printlogo


در گفتگو با کارشناسان مذهبی مطرح شد؛
حضرت علی‌اکبر (ع) الگویی برجسته برای جوانان امروز است
کد خبر: 40539
کارشناسان مذهبی عنوان کردند: دوران جوانی دوران شکوفایی، ایده‌پردازی، رشد و کمال است و موفق‌ترین جامعه از حیث سرمایه انسانی جوامعی هستند که تعداد جوانان بیشتری دارند از همین رو حضرت علی‌اکبر (ع) الگویی برجسته برای جوانان امروز است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  ۱۱ شعبان سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر فرزند ارشد حضرت امام حسین (ع) است. حضرت علی‌اکبر را می‌توان بهترین الگوی برای جوانان امروز جامعه دانست، جوانی که در میدان مبارزه اولین کسی است که جام شهادت را سرمی‌کشد.
حضرت علی‌اکبر فرزند امام حسین علیهماالسلام در بین سال‌های ۳۳ تا ۳۵ هجری از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وی در مکتب انسان‌ساز پدر شیوه‌های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان‌های مقدس آن را آموخت. او در روز عاشورا اولین نفر از بنی‌هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سرکشید. روز میلاد حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به‌روز جوان نام‌گذاری شده است.
ولایت‌مداری حضرت علی‌اکبر
علی‌اکبر تمام هستی خود را در راه ولای امامت فدا کرد؛ او یک جوان بود و اختیار داشت و می‌توانست از کاروان پدر جدا شود و مانند دیگر خویشاوندان امام که با امام همراهی نکردند به زندگی با رفاه و آسایش ادامه دهد؛ انتخاب این راه آسان نیست، انتخاب راهی که قطعاً به زندگی و کامیابی‌های زندگی آسیب می‌زند سخت است؛ علی‌اکبر راه پدر و راه ولی و امام‌زمانش را به همه ترجیح داد؛ ی توانست مثل برادر امام حسین (ع) محمد حنفیه یا ابن عباس و...اما راهی انتخاب کرد که نامش به نیکی و در زیارت‌نامه امام حسین (ع) جاودانه بماند.
سیره شخصیتی «حضرت علی‌اکبر (ع)»
علی‌اکبر (ع ) از نظر شخصیتی دارای نجابت و اصالت و از مادری نجیب بود؛ نام مادر علی‌اکبر، لیلی دختر ابی مرّه بن عروة بن مسعود ثقفی بوده است.
درباره سیره و شخصیت آن حضرت اگرچه منابع، مطالب زیادی گزارش ننموده‌اند به جهاتی همچون حضورش در کربلا در کنار پدر و مخالف جریان اموی؛ اما با وجود کاستی گزارش در زمینه شخصیت علی‌اکبر گزاره‌های کوتاه هست که با آن جمله می‌توان دریایی از سیره و شخصیت او را تفسیر و تحلیل نمود؛ «اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا برسول الله» این جمله ای بود که امام حسین (ع) هنگام روانه کردن او به میدان شهادت گفت؛ اما شباهت علی اکبر علیه السّلام به پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله از جهات مختلف منظور امام از شباهت در منطق، شباهت در نطق و بیان گفتار و کردار و جامع ‏تر از آن سیره و همه ی جلوه های رفتاری است.
آنچه از این روایت استفاده می شود این است که حضرت علی اکبر(ع) اخلاقی بسیار نیکو و پسندیده داشت و در این نیک خلقی به پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله که قرآن از خلق آن حضرت تحسین می نماید، شباهت داشت.
با این اوصاف اخلاق علی اکبر(ع) شباهت کامل به پیامبر(ص) داشت که امام حسین علیه السّلام آن را اظهار می نماید. شباهت دیگری که مورد توجه امام بوده است شباهت ظاهری و جسمانی است که با عبارت«خَلقاً» در روایت مطرح شده بنابر اظهار امام، حضرت علی اکبر از نظر قیافه و شمایل و سیمای ظاهر ی نیز به پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله شباهت کامل داشته است، این شباهت نیز در بین اصحاب پیامبر(ص) که آن جناب را دیده بودند معروفیت داشت و تمام بنی هاشم و اصحاب پیامبر(ص) که یاد پیامبر می افتادند به زیارت علی اکبر می رفتند؛ چنانکه از عبارت حدیث امام حسین(ع) این مطلب روشن می شود.
امام حسین (ع) در معرفی و تبیین شخصیت فرزند برومندش او را جلوه ای تمام‌نما از رفتار و کردار پیامبر(ص) معرفی کرد و به مخاطبان آن روز و آیندگان اعلام نمود که ای مردم دنیا بدانید بنی امیه و پیروان آنها چه کسی را در کربلا برای رسیدن به قدرت و سلطنت و حکومت به قتل رساندند .
بنابراین شخصیت و سیره علی اکبر (ع) باید در شخصیت وسیره نبوی جست و از آن درسها والهامات متعالی گرفت.



حضرت علی اکبر(ع) الگویی برجسته برای جوانان امروز است
این در حالی است که حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی  در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) به شخصیت ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت علی اکبر(ع) دارای فضائل برجسته ای همچون ادب، فروتنی، شجاعت، بخشندگی و اطاعت پذیری بود.
وی ادامه داد: در حضرت علی اکبر(ع) از بین این فضائل ادب به پدر و مادر و امام زمان نسبت به دیگر فضائل بیشتر خود را نشان می داد که همین مسئله ایشان را دارای شان و منزلت فوق العاده ای کرد.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت علی اکبر(ع) در مقابل امام خود تسلیم و سرتعظیم فرود می آورد، گفت: امروز اگر جوانان می خواهند به سعادت و کمال واقعی برسند باید حضرت علی اکبر(ع) را الگوی خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: جوانان بدانند که برای رسیدن به کمال و موفقیت باید در مسیر بندگی قدم بردارند و یکی از جنبه های بندگی خداوند احترام به پدر و مادر و امام زمان است.
حجت الاسلام مومنی با اشاره به اهمیت احترام به پدر و مادر، خاطرنشان کرد: خداوند در خصوص احترام به پدر و مادر در هر حالتی در قرآن بسیار تاکید کرده است که همین مسئله می تواند انسان را به فضائل بسیاری برساند.

دوران جوانی دوران شکوفایی، ایده‌پردازی، رشد و کمال است
درس آزادگی و رشد معنوی درس ایثار وفداکاری و وفاداری به امام خود و احترام پدر و شناخت جایگاه و منزلت پدر از جمله نکات درس آموز است؛ این روز را به عنوان روز جوان نامیده تا جوانان به الگوگیری از شخصیت علی اکبر ادامه دهنده راه علی اکبر باشند.
از همین رو معصومه ظهیری، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دوران زندگی انسان ، دوران جوانی است، اظهار داشت: جوانی پراهمیت‌ترین دوران زندگی است، چراکه دوران شکوفایی، ایده‌پردازی، رشد و کمال است. بنابراین، در آموزش و پرورش برای تربیت فرزندان این‌ مرز و بوم نیز باید از جوانان استفاده کنیم.
وی بیان کرد: موفق‌ترین جامعه از حیث سرمایه انسانی جوامعی هستند که تعداد جوانان بیشتری دارند زیرا جامعه جوان، پربازده و پرتلاش موفق‌تر است، همان‌گونه که مقام معظم رهبری در پنجره جوانی متذکر می‌شوند که مراقب باشیم تعداد جوانان در کشور کاهش نیابد و جامعه پیر نشود.
مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که جوانان باید توجه کنند، مسئله الگوهاست زیرا حتی اگر دشمنان نیز بخواهند جامعه را از پا دربیاورند، بر روی مخاطبان مرجع که جوانان شاخص، نخبه، فرهیخته و ایده‌پرداز هستند، نفوذ می‌کند که این جوانان را ممکن است افراد مسن‌تر راهبری کنند، اما ایده‌ها را جوانان اجرایی می‌کنند.
وی تاکید کرد: اگر سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) را روز جوان معرفی کرده‌اند، به این دلیل است که نزدیک‌ترین چهره به چهره معصومین، ایشان است.
ظهیری با بیان اینکه حضرت علی‌اکبر(ع) را می‌توان فردی عالم معرفی کرد که کنار امام حسین(ع) پاسخ سؤالات شرعی مردم را می‌داد و افزود: ایشان بسیار مردم‌دار بود و به مردم و در راه‌ماندگان کمک بسیاری می‌کرد. نقل شده است که حضرت علی‌اکبر(ع) در پشت بام خانه خود آتش روشن می‌کرد تا افراد در راه‌مانده بتوانند با دیدن چراغ، راه را گم نکنند و به مدینه بیایند.
وی گفت: یکی از دلایل محبوبیت حضرت علی‌اکبر(ع) این بود که ایشان شباهت بسیاری به پیامبر(ص) داشتند و هرکس می‌خواست از پیامبر(ص) یاد کند و یا از اخلاق پیامبر(ص) مثال بزند، حضرت علی‌اکبر(ع) را مطرح می‌کردند که این ویژگی، ایشان را میان فرزندان اباعبدالله‌الحسین(ع) ممتاز کرده بود.


خبرنگار: سیدمحمدحسن یزدی نژاد
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40539