printlogo


دبیر کنگره علمی امناء الرسول:
کنگره علمی امناء الرسول در قم برگزار می شود/علمای برجسته باید به عنوان الگو جامعه بشریت معرفی شوند
کد خبر: 38082
دبیر کنگره علمی امناء الرسول از برگزاری این کنگره در قم خبر دادو گفت: باید امروز علمای برجسته معرفی شوند تا آنها برای جامعه بشریت امروز الگو قرار بگیرند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حجت الاسلام اسکندری ظهر امروز در نشست خبری کنگره علمی امناء الرسول که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکزمدیریت حوزه برگزاری شد اظهار داشت: یکی از نکات اساسی در این کنگره  بسترسازی برای تعاملات بیشتر با حوزه های دیگر است.
وی ادامه داد:ایجاد بستر برای تعاملات علمی اندیشمندان حوزه های سراسر جهان خصوصا حوزه قم و نجف که دو رکن اساسی گسترش معارف و فهم دین است از اهداف این کنگره است.
دبیر کنگره علمی امناء الرسول افزود: شناخت قرآن و مکتب اهلبیت(ع)که راه سعادت بشریت است که بعد از پیامبر به بین بشریت به امانت سپرده شده است.
وی اضافه کرد: ائمه تلاش کرده اند قرآن را برای ما بیان کنند که بعد از غیبت امام زمان(عج) این مسئله به علما سپرده شده است. اگر بخواهیم یک زندگی دینی و تمدن اسلامی را در دنیا ترویج کنیم باید قرآن و مکتب اهلبیت(ع) را خوب بفهمیم و آن را بیان کنیم.
اسکندری با اشاره به اینکه هدف ما از تعاملات علمی برای فهم بهتر قرآن و مکتب اهلبیت است، گفت: در این تعاملات به برخی از روش ها رسیده ایم. یکی از عناصر اصلی روش علمی فهم دین و مکتب اهلبیت و قرآن است.
وی بیان کرد: از اهداف دیگر کنگره این است که محققین و پژوهشگران در خصوص روش های علمی تحقیق علما در خصوص مباحث مختلف تحقیق کنند. پس اهداف اصلی این کنگره تعاملات بین حوزه های علمیه در سراسر جهان است.
دبیر کنگره علمی امناء الرسول با اشاره به اینکه سه روز قبل از کنگره اصلی در قم با حضور مهمانان نشست ها و کمیسیون های تخصصی علمی برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی از کمیسیون های این کنگره تحقیق در خصوص سیره معنوی، اخلاقی، علمی و معرفتی آیت الله خرسان است. باید بررسی شود که علمای ما چگونه زندگی کرده اند.روش معنوی و اخلاقی و... آنها چگونه بوده است.
اسکندری با اشاره به اینکه آیت الله خرسان شخصیتی است که 96 سال از عمر ایشان می گذرد، گفت: این عالم در یک خانه کوچک ساده در یک محله قدیمی در عراق زندگی می کند که بیش از 70 سال عمر خود را به تحقیق گذرانده است.
وی عنوان کرد: آیت الله خرسان 50 جلد کتاب را به چاپ رسانده است و 50 جلد دیگر هم آماده چاپ دارد. در روز پنج شنبه در کنگره از آثار ایشان رونمایی خواهد شد. در این روز از 60 اثر که 50 اثر آیت الله خرسان و 10 جلد منشور ومقالات است رونمایی می شود.
دبیر کنگره علمی امناء الرسول با اشاره به اینکه باید از شخصیت این عالم درس بگیریم، گفت:باید این شخصیت ها برای جامعه بشری معرفی شوند. باید این افراد الگویی برای طلاب، جامعه و بشریت قرار بگیرند.
وی تاکید کرد: کنگره علمی امناء الرسول در روز پنج شنبه در مدرسه فقهی ائمه اطهار با سخنرانی آیت الله اعرافی، آیت الله استادی، دو شخصیت علمی عراق و نمایندگان عتبه علوی و حسینی برگزار خواهد شد.
اسکندری عنوان کرد: در هر کمیسیون چندشخصیت علمی سخنرانی خواهند کرد و حدود 15الی 20 مقاله هم ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما باید از ظرفیت های خود استفاده کنیم. این جلسات سبب می شود که ظرفیت های علمی موجود را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم.
دبیر کنگره علمی امناء الرسول با اشاره به اینکه احیا و نشر آثار شیعه از دیگر اهداف این نوع جلسات است، گفت: کتاب های آیت الله خرسان در دو قالب نرم افزاری و مجموعه کتاب جمع آوری شده است. این مجموعه آثار در اختیار تمام کتابخانه های قرار خواهد گرفت تا محققین بتوانند از آنها استفاده کنند.
وی گفت: برای کنگره ده محور در نظر گرفته شده است تا در آینده در این راستا حرکت کنیم که فقه و اصول، قرآن، عترت و مکتب اهلبیت، امامت و ولایت، تاریخ و سیره اسلام و اهلبیت(ع)، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن اسلامی، تبلیغ و هجرت، مجاهدت و ظلم ستیزی و وحدت از جمله این محورها است.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/38082