printlogo


معاون امور آبخیزداری منابع طبیعی استان قم مطرح کرد:
ماجرای جابجایی یک روستا در قم!
کد خبر: 40588
معاون امور آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از رفع مشکل سیلاب روستای دیزاب قم که اهالی تصمیم به جابجایی روستا داشتند خبر داد.
هادی دهقانی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  اظهار داشت: در سال مالی منابع طبیعی که شامل سال ۱۴۰۰ و بخشی شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ می‌شود ۴۹ پروژه اجرایی داشتیم که در قالب ۶ پروژه اصلی اجرا شد.

وی بیان داشت: مجموعاً ۷۸ هزار ۶۳۵ متر مکعب پروژه‌های کار شده است که  در قالب ۱۴ پروژه سنگ و ملات،  ۲۷ پروژه گابیون یا تور سنگی، و ۲پروژه در بخش سیلاب انجام شده است.

معاون امور آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تاکید کرد: کل اعتبارات در قالب ۴ قرارداد بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد آن یعنی ۱۲ میلیارد تخصیص پیدا کرده که ۱۰ میلیارد هم به پیمانکار برای دیون داده شده است.

دهقانی افزود: دو مورد طرح مشارکتی اجرا کردیم و نزدیک به ۲۵۰ هکتار عملیات کنترل سیلاب و کنترل رسوب انجام شده است الویت‌های پروژه‌های ما پروژه‌های است که خواست‌های مردمی و مواردی که نیاز مردم است می‌باشد.


وی با بیان اینکه سیلاب‌هایی در چندسال اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و دستکاری‌هایی در طبیعت رخ داده است افزایش پیدا کرده افزود: برخی از روستاهای و حتی شهرهای قم مانند پردیسان و جمکران نیز درگیر این سیلاب‌ها بودند مطالعه سه حوزه شهری برای کنترل سیلاب مدنظر قرار دادیم.

معاون امور آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: مرمت و تکمیل پخش سیلاب قباد بزن با توجه به سیلاب‌های زیاد در منطقه و درخواست‌های مردم انجام شد، همچنین مرمت پخش سیلاب  روستای خرم آباد سلفچگان که یک معضل بود زیرا روستای خرم آباد سلفچگان در  وسط آبراهه واقع شده و‌ حتی تصمیم گرفته شده بود روستا جابجا شود با مرمت و توسعه پخش سیلاب خرم آباد مشکلات حل شد.

دهقانی خاطر نشان کرد: روستای دیزاب یک روستای محروم با یک قنات کم آب بود که هر سال سیلاب به این روستا خسارت می‌زد و این روان آب به سرعت از دسترس خارج می‌شد اما امسال ۳ پروژه سنگ و ملات بر اساس درخواست مردم و مطالعه‌ای که در منطقه  انجام دادیم اکنون مشکل کم آبی و سیلاب منطقه رفع شده است.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40588