printlogo


۱۵۳ میلیارد ریال اعتبار به میراث فرهنگی قم
کد خبر: 38089
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: در نخستین سفر رئیس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم به قم، در مجموع ۱۵۳ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی، مرمت و تجهیز ۹ طرح میراث فرهنگی اختصاص داده شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا ارجمندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت سیزدهم، چه اقدام‌هایی برای احیا و مرمت آثار باستانی استان انجام شده‌است خاطرنشان کرد: در نخستین سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به استان که دی ماه سال گذشته انجام شد، این اعتبار به میراث فرهنگی تعلق گرفت.

وی با ذکر عناوین این طرح‌ها و رقم هزینه کَردِ مربوط به هر یک از آنها افزود: برای ساماندهی و مرمت مجموعه بازار نو، کهنه و تیمچه قم ۴۰ میلیارد ریال هزینه شد.

این مسئول همچنین ساماندهی و مرمت کاروان‌سرا و آب انبار طینوج، قلعه چشمه علی و قلعه دولت آباد نیزار را دومین طرح دانست و بیان داشت: مبلغ این طرح ۲۰ میلیارد ریال است.

وی همچنین ادامه عملیات باقیمانده تاسیسات کمپینگ امامزاده جعفر غریب (ع) را به عنوان سومین طرح برشمرد و گفت: برای ایجاد، تجهیز و راه‌اندازی دبیرخانه شهر ملی انگشتر ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافته‌است.

مدیرکل میراث استان در ادامه، کاروان‌سرای صدرآباد را به عنوان یکی از طرح‌هایی که در این سفر از اعتبار بهره‌مند شد، دانست و گفت: رقم تخصیص یافته به این طرح نیز پنج میلیارد ریال می‌باشد.

ارجمندی تصریح کرد: در این سفر برای مرمت کاروان‌سرای البرز پنج میلیارد ریال و مرمت و مطالعه کاروان‌سرای کوه نمک نیز ۴۵ میلیارد ریال اختصاص داده شد.

وی با اشاره به طرح‌های مرمت کاروان‌سرای دیرگچین و مرمت قلعه سنگی علی‌آباد تصریح کرد: رقم تخصیصی برای این ۲ طرح نیز به ترتیب سه میلیارد ریال و ۲۵ میلیارد ریال است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم در بخشی از سخنان خود مجموع آثار باستانی و تاریخی این استان که ثبت ملی شده را ۵۵۴ اثر منقول و غیرمنقول، طبیعی و معنوی ذکر و بیان کرد: حرم مطهر حضرت معصومه (س)، تیمچه، بازار نو و کهنه، مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان، گنبد سبز و سر در مدرسه غیاثیه از شاخص‌ترین آثار ماندگار و کهن این استان به شمار می‌آید.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/38089