتار محصولاتی باغی استان ۱۴ هزار هکتار را به کشت پسته اختصاص دادیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم افزود: تقریبا ۲۰ الی ۳۰ درصد پسته تولیدی استان قم در داخل استان مصرف می شود و باقی مانده آن برای صادرات به استان های تهران و کرمان ارسال می شود و از طریق این دو استان پسته قم بسته بندی و صادر  می شود.


وی در پاسخ به این سوال که چرا پسته از خود استان صادر نمی شود؟ گفت:  پایانه صادرات سلفچگان در قم وجود دارد و برای صادرات پسته نیز اعلام آمادگی کرده است اما تجاری که در این زمینه فعال باشند در قم وجود ندارد.

ابراهیمی اضافه کرد: کیفیت پسته قم خوب و درجه یک است، امیدواریم با افزایش تولید بتوانیم در سال های آینده بازار صادراتی خوب‌ را برای این محصول فراهم کنیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: تقریبا نزدیک به دو دهه است که توسعه باغات پسته در قم آغاز شده است و  اکثر باغات پسته استان جوان است و قطعاً میزان تولید افزایش یافته و ۴یا ۵ برابر بیشتر از تولید فعلی پسته در استان خواهد شد ، و نیاز داریم که در صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی برای صادرات نیز سرمایه گذاری صورت گیرد. 

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36523