printlogo


چرا برخی از نمایندگان مجلس حتی رای ممتنع هم نمی‌دهند؟
کد خبر: 38368
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روز یکشنبه(۶ آذر) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با ۱۷۴ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نفر نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در همین روز نمایندگان مجلس با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای با ۲۰۵ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

با اینکه نمایندگان به دو طرح و لایحه مذکور رای قاطعی داده بودند، اما نکته عجیب و غیرقابل قبول آن رای ندادن ۴۴ نماینده مجلس به طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و رای ندادن ۲۵ نماینده به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای در عین حضور در صحن علنی مجلس بود.

نمایندگانی که با رای مستقیم مردم به مجلس رفته‌اند تا با تصمیمات خود رای ملت را در خانه ملت ابلاغ کنند، اما برخی نمایندگان خیلی راحت و بدون دغدغه از یکی از وظایف خود که همان حضور در رای گیری است عدول کرده و در تصمیمات و مصوبات مجلس خود را سهیم نمی‌کنند البته این کار آن‌ها منع قانونی ندارد چرا که مجلس تا کنون قانونی برای اجبار نمایندگان حاضر در صحن علنی برای شرکت در رای گیری‌ها مصوب نکرده است.

سید نظام الدین موسوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره رای ندادن نمایندگان در صحن علنی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این امر روال درستی نیست و از قبل وجود داشته است البته آمار و ارقامش را به طور دقیق نمی‌دانم، اما ممکن است برخی نمایندگان به هر دلیلی در رای گیری شرکت نکرده باشند.

سید نظام الدین موسوی

وی بیان کرد: مجلس بنا دارد به این مسئله ورود کند و در هیئت رئیسه هم مباحثی در این خصوص انجام شده، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: برخی نمایندگان ممکن است رای ممتنع بدهند که آن هم رای به حساب می‌آید، اما برای برخی نمایندگان که در مجلس رای نمی‌دهند قرار است یک ساز و‌ کاری ایجاد کنیم تا نمایندگانی که در صحن هستند حتما اعلام رای کنند.

موسوی تصریح کرد: هنوز تصمیم گیری انجام نشده، چون ساز و کار می‌خواهد چرا که مشخص شدن اینکه رای ندادن برخی نمایندگان موجه بوده یا نه نیاز به ساز و کار دارد مثلا ممکن است دستگاه رای دادن نماینده در مجلس خراب شده باشد یا یک عذر و دلیل خاصی داشته باشد که نتواند رای دهد، چون بازه‌های رای گیری سی ثانیه و یا یک دقیقه است.

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ممکن است برخی نمایندگان در حال صحبت با یکدیگر باشند و یا برخی از روی غفلت به دلیل اینکه غرق در موضوعات دیگر هستند نتوانند رای دهند، اما اینکه به هر دلیلی نماینده‌ای نتواند رای دهد در پایان هر دوره‌ اعلام می‌شود که یک نماینده چقدر در مجلس حضور نیافته است.

موسی غضنفرآبادی

وی با بیان اینکه نمایندگانی که در رای گیری شرکت نمی‌کنند غفلت می‌کنند، اظهار کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خیلی به این قضیه ورود نمی‌کند.

جالب است به این نکته اشاره کنیم که رای ممتنع با اینکه جزئی از قانون مجلس است، اما بر سر اینکه چرا باید رایی به نام ممتنع وجود داشته باشد بحث‌ است چرا که وقتی نماینده‌ای از دادن رای به یک طرح یا لایحه امتناع می‌کند در واقع به وظیفه نمایندگی خود عمل نمی‌کند چون نماینده، وکیل ملت است و نباید از اعلام رای خود امتناع کند و اساسا نماینده مجلس برای اعلام رای در مجلس است. حالا در کنار رای ممتنع، رای ندادن برخی نمایندگان را شاهد هستیم که اصلا در رای گیری شرکت نمی‌کنند.

اگر بگوییم برخی از نمایندگان به دلیل عذر و یا خراب بودن دستگاه رای گیری نتوانستند اعلام رای کنند، باز هم این امر نمی‌تواند شامل حال تمامی غایبان در رای گیری شود و بهانه خوبی برای رای ندادن نیست.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/38368