printlogo


استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با قم فردا مطرح کرد:
تقویت رسانه های همسو تحریم ها و توطئه های رسانه ای دشمنان را خنثی می کند
کد خبر: 38953
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: تقویت رسانه‌ها به این معنا که از موضع انفعالی خارج و فعال عمل کنند، مخاطب‌شناس باشند، محتواهای حقیقی و مناسب و تکنیک‌های خبری و جذابیت‌ها بالا رود، از شخصیت‌های علمی در مباحث مختلف استفاده و رابطه‌ی دوسویه میان رسانه‌ها و مخاطبین برقرار شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نقش رسانه در تحولات، اظهار داشت: امروزه کمتر کسی است که نقش رسانه‌ها در تحولات را نشناسد و بعضا تحت تاثیر اخبار و تحلیل‌های آن قرار نگیرد و یا رخدادهای جوامع را رقم نزند و این به دلیل‌ جایگاه خاص رسانه به عنوان وسیله تسخیر یا تغییر افکار عمومی مورد پشتیبانی قدرت‌ها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: جذابیت‌هایی است که هر رسانه در مسابقه‌ی جذب مخاطب با رقبای خود دارد، عامل دیگری در گرایش مخاطبان به رسانه‌ها، شرائطی است که زمان حاضر را به عنوان عصر ارتباطات می‌شناسند و فرهنگی متفاوت از دیگر زمانها در رویکرد مخاطبین به رسانه‌ها را رقم زده است تا جائیکه رسانه‌ها نزدیکترین و مطمئن‌ترین، وسیله برای فهم از امور و مسائل جاری کشورها لقب گرفته است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر همین اساس و به مرور زمان و با شناخت از جایگاه تأثیری رسانه "رقابت رسانه‌ای تبدیل به جنگ رسانه‌ای" شده است.
رسانه‌های نوین و نفوذ در فضای ذهنی جامعه
وی اضافه کرد: اگر در سابق رسانه، عاملی در جهت خبررسانی بود اما امروزه رسانه‌های جهان با شگردهای مختلف به سمت و سوی خبرسازی با نیت تغییر محاسبات انسانها و دولت‌ها حرکت می‌کنند و با تحلیل‌های خودساخته اذهان عمومی را هدف قرار داده‌اند تا از سبک زندگی ملت‌ها گرفته تا سبک حکمرانی‌ها را مورد اهداف خود قرار دهند؛ این رویکرد قبل از آنکه تاثیرش در جامعه مشاهده شود، موجب تغییر اذهان و بینش انسانها در تمام ابعاد زندگی می‌شود که بزرگترین خطر و عامل نفوذ در میان ملتمی‌باشد که استعمار افکار را رقم می‌زند.
تا چه اندازه تحریم رسانه و چهره‌های رسانه‌ای، شرایط رسانه‌ای و تفوق خبری را به نفع استکبار رقم می‌زند؟
حجت الاسلام بنیادی عنوان کرد: در اینجا دو نکته حائز اهمیت است، اول، چنانکه بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر جامعه‌ای دارای "هوش رسانه‌ای" یا لااقل  "سواد رسانه" باشد، آسیب‌ها و خطرات در این زمینه کمتر خواهد بود و دوم، تقویت رسانه‌های همسوی با اهداف انقلاب که در رأس آن رسانه ملی می‌باشد.
وی ابراز داشت: تقویت رسانه‌ها به این معنا که از موضع انفعالی خارج و فعال عمل کنند، مخاطب‌شناس باشند، محتواهای حقیقی و مناسب و تکنیک‌های خبری و جذابیت‌ها بالا رود، از شخصیت‌های علمی در مباحث مختلف استفاده و رابطه‌ی دوسویه میان رسانه‌ها و مخاطبین برقرار شود - نه آنکه هرکدام راه خود را برود - این قبیل امور به معنای حقیقی آن اگر در فضای رسانه‌ای کشورمان محقق شود، یقینا تفوق رسانه‌‌های بیگانه اتفاق نمی‌افتد و شاید فرصتی باشد برای رسانه‌های داخلی تا با کسب حداکثریِ اعتماد مخاطبین، تا علاوه بر خنثی‌سازی فعالیت‌های رسانه‌ای مستکبرین، جایگاه و اعتبار رسانه‌های داخلی و ملی را ارتقاء بخشند.
آیا جز ایران، کشورهای دیگری هم هدف تحریم رسانه‌ای قرار گرفته‌اند؟
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته غول‌های رسانه‌ای، فقط در بُعد خبری فعال نیستند، بلکه از تمام ظرفیت‌های دولت‌ها و نهادهای بین المللی در صدد حذف رقبا و یا سرکوب رسانه‌های کشورهای مستقل استفاده می‌کنند تا مانعی در راه و اهدافی که دنبال می‌کنند، نداشته باشند از همین‌رو از حربه تحریم و مسدود کردن و یا محدود کردن بُرد خبری رسانه ای کشورها استفاده می‌کنند که نمونه‌های آن را می‌توان درباره رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشورهای مستقل و مخالف با جریان استکباری، مشاهده کرد که این امر را بصورت بی‌سابقه‌ای درباره رسانه‌های جمهوری اسلامی، اعمال نموده‌اند.
دشمن در تحریم رسانه‌ای معمولا چه نوع رسانه و چه شخصیت‌های رسانه‌ای را هدف می‌گیرد؟
وی اضافه کرد: یقیناً رسانه‌ها و شخصیت‌های مؤثر در تبیین حقائق کشور و تنویر افکار عمومی، بیشتر مورد هدف تخریبی دشمنان قرار می‌گیرند؛ رسانه‌ یا شخصیت رسانه‌ای که زبان گویای یک ملت باشد برای مستکبرین و دستگاه رسانه‌ای آنها، مانع محسوب می‌شوند و در صدد حذف آنها در گستره رسانه‌ها می‌باشند؛ در حقیقت آنچه که دشمنان ادعا می‌کنند - یعنی آزادی بیان - را در ابعاد کلان و در سطح وسیع، محدود و مسدود می‌کنند و می‌خواهند صدای استقلال و حق‌طلبی ملت را حبس کنند.
چگونه می‌توان با تحریم رسانه‌ای وارد تقابل شد؟
حجت الاسلام بنیادی گفت: هر چند عناصر فراوانی در این رابطه می‌توانند مؤثر باشند اما مهمترین آنها "صداقت و شفافیت" رسانه‌ها و حضور مسئولانه‌ی مدیران ارشد کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است تا با بیان حقیقت‌ها و دوری از وعده‌های غیر ممکن، اعتماد مخاطبین را جلب کنند، عنصر مهم دیگر آن است‌ که‌ چنانکه بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان متعهد در تمام امور کشور امری لازم و ضروری است در بکار گرفتن و انظار آنان در رسانه‌ها حتی اگر نقد یا مخالفتی در موضوع یا مسأله‌ای داشته‌ باشند نیز در تفوق رسانه‌های داخلی و همسوی با اهداف و ارزش‌های انقلاب، مؤثر است.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد برای پیمایش و رسیدن به این مهم، رسانه‌ها باید رویکردی نوین، حرفه‌ای و مبتنی بر موازین قانونی داشته باشند تا با حفظ اصول و منش رسانه‌ای، در این جنگ که بخش مهمی از جنگ ترکیبی دشمنان علیه نظام و ملت اسلامی می‌باشد را با درایت و عقلانیت به نفع خود رقم زند و خوشبختانه با وجود کارشناسان مستعد و آشنا به فضای رسانه، در بخش تولید محتوا که مهم‌ترین برگ برنده در جذب مخاطبین می‌باشد، امری ممکن خواهد بود.


حسین حیدری
انتهای پیام/160



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/38953