printlogo


استاد سطوح عالی حوزه علمیه در گفتگو با قم فردا خبر داد؛
راه اندازی اولین دانشکده جامع هوش مصنوعی کشور در قم
کد خبر: 39504
اولین دانشکده جامع هوش مصنوعی کشور در قم راه اندازی شده و از مهرماه سال آینده دانشجو جذب می کند.
سید امیر سخاوتیان استاد سطوح عالی حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: در هوش مصنوعی ابعاد مختلفی وجود دارد که تنها یک بخش آن فن‌آوری است اما یک سه‌ضلعی وجود دارد که از طبیعت الگو می‌گیریم و تبدیل به فن‌آوری و درنهایت هوش مصنوعی می‌شود که گاهی اوقات در فضای ربات و گاهی اوقات هم در فضای سایبورگ است.

وی بیان داشت: همین فضای فن‌آوری یک پیامدهای انسانی دارد که در بخش علوم انسانی باید موردبررسی قرار گیرد ، یک مجموعه مبانی وجود دارد که در فلسفه بررسی می‌شود و یا حتی ماهیت انسان سایبورگ هم در فلسفه مطرح می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه تصریح کرد: از طرفی همین هوش مصنوعی مباحث حقوقی دارد ازجمله حقوق داده‌ها، جرائم ربات‌ها، حقوق مدنی و کیفری ربات‌ها و امثال این‌ها که فضای آن‌ها خالی است و  همه این‌ها باید بررسی شود.

وی افزود: در اینجا مسئله روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت و اقتصاد هوش مصنوعی را هم داریم که باید موردبررسی قرار بگیرید.

سخاوتیان خاطرنشان کرد: در همین راستا برای اولین بار دانشکده هوش مصنوعی در قم  با عنوان دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی در حال تأسیس است که به مباحث فلسفی ، اخلاقی، حقوقی، روانشناسی، تربیتی، مدیریتی، حکمرانی و آینده‌پژوهی هوش مصنوعی می‌پردازد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان داشت: این دانشکده با دو هدف که فارغ‌التحصیلان این رشته نیروهای ما برای این عرصه‌ها خواهند شد فعالیت خواهند کرد زیرا قوه قضاییه نیاز به حقوقدان در این عرصه‌ها دارد که ما این حقوقدان را تربیت کردیم، همچنین رساله‌های علمی دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد، منابع پژوهشی ما برای این عرصه خواهند شد و عرصه تربیتی را پیش می‌بریم.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم اضافه کرد: قرار بود دی‌ماه اولین دانشجویان را جذب کنیم اما برای اینکه کار دقیق‌تر انجام شود از مهرماه سال آینده به جذب دانشجو خواهیم پرداخت.

وی گفت: برخی از دانشگاه‌ها در سطح جهان به‌صورت پراکنده این رشته‌ها را در چند بخش‌دارند ازجمله دانشگاه هاروارد که رشته روانشناسی هوش مصنوعی را دارد، اما به این شکلی که در قم به‌صورت جامع که تمام مباحث انسانی تجمیع و تدریس شود جایی وجود ندارد و اولین بار در قم انجام خواهد شد در ایران تنها مرکز دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است که یک کارگروه حقوق هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرده است که به این شکل جامع هم نیست.


انتهای پیام/170

لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/39504