printlogo


قم فردا گزارش می دهد:
ورزش همگانی راهی مؤثر برای ارتقا سلامت جامعه
کد خبر: 40447
سازمان بهداشت جهانی، ورزش‌های شهروندی و همگانی را ورزش‌هایی می‌داند که با کمترین هزینه برای همهٔ افراد جامعه در دسترس باشند و هدف از پرداختن به چنین ورزش‌هایی ارتقای بهداشت سلامت جسمی و روحی جامعه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروزه ورزش و به‌ویژه ورزش‌های همگانی ازآنجاکه موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می‌شود، یکی از شاخص‌های توسعه انسانی در جوامع به شمار می‌رود. همچنین با افزایش سلامت و نشاط جامعه سبب کاهش هزینه‌های درمانی و بهداشتی می‌شود و بهره‌وری نیروی کار جامعه را بالا برده و از این راه به توسعهٔ همه‌جانبهٔ آن در جامعه کمک می‌کند. علاوه بر این ورزش همگانی در یک جامعه کارکردهای مطلوبی چون افزایش همدلی، تقویت همبستگی، مشارکت اجتماعی و تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی، کمک به فرایند جامعه‌پذیری افراد دارد.



امروز با پیشرفت تکنولوژی ورزش لازمه سلامت انسان است
محمدمهدی سلطانی مدرس دانشگاه و کارشناس ورزش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به پیشرفت تکنولوژی ورزش و سلامت انسان اظهار داشت: تمام انسان‌ها با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در سطح توقعات آنها به وجود آمده و تشریفاتی که با زندگی آنها عجین شده، با مشکلات روحی روانی و اقتصادی اجتماعی بسیاری مواجه هستند. یکی از مسیرهایی که می‌تواند به انسان کمک کند تا این مشکلات بر انسان غلبه نکند، حضور در فضای ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی است. ورزش لازمه سلامت انسان‌ها است، مخصوصاً وقتی هرچه نفوذ تکنولوژی و دغدغه مردم بیشتر می‌شود.
مدرس دانشگاه و کارشناس ورزش گفت: باید تغییر نگاهی در برنامه‌ریزی برای سازمان‌های متولی ورزش و کسانی که مانند رسانه قرار است این مسئله را انتقال دهند، ایجاد شود. ما وقتی ورزش همگانی را توسعه دهیم و تعداد زیادی ورزشکار داشته باشیم استعدادیابی و ظهور قهرمانان و ستاره‌های ورزشی نیز از درون ورزش همگانی خواهیم داشت.



کاهش فعالیت بدنی باعث افزایش بیماری می‌شود.
سلطانی با اشاره به افزایش بیماری‌ها که ناشی از کاهش فعالیت بدنی است بیان داشت: هرچه فعالیت بدنی کاهش پیدا کند از سلامتی دور خواهیم شد. ضمن اینکه در پزشکی امروز نیز فعالیت‌های بدنی یکی از راه‌های درمان بیماران است و قسمتی از درمان برخی بیماران نیز از طریق ورزش انجام می‌شود
وی عنوان کرد: امروز ثابت شده است که ورزش اثرات بسیاری بر افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش مشکلات روحی دارد و به بیمار کمک می‌کند که به بیماری خود غلبه کند.
مدرس دانشگاه با اشاره به سبک غذایی جامعه، خاطرنشان کرد: امروزه سبک غذایی مناسبی در کشور وجود ندارد و با توصیه و اصول علمی هم‌خوانی ندارد. همچنین ورود و مصرف مواد غذایی غیرارگانیک که به‌صورت غالب در سبد غذایی خانواده‌هاست عوارضی بسیاری برای سلامت بدن دارد که با فعالیت بدنی می‌شود این سموم را از بدن راحت‌تر دفع کرد.



همه ارگان‌ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی اهتمام داشته باشند
حجت‌الاسلام مهدی پناهی دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اهتمام همه ارگان‌ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی تأکید کرد: توصیه بر این است که همه ارگان‌ها و نهادها نسبت به توسعه ورزش همگانی چه در حیطه کاری خودشان و چه در سطح جامعه یک اهتمام ویژه داشته باشند.
وی اضافه کرد: امروز اگر با جامعه‌ای درگیر باشیم که با افسردگی مفرط درگیر باشد این جامعه نمی‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد و اگر بخواهیم این بازدهی را افزایش دهیم قطعاً باید آن مقوله‌هایی که باعث ایجاد نشاط در سطح جامعه می‌شود؛ مانند ورزش همگانی، در جامعه حرف اول را بزند.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه با اشاره به تأثیر ورزش همگانی بر افزایش روحیه اقشار جامعه عنوان کرد: ورزش همگانی به گفته کارشناسان تأثیر مؤثری در افزایش روحیه اقشار مختلف جامعه دارد. ورزش همگانی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت درسی یک دانش‌آموز و دانشجو و طلبه خواهد داشت. حتی در مسائل معنوی هم می‌گویند انسان‌هایی روح بزرگی دارند که بتوانند با برخی از معقولات مانند ورزش روح خود را بارور کنند. حتی کسانی که می‌خواهند توسعه عالیه معنوی را طی کنند توصیه این است که به ورزش و یا پیاده‌روی اهتمام جدی داشته باشند.



توسعهٔ ورزش‌های همگانی در شرایطی که بی‌تحرکی و مشکلات و بیماری‌های ناشی از زندگی شهری، سلامتی بسیاری از شهروندان را تهدید می‌کند، می‌تواند راه‌حلی برای کاهش مشکلات ناشی از زندگی شهری باشد؛ هدف از همگانی یا عمومی‌کردن ورزش در جامعه، «حفظ سلامت جسمی و روحی و ایجاد نشاط و شادابی و استفادهٔ مطلوب از اوقات فراغت و نیز ایجاد زمینهٔ تفریحات سالم برای آحاد مردم» است. نگاهی به تأثیر ورزش بر سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی و میزان مشارکت مردم در دیگر کشورها نشان از اهمیت آن در زندگی روزمره دارد.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40447