printlogo


مافیای اختاپوس عامل عقب‌ماندگی صنعت خودرو در ایران
کد خبر: 37843
از دولت نهم تا الان صنعت خودرو با چندین چالش اساسی مثل قیمت خودرو، ایمنی و کیفیت خودرو، انحصار خودروسازان، محدودیت واردات و کاهش عرضه خودرو، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد همراه بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کمی بیش از نیم‌قرن از آغاز صنعت خودروسازی در ایران می‌گذرد. صنعتی که امروزه یکی از قطب‌های اقتصادی کشورهای دنیا در زمینة حمل‌ونقل عمومی، خصوصی و صادرات به بازارهای جهانی به‌حساب می‌آید.
 بسیاری از کشورهای صنعتی با بهره جستن از منابع مادی به‌ویژه نیروی انسانی متخصص، صاحب ایده، خلاق، طراح و برنامه‌ریز" تحولات شگرفی را در این صنعت به وجود آورده‌اند! این کشورها به این مقدار هم اکتفا نکرده محققان و پژوهشگران خود در این عرصه را به خلاقیت و طراحی پلتفرم‌های جدید و بروز تشویق می‌نمایند، در حال حاضر کشورهای مطرح در صنعت خودروسازی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مدرن که نتیجة تحقیق، پژوهش، طراحی و بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر و متخصص و سود بردن از بهره‌وری بالا است ضمن تولید محصولات بسیار باکیفیت، ایمن، بروز، کم‌مصرف، مشتری‌پسند درعین‌حال ارزان‌قیمت بازارهای مصرف را در دنیا هدف قرار داده  مازاد تولید خود را به دیگر کشورهای دنیا صادر می‌کنند. امروزه گردش مالی این صنعت در جهان به هزاران میلیارد دلار بالغ می‌گردد ...
کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس، امریکا، ژاپن، کره جنوبی و اخیراً هم‌چین این بازار بسیار بزرگ جهانی را در اختیار خود گرفته‌اند.
حداقل از دولت نهم تا الان صنعت خودرو با چندین چالش اساسی مثل قیمت خودرو، ایمنی و کیفیت خودرو، انحصار خودروسازان، محدودیت واردات  و کاهش عرضه خودرو، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد مواجه بوده و هرازگاهی مسئولین دولتی و مجلس ایران عکس‌العمل نشان داده و بعد از مدتی فروکش کرده  است.
این در حالی است که مقام معظم رهبری هم نسبت به کیفیت خودرو و رئیس‌جمهور نسبت به عدم تعادل بین عرضه و تقاضا اعلام نارضایتی کرده‌اند و مجلس نیز قوانینی جهت رفع موانع واردات خودرو به تصویب رسانده؛ اما سؤال اینجاست "چه قدرتی در صنعت خودرو وجود دارد که در مقابل تصمیم دولت و مجلس قد علم کرده است و این انحصار همچنان ادامه دارد؟"
نظر  دو نفر از نمایندگان مجلس درمورد صنعت خودرو

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در مجلس از موجود ناقص‌الخلقه‌ای گفتیم که ۵۰ سال از خون و مال این ملت ارتزاق کرده و امروز تبدیل به غول عظیم‌الجثه‌ای شده است که هیچ‌کس را یارای مقابله با آن نیست.

سارا فلاحی دیگر نماینده مجلس می‌گوید: خودروی ملی بیش از چنگیزخان مغول ایرانیان را کشته است.

اهمیت ایمنی خودرو در جهان

این در حالی است که مقوله ایمنی یکی از استانداردهای مهم در خودرو است که از شکل ظاهری و قیمت خودرو هم  برای مشتریان مهم‌تر است؛ زیرا  حفظ جان آدم‌ها خط قرمز خودروسازان برتر دنیا است. در حال حاضر  در دنیا خودروهای هوشمند خودران مطرح است. خودروسازان دنیا اعلام می‌کنند که اگر خودرو حتی به دره هم سقوط کند ما جان سرنشینان را تضمین می‌کنیم.

آمار تصادفات  فوتی در ایران وجهان

در دنیا به‌ازای هر ۱۰ هزار خودرو، سالانه حدود ۹ نفر کشته می‌شوند درحالی‌که در ایران به‌ازای این تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته می‌شوند در عید امسال هر روز به طور متوسط ۴۷ فوتی داشتیم و ۱۵ هزار مصدوم و ما هرساله بیش از ۱۵ هزار فوتی و نزدیک به ۳۰۰ هزار جرحی داریم. واقعاً سؤال اینجاست که چرا تولیدکنندگان خودرو در ایران با جان و مال مردم بازی می‌کنند، آیا آثار مخرب روحی روانی و مالی این‌همه فوتی و جرحی را در خانواده‌ها در نظر داریم؟ چه فرزندانی که پدر مادر خود را از دست می‌دهند و چه پدر و مادرانی که فرزندان جوانشان را از دست می‌دهند و تا آخر عمر داغدار می‌مانند درحالی‌که اگر خودروی ایمنی در اختیار این‌ها بود این اتفاقات و این فوتی‌ها پیش نمی‌آمد ... ما با چه مجوزی این‌همه خانواده‌ها را داغدار می‌کنیم و سال‌هاست به بهانه حمایت از تولید داخل خودروهای بی‌کیفیت و ناایمن را با قیمتی گزاف به مردم می‌دهیم
 و در این مدت طولانی کیفیت خودروها را هم تغییر نمی‌دهیم ... جالب اینجاست که همین خودروی  بی‌کیفیت را باید یک سال جلوتر پولش را واریز کنیم و در برخی مواقع  هم هنگام تحویل به‌جای خودروی ثبت نامی مشابهش را می‌دهند.
اظهارنظر جانشین رئیس پلیس ایران در مورد کیفیت خودرو
سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در  زمان تصادف ۵۰ خودرو در صحنه تصادف بهبهان رامهرمز بیان داشت: خودروهای ما از نظر ایمنی و استانداردهای جهانی  کهکشان‌ها با خودروهای دنیا فاصله دارد.
حال این که ما که در تکنولوژی روز دنیا در صنایع پهپاد، نظامی و انرژی‌های هسته‌ای به قله‌های افتخار این علم رسیده‌ایم و آن را بومی کرده‌ایم  چه شده است که‌ نمی‌توانیم یک خودرو در حد تراز جمهوری اسلامی تولید کنیم.
به نظر تمام کارشناسان اصلی‌ترین علت عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی در ایران به‌ویژه بی‌کیفیت بودن تولیدات داخلی چمبرة اختاپوسی مافیا و انحصارگران داخلی است!
مافیای خودروسازی سال‌هاست چنان احاطة ظالمانه و منفعت‌طلبانه به این صنعت حاکم کرده که هیچ قدرتی را یارای مبارزه با این مافیا نبوده و نیست؟!
 مافیای تولید (مونتاژ) مافیای قطعه‌سازی، مافیای توزیع و مافیای دلال چهار عامل اصلی عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی در ایران هستند. در واقع این چهار عامل هرگونه نفوذ به این سیستم شبیه به سیستم فراماسونری را تقریباً غیرممکن کرده است. این مافیا به‌قدری قدرتمند و صاحب‌نفوذ است که حتی اجازة تحقیق و تفحص به وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی را هم نمی‌دهد؛ بنابراین تا زمانی که این مافیای چهارگانه اختاپوسی بر صنعت خودروسازی ایران تسلط بی‌قیدوشرط دارند، خارج‌شدن از صنعت مونتاژ، بهبودی کیفیت، به‌روزشدن این صنعت و صادرات محصولات این غیرممکن خواهد بود. در نهایت  نظر می‌رسد این وضعیت و شرایط حاکم هم چیزی جز ظلم به ملت بزرگ ایران و توهین به شعور آنها نیست.
و اما چند پیشنهاد و راهکار جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی:
 
۱_ میدان دادن به جوانان و دانشمندان ایرانی جهت طراحی و تولید خودرو در طراز جمهوری اسلامی کمااینکه در صنعت موشک و هسته‌ای و غیره ثابت کرده‌اند که می‌توانند.

۲_ واردات خودرو  در جهت ایجاد فضای رقابتی سالم تا زمانی که توان تولید به‌اندازه نیاز داخل را داشته همچنین تا زمانی که صنعت خودرو ایران کیفیت خود را به خودروهای جهان نزدیک کند.
 

۳_واگذاری به بخش خصوصی به طور که دولت فقط  نظارت کند.
 
۴_جلوگیری از انحصار و اجازه ایجاد کارخانه‌های خودرو متعدد

۵_ استفاده از مهندسی معکوس و خودداری از مونتاژ

۶_استراتژی بلندمدت تحقیق پژوهش و طراحی

۷_عدم دخالت و ورود سهام‌داران در هیئت‌مدیره صنعت خودرو
به امید روزی که هر شهروند ایرانی بتواند خودرویی ایمن و بروز در طراز خودروهای خارجی اما تولید داخل سوار شود و آمار فوتی تصادفات رانندگی به علت عدم ایمنی خودرو به صفر برسد ...
گزارش از غلامعلی علائی

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/37843