printlogo


کارشناسان مذهبی در گفتگو با قم فردا مطرح کردند؛
ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی در جامعه/ احیای سنت پذیرایی از زائران امام رضا(ع) توسط مردم
کد خبر: 36699
کارشناسان مذهبی با اشاره به اینکه زندگی امام رضا(ع) در عرصه سیاسی، حکومتی و نیز در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و در عرصه تلاش برای مقابله با فتنه و حفظ اسلام و مکتب اهلبیت(ع) و مقابله با توطئه های داخلی و بین المللی درس آموز است که باید سبک زندگی رضوی در جامعه ترویج داده شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا هشتمین امام ما شیعیان است که به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارد. امام رضا (ع) در نزد ما ایرانی ها به لطف وجود مبارکشان در شهر مشهد جایگاه ویژه ای دارند.
امام رضا(ع) پس از پدرش امام موسی کاظم(ع) در سال 183ق و به مدت 20 سال به امامت رسید. ایشان تا پیش از سفر به خراسان، در مدینه زندگی می کرد اما در سال 200یا 201ق به دستور مأمون به مرو آمد و ولایتعهدی او را پذیرفت و در همان جا مامون خلیفه عباسی با دسیسه چینی به دلیل اوج گیری تمایلات مردم به امام هشتم، ایشان را مسموم و شهید کردند.

سیره و روش عملی امام رضا(ع) را در زندگی بکار ببریم
حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سیره عملی و علمی ائمه(ع)، اظهار داشت: مهمترین جنبه پیروی از ائمه معصومین(ع) مربوط به پیروی از سیره علمی و عملی آنها است.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: باید از سیره عملی معصومین(ع) پیروی کنیم و لذا وظیفه مبلغین و کسانی که فرهنگ عدالت در جامعه را نشر می دهند ترویج فرهنگ و سیره عملی معصومین(ع) است و باید سیره و روش عملی معصومین(ع) را در زندگی بکار ببریم .




ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی در جامعه
همچنین  آیت الله عباس کعبی در گفتگو باخبرنگار  قم فردا با اشاره به مهم‌ترین شاخصه های سبک زندگی رضوی برای جامعه امروز ، اظهار داشت: زندگی امام رضا(ع) در عرصه سیاسی، حکومتی و نیز در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و در عرصه تلاش برای مقابله با فتنه و حفظ اسلام و مکتب اهلبیت(ع) و مقابله با توطئه های داخلی و بین المللی درس آموز است.
وی ادامه داد: در عرصه سیاسی امام رضا(ع) در آن سال های آخر امامت که مجبور به ولایتعهدی مأمون شد از فرصت حکومت مأمون برای گسترش مکتب اهلبیت(ع) در پایه گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها موفق بود به خلاف این که بعضی ها می گویند امام رضا(ع) مذاکره کرد در حالی که ایشان با سران، ادیان و فرقه ها مناظره کرد نه مذاکره؛  مناظره یعنی گفتگوی علمی برای اثبات حقانیت اسلام و این غیر از مذاکره دیپلماسی می باشد.
عضو خبرگان رهبری افزود: در عرصه مقابله با دشمن، امام رضا(ع) بر مرز بندی شفاف با دشمنان اسلام و مکتب اهلبیت(ع) تاکید داشت و می فرماید که چه بسا فتنه بعضی از به ظاهر پیروان مکتب شیعه بر مذهب و مکتب اسلام و مذهب اهلبیت(ع) از فتنه دجال آخر الزمان هم شدیدتر باشد.
وی در ادامه خاطرنشان شد: اگر مرز بندی با دشمن از بین برود حق و باطل با هم آمیخته می شود و مومن از منافق شناخته نمی شود و این سبب فتنه می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از مواضع اجتماعی و فرهنگی امام رضا(ع) بر اساس یک برنامه متوازن در سبک زندگی اسلامی براساس آشنایی با آموزه های دین در کنار اهتمام به امور معیشت، زندگی، صبر، شکیبایی و رضایت به زندگی است که ایشان بر آن تاکید ویژه ای دارند.



 احیای سنت پذیرایی از زائران امام رضا(ع)
این روزها که تمام عاشقان امام رئوف به سمت مشهد راهی شده اند چه خوب است که ما هم مانند مردم عراق که در اربعین امام حسین(ع) زائران به این کشور سفر می کنند و این مردم از زائران آن گونه پذیرایی می کنند ما هم در این مسیر از زائران امام رئوف پذیرایی کنیم تا این اتفاق بزرگ هم در ایران شکل بگیرد
از همین رو   آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار
قم فردا ضمن تسلیت ایام شهادت امام رضا(ع) با اشاره به اینکه زندگانی امام رضا(ع) الگویی برای زیستن در تمامی ساحت‌های اخلاقی، تربیتی، دینی و علمی است، اظهار داشت: باید مسئولان و متولیان دین در ترویج معارف اهل بیت(ع) و نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی در جامعه اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) الگویی برای جامعه اسلامی است که به دلیل خدمات گسترده این امام  طاغوت نتوانست  وجود ایشان را تحمل کند و این بزرگوار را به شهادت رساند.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه برخی از ائمه به صورت علنی و برخی هم به صورت سیاسی با دشمنان اسلام و طاغوتیان مبارزه می کردند، گفت: امام رضا (ع) مبارزه سیاسی داشت و به‌طوری‌که طاغوت زمان برای این‌که وی را در کنترل خودش داشته باشد ناچار شده بود حضرت را به‌عنوان نائب خود برگزیند.
وی اضافه کرد: شخصیت حضرت به‌گونه‌ای بود که هیچ اعتنایی به مأمون عباسی نمی‌کردند  و به‌صورت علنی با اندیشه‌ها و افکار وی مقابله می‌کردند.
آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه ائمه در کنار بیان احکام و دستورات الهی  مبارزات سیاسی خود را هم ادامه می دادند خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نقش زیادی در آگاه‌سازی مردم زمان خودش داشت به‌طوری‌که روشنگری که ایشان می‌کرد در جامعه‌ای اسلامی زبانزد بود.
این استاد برجسته حوزه ضمن تجلیل از زحمات دولت و ملت عراق در پذیرایی از زائران امام حسین(ع) در اربعین حسینی، گفت: اربعین حسینی نماد اقتدار شیعه و رمز وحدت امت اسلامی است. ملّت عراق در ایام اربعین با جان و دل، از زائران حسینی پذیرایی کرده و برکات زندگانی خود را از خدمت به زائران حسینی می‌دانند.
وی اضافه کرد: امام رضا (ع) ولی‌نعمت ملت ایران است و توصیه اینجانب به هیأت‌های مذهبی، عاشقان امام رضا(ع) و شهروندان عزیز مشهدی آن است که در ایام شهادت امام رضا (ع) با برپایی موکب‌ها از زائران امام رضا (ع) پذیرایی و آنان را در منازل خویش اسکان دهند. بی‌شک امام رضا (ع) دعاگوی خادمان خود خواهد بود و خادمین رضوی، برکات این سنت حسنه را در زندگانی خویش احساس خواهند کرد.



مهربانی و عطوفت در همه اهل بیت(ع) همواره وجود داشته است، اما یکی از صفات بارز امام رضا(ع)« رئوف» است، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود و در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّئوف‌». رئوف به کسی گفته می شود که بر دیگری لطف و رحمت می کند و این مهرورزی او هیچ طعم تلخ و ناخوشایندی بر کام آن دیگری نمی گذارد.



امام رضا(ع) بارها تمام دارایی و موجودی خود را بین نیازمندان تقسیم کرد
از همین رو آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، ضمن تسلیت سالگرد شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: ایشان از سال 200 هجری به مدت سه سال درمرو سابق( مشهد کنونی) اقامت داشتند و با حضور خودشان مرو را کانون بزرگ و مهم خبری و حوادث علمی و فرهنگی قراردادند.
وی ادامه داد: در مدت‌زمان حضور ایشان بود که کنگره عظیمی با حمایت مأمون خلیفه عباسی صورت گرفت و چهره‌های تراز اول علمی و فرهنگی آن روزگار درمرو حضور پیدا کردند.
عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: در آن کنگره عظیم بود که زمینه برای جلوه گری مقام علمی ایشان فراهم شد و آنجا بود که تمامی مورخان و بزرگان علمی منطقه و حتی جهان، امام رضا(ع) را  به‌عنوان عالم آل محمد شناختند و به‌گونه‌ای شد که چهره‌های علمی متفکر آن روز در برابر مقام بلند امام رضا(ع) زانوی شاگردی زدند و از محضر ایشان فیض بردند.
وی به سایر خصوصیات امام رضا(ع) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان در مدت‌زمان سه‌ساله‌ای اقامت خودشان درمرو سه سال تمام دارایی و  موجودی خودشان رابین نیازمندان تقسیم کردند به‌طوری‌که این کار مورد اعتراض درباریان قرار گرفت که ایشان در پاسخ این اعتراض‌ها  بیان داشتند این غنیمت و سرمایه‌گذاری است که من در این دنیا انجام می‌دهم.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36699