printlogo


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛
برداشت ۲ هزار تن گردو در قم/کیفیت بالای گردوی قم
کد خبر: 36616
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به کیفیت بالای گردوی قم گفت: پیش بینی می شود امسال ۲ هزار تن گردو از باغات قم برداشت شود که به علت سرمازدگی بهاره نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تن کاهش دارد.
مسلم ابراهیمی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات قم به کشت گردو اختصاص دارد ، هزار هکتار از این باغات به صورتی حاشیه باغات دیگر کشت می شود و سیصد هکتار این باغات هم به صورت تک کشت گردو است .

وی بیان داشت: از این میزان هزار و ۱۵۰ هکتار بارده است و ۱۵۰ هکتار به صورت نهال است و هنوز به باردهی نرسیده است، سال گذشته حدود دوهزار و۲۰۰ تن گردو در استان برداشت شد پیش بینی می شود امسال این مقدار به ۲ هزار تن برسد علت این کاهش هم سرمازدگی بهاره است.

ابراهیمی افزود: عمده ارقام گردوی تولیدی استان قم بومی و محلی است که جدیدا از ارقام خارجی نیز استفاده شده و برخی از کشاورزان هم به صورت یکدست از ارقام اصلاح شده خارجی به صورت تک درخت در باغات خود کاشته اند هم به  صورت پیوندی این کار را انجام دادند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: جدید یک کار خوبی که انجام شده است عملیات سرشاخه کاری باغات گردو بوده باغاتی که عملکرد خوبی نسبت به سرما نداشتند کف بر کردیم و از ارقام اصلاح شده خارجی را روی این درخت ها پیوند زدیم که شکر خدا نتیجه خوبی داده و در یکی دو سال سال آتی به باردهی برسند.

 وی اضافه کرد: عمده باغات گردوی قم در بخش خلجستان و کهک و قاهان قرار دارد، گردوی تولیدی قم از کیفیت خوبی دارد و در حد گردوی همدان و تویسرکان است و روغن بسیار خوبی دارد، گردوی قم هم برای مصرف استان استفاده می شود هم به استان های همجوار مانند تهران ، همدان و اصفهان ارسال می شود.  

ابراهیمی تاکید کرد: متاسفانه صنایع تبدیلی و فرآوری گردو در استان قم وجود ندارد و گردو به شکل سنتی به فروش می رسد ، و تنها دستگاه پوستی گیری ساده گردو در باغات قم وجود دارد.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36616