printlogo


یادداشت؛
وظایف مؤمنان در زمان غیبت
کد خبر: 40567
در این اینجا به دو وظیفه‌ از وظایفی که در زمان غیبت بر عهدة ماست اشاره می‌نمایم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در آستانه نیمه شعبان روز میلاد مسعود منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الامر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف قرار داریم.
این روز پرخیروبرکت را به محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دامت‌برکاته، محبّان و منتظران آن حضرت و شما عزیزان تبریک عرض می‌نمایم.
در این اینجا به دو وظیفه‌ از وظایفی که در زمان غیبت بر عهدة ماست اشاره می‌نمایم.
اول: دعا برای فرج امام‌زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، این سفارش خود حضرت است و برکت این دعا به خود ما برمی‌گردد.
۱_ این دعا برای گشایش در مشکلات خود ما نافع است
قال مولانا الحجّة سلام‌الله‌علیه: (اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ)
برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که گشایش و فرج شما نیز در آن است
(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۲- کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥)
۲_ این انسان را از هلاکت آخر ازمان حفظ می نماید.
عن الامام العسکری علیه السلام:
والله لَیَغیبَنَّ غِیبَةً لایَنجُوفِیها إلا مَن ثَبَّتَهُ الله عَزَّوجَل عَلی القولِ بِإمامَتِه و وَفَّقَه لِلدُّعاءِ بِتعجِیل فَرجِه
(امام عسگری علیه السلام در همان ملاقات معروف احمد بن اسحاق با ایشان که امام زمان علیه السلام را به احمد نشان دادند فرمودند :)
به خدا سوگند مهدی (ارواحنافداه) آن گونه نهان خواهد گشت که هیچ کس در زمان غیبت او، از گمراهی و هلاکت نجات نخواهد یافت؛ مگر آنان که خدای عزّوجل بر اعتقاد به امامت آن حضرت پایدارشان دارد و در دعا برای تعجیل فرج مقدسش، موفقشان فرماید.(کمال الدین، باب 38، حدیث اول)
۳_ یکی دیگر از برکات دعای ما برای امام علیه السلام این است که هم امام برای ما دعا می کند و هم به دعای ما آمین می گوید.
ابو ربیع شامی نیز به امام صادق علیه السّلام عرض می کند: از عمرو بن اسحاق حدیثی به من رسیده.
حضرت فرمود: آن را بیان کن.
گفتم: «وی بر امیر المؤمنین علی علیه السّلام داخل شد، پس آن حضرت آثار زردی بر صورتش دید، فرمود: این زردی چیست؟ پس بیماری خود را توضیح داد..
آن حضرت به او فرمود: ما خوشحال می شویم به خوشحالی شما و اندوهگین می شویم به حزن شما و بیمار می شویم به بیماری شما و دعا می کنیم برای شما و شما که دعا می کنید ما آمین می گوییم.»
مکیال المکارم (ترجمه فارسى) ج ۱، ص ۱۶۳.
امام زمان عجل الله هم برای شما برادر و خواهر نمازگزار که در هر نماز امام را دعا می‌فرمایید دعا می کند و به دعای شما هم آمین می گوید.
دوم: آمادگی جهت خدمت به حضرت در زمان ظهور
یکی از نکته های مهمی که باید خیلی دقت داشته باشیم این است که جریان ظهور مانند جریان قیامت است که ناگهانی تحقق پیدا می کند و اگر کسی واقعا می خواهد به امام علیه السلام خدمت کند باید از قبل آماده شود.
آن زمانی که حضرت تشریف بیاورند خیلی از ماها که حضرت را دوست داریم هیچ آمادگی نداریم و وقتی آماده نبودیم کاری برای حضرت نمی توانیم انجام دهیم که در این صورت شرمنده می شویم و گرفتار حسرت.
البته این آمادگی فقط نظامی و تهیه‌ی سلاح نیست گرچه نعمانی به سند خود از حضرت امام صادق‏ علیه السلام آورده که آن حضرت فرمودند: لِیُعِدَّنَّ أحَدُکُمْ لِخُرُوج القائِم ‏علیه السلام وَ لَوْ سَهْماً فَإنَّ اللَّهَ تَعالی إذا عَلِمَ ذَلِکَ مِنْ نِیَّتِهِ رَجَوْتُ لِأن یُنْسِئَ فِی عُمُرِهِ؛ هر یک از شما برای خروج حضرت قائم ‏علیه السلام [سلاحی] مهیّا کند هر چند که یک تیر باشد، که خدای تعالی هرگاه بداند که شخص چنین نیّتی دارد امیدوارم عمرش را طولانی کند. (غیبت نعمانی، ۱۷۳)
لکن شمشیر یا تیر باید دست یک مجاهد و مؤمن واقعی باشد که آمادگی اطاعت از امامش را داشته باشد و صدای هل من ناصر امامش را بشنود و لبیک بگوید مانند حبیب، جون، عابس و قاسم و شهدای دیگر
پس برای اینکه اینچنین آماده بشویم باید چکار انجام بدهیم؟ انجام واجبات و ترک محرمات بویژه پرهیز از لقمه‌ی حرام.
اگر کسی واجبات را ترک کرد و گرفتار گناهان شد در واقع مطیع فرمان خدا نیست و آیا امکان دارد کسی حرف خدا را زیر پا بگذارد ولی حرف ولیّ خدا را گوش دهد؟!
در این صورت اگر شمشیر هم آماده کنم اما از لحاظ ایمان ضعیف باشم خدای ناکرده این شمشیر بر علیه امام زمانم از غلاف بیرون خواهد آمد مانند شمر که لقمه‌ی حرام سبب شد صدای امام را نشنود و آن جنایت را مرتکب شود.
نکته دوم اینکه سلاح فقط به درد جنگ نظامی می‌خورد، لکن در سال قبل مقام معظّم رهبری دامت برکاته جنگ ترکیبی را مطرح فرمودند. قطعا دشمنان در زمان ظهور حضرت دشمنی را به اوج خواهند رساند و جنگ ترکیبی گسترده تری شکل خواهند داد بر ما و بر جوانان مؤمن ما لازم است که در همه ی میدانها مهیّا باشیم (میدان جنگ نظامی ، میدان جنگ فرهنگی، میدان جنگ اقتصادی و ...)
نکته آخر اینکه در انقلاب اسلامی بهترین فرصتِ آمادگی مهیّا شد و آن عزیزانی که به فرمان امام راحل و مقام معظّم رهبری دامت برکاته لبیک گفته و در میدان های مختلف انجام وظیفه کردند قطعا جهت کمک به امام زمان هم آماده بوده و لبیک خواهند گفت. مانند شهید حججی ها شهید سلیمانی‌ها، شهریاری‌ها، تهرانی‌مقدم‌ها، مطهری‌ها، بهشتی‌ها  و دیگران.
یقینا افرادی که در این نظام بوده صندلی های نظام را اشغال کرده، کوتاهی کرده یا خیانت کردند لیاقت خدمت به حضرت امام زمان را هم نخواهند داشت.
از خداوند می خواهیم بتوانیم با انجام واجبات و ترک محرمات آمادگی حضور در حکومت جهانی حضرت را به ما عنایت فرماید.
حجت‌الاسلام غروی امام‌جمعه سلفچگان

انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40567