printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
پیچ و خم های پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در قم
کد خبر: 39440
پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی سال هاست که توسط مدیریت شهری قم مطرح است که به دوشکل کیو آر کد و دستگاه پوز در برخی از خطوط در حال انجام است اما هنوز درصد قابل توجهی از رانندگان تاکسی کرایه را به صورت نقدی دریافت می کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی سال هاست که توسط مدیریت شهری قم مطرح است که به دوشکل کیو آر کد و دستگاه پوز در برخی از خطوط در حال انجام است اما هنوز درصد قابل توجهی از رانندگان تاکسی کرایه را به صورت نقدی دریافت می کنند.

شهریور سال ۹۸ عباس ذاکریان معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: به منظور تسهیل پرداخت شهروندان، باید یک کیف پول مشترک بین بن کارت شهرداری و بارکد QR ایجاد گردد تا این موضوع هم باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع و ایجاد کیف پول‌های متعدد گردد و هم باعث شود کاربران بتوانند با اسکن بارکد QR کرایه خود را پرداخت نمایند و ملزم به استفاده از هر دو کارت نباشند.

همچنین اردیبهشت سال ۹۹ وی اظهار داشت:زیرساخت پرداخت الکترونیکی تاکسی‌رانی قم آماده شده و این طرح را به صورت آزمایشی در برخی از خطوط تاکسی قم انجام دادیم که موفق بود، و ظرف یک ماه آینده نیز به کل خطوط تاکسی شهر، وَن ها و تاکسی بیسیم تسری خواهیم داد و زیر ساخت پرداخت الکترونیکی از طریق کیو. آر. کد را عملیاتی می‌شود.

اسفند سال ۹۹ نیز علی نیک از تجهیز سه هزار تاکسی درون‌شهری به پرداخت الکترونیکی کرایه از طریق سیستم “کیو. آر. کد”  خبر داد و اظهار داشت: باوجود مجهز شدن ۸۰ درصد از تاکسی‌های فعال استان قم به سیستم پرداخت الکترونیک، تراکنشی با میزان بسیار پایین اتفاق افتاده است.

گفته می شود ۳ هزار تاکسی قم مجهز به کیو آر کد است که پشت صندلی‌ها با راهنمایی کامل و دستورالعمل نصب‌شده و رانندگان و مسافران می‌توانند با ثبت کد به‌وسیله تلفن همراه کرایه را به‌راحتی دریافت و پرداخت کنند.

همچنین از تابستان سال جاری مجهز شدن تاکسی ها به دستگاه پوز در دستور کار قرار گرفت.

مسعود طبیبی معاونت اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در در مرداد ماه سال جاری در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفته بود یکی از دغدغه ها و قول های ما به شورای اسلامی شهر قم بحث توسعه سیستم پرداخت الکترونیک در ناوگان حمل و نقل عمومی بود که این موضوع در ناوگان اتوبوسرانی در غالب قرارداد اس ال ای که پیش بینی کرده بودیم در حال شکل گیری در تمام خطوط به صورت دستگاه های پوز بانکی در حال انجام است البته در ناوگان اتوبوسرانی سیستم قم یار و سامان موجود بود.

وی ادامه داد: استفاده از این روش در تاکسی مستلزم این است که رانندگان بتوانند دستگاه پوز تهیه کنند که این موضوع در بانک ها دارای بروکراسی زیادی است ، از ابتدای مرداد ماه  دستگاه پوز بر روی تاکسی های قم به صورت نمونه در خط باجک_ فرهنگیان نصب شد تا آسیب شناسی شده و مشکلات رفع شود و سپس به کل خطوط تاکسی های شهر تعمیم داده شود.

طبیبی تاکید کرد: از جمله ملزومات این طرح اقدام راننده گان تاکسی برای دریافت دستگاه پوز بود که پروسه پیچیده ای دارد و شرط موضوع این است که رانندگان تاکسی هزینه ای را برای دریافت این دستگاه متحمل نشوند با این دو فرضیه با یکی از بانک های استان رایزنی انجام شده تا برای توسعه استفاده از دستگاه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی که ۶۰۰ دستگاه نیاز است روزانه ۶۰ تراکنش بانکی با هر یک از این دستگاه های پوز در خط باجک_فرهنگیان وجود داشته باشد تا بانک ترغیب شود به بقیه خطوط نیز دستگاه پوز بدهد.

وی گفت: برای ترغیب مردم برای پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در خط باجک_ فرهنگیان اطلاع رسانی در سطح شهر شده زیرا اگر این طرح آزمایشی موفق شود و هر تاکسی به ۶۰ تراکنش روزانه برسد می توانیم دیگر خطوط شهر را نیز مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی کنیم.

پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در ابتدا به نفع شهروندان خواهد بود که علاوه بر اینکه کرایه اضافه پرداخت نمی کنند نیازی به تهیه پول خورد نیز ندارند و رفت و آمد را برایشان سهل می کند به همین خاطر از مردم درخواست داریم در هنگام تردد از خط تاکسی باجک _ فرهنگیان از کارت بانکی برای پرداخت کرایه استفاده کنند.

 ممکن است از سمت تاکسی رانی و رانندگان تاکسی که از درآمدهای مالیاتی معاف هستند این نگرانی وجود داشته باشد که ممکن است این دستگاه ها شامل پرداخت مالیات شود  و رانندگان در استفاده از این سامانه پرداخت الکترونیک احتیاط کنند اما در حقیقت  هیچ مالیاتی از این دستگاه ها گرفته نمی شود.

طبیبی در شهریور سال جاری نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا تاکید کرد: برای این کار امکانات سنجی انجام شد و با یکی از بانک ها به توافق رسیدیم که دستگاه های پوز را به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهند تا هزینه ای برای این قشر تحمیل نشود و به صورت پایلوت در تاکسی های خطوط بازار فرهنگیان دستگاه پوز نصب شد و بانک هم اعلام کرد اگر تراکنش هر تاکسی بیش از ۶۰ تراکنش در روز باشد به صورت رایگان دستگاه های پوز را در دیگر خطوط نیز نصب خواهند کرد که خوشبختانه تراکنش هر تاکسی بیش از ۶۰ عدد تا ۱۰۰ بود و برنامه نصب دستگاه پوز به صورت رایگان در دیگر خطوط نیز در حال انجام است.


وی ادامه داد: اگر استقبال مردم از پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی ادامه داشته باشد تا پایان سال همه خطوط تاکسی رانی در قم مجهز به دستگاه پوز خواهند شد، رسانه ها نیز باید مسئله را فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنند


همچنین ​​​​علی نیک مدیر عامل سازمان تاکسیرانی قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پرداخت الکترونیکی کیو آر کد بیش از یکسال است در ۹۰ درصد  در تاکسی های قم نصب شده است بنابر برنامه ریزی ها مدل دیگر پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی ها نیز در نظر گرفته شد که همان نصب دستگاه پوز بر روی تاکسی ها بود تا مردم در پرداخت کرایه تاکسی راحت تر عمل کنند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی قم تصریح کرد: خط بازار_ باجک به عنوان خط پایلوت در نظر گرفته شد و چند ماهی است که تاکسی های این خط مجهز به دستگاه پوز هستند در این مدت بازخورد ها خوب بوده و مردم استقبال خوبی داشتند تعداد تراکنش های خط بازار _ باجک قابل توجه است.

نیک افزود: با توجه به بازخورد خوب در خط باجک در مرحله دوم تاکسی های خطوط اطراف میدان جانبازان منتخب نصب دستگاه پوز شدند در حال حاضر کارهای اداری تاکسی های این خطوط در حال انجام است تا ۱۶۰ تاکسی که در خطوط میدان جانبازان فعال هستند به دستگاه پز مجهز شوند.


وی خاطر نشان کرد: بعد از نصب دستگاه های پوز در تاکسی های میدان جانبازان بلافاصله نصب دستگاه های پز روی تاکسی های دیگر شهر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در شش ماه دوم سال جاری شاهد این باشیم که تمام خطوط تاکسیرانی و گردشی به در بانکی مجهز شوند و دردسرهای پرداخت نقدی که هم برای مسافران و هم برای رانندگان وجود داشت تمام شود.


با وجود این اظهارات مسئولان شهری مشاهدات میدانی خبرنگار قم فردا نشان می دهد که هنوز هم اکثر تاکسی ها در قم کرایه نقدی دریافت می کنند، یکی از دلایل آن می تواند عدم شناخت مسافران و یا عدم تمایل رانندگان برای دریافت الکترونیکی باشد.

۵۹۱۴ دستگاه تاکسی های بی سیم ، گردشی و خطی در قم فعال هستند.

مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/39440