printlogo


یادداشت؛
تکرار تراژدی دریاچه ارومیه در دریاچه نمک قم
کد خبر: 40747
این روزها به دلایل مختلف طبیعی و غیرطبیعی عمر دریاچه قلب ایران به نفس نفس افتاده است و عزمی جدی از سوی دولت، نمایندگان و مسئولان می طلبد تا دریاچه نمک را هم همچون دریاچه ارومیه زنده کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، "پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۴کار اجرایی آن آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، با حضور و دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد" ؛ این یکی از بهترین اخبار حوزه آب در روزهای اخیر بود که برای تحقق زنده‌سازی مهم ترین دریاچه در شمال غرب کشور اعلام شد.
افتتاح این پروژه که به دست متخصصان داخلی ساخته شد برای همسایگان دریاچه ارومیه و حامیان و فعالان محیط زیست یکی از بهترین اخبار در دهه گذشته بود اما باید گفت چنین دریاچه ای هم در مرکز کشور وجود دارد که در حال تبدیل شدن به کانون بحران برای مرکز کشور است.
دریاچه نمک قم که در قلب ایران، در مجاورت پارک ملی کویر و بین سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار دارد در یک دهه گذشته به دلیل احداث سدهای متعدد و عدم تخصیص حقابه و برداشت از سفره های زیرزمینی در حال خشک شدن است.
در سال های اخیر  تامین نشدن حقابه تالاب های استان قم و افزایش برداشت ها از منابع آب زیرزمینی در کنار عوامل طبیعی از جمله کاهش شدید بارندگی ها و افزایش دمای هوا، باعث بحران های زیست محیطی در این منطقه شده که علاوه بر استان قم، استان های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
 سفره های زیرزمینی این منطقه نیز در سال های اخیر با گسترش شدید کشاورزی و شهرک های صنعتی، رو به خشکی است؛ اگر شرایط دریاچه نمک به همین صورت ادامه یابد، کارشناسان پیش بینی می کنند که عمر این دریاچه به نفس نفس بیفتد.
متاسفانه بحران کم آبی در سال‌های اخیر دامان دریاچه نمک را گرفته است، بحرانی که حتی با بارش‌های صورت گرفته نیز جان نمی‌گیرد و باید برای رهایی از بحران، چاره‌ای زیربنایی یافت چرا که اگر این دریاچه دچار بحران شود در ابتدا استان های قم، تهران، کاشان و سمنان را با مشکلات روبرو خواهد کرد و در ادامه به دیگر مناطق هم آسیب خواهد زد.
در هر صورت امروز دریاچه نمک قم هم همانند دریاچه ارومیه دچار آسیب شده و روز به روز در حال بحرانی شدن است که می طلبد ابتدا نمایندگان مجلس و در ادامه مسئولین استان های همجوار با همکاری و هماهنگی و ارتباط با یکدیگر در این زمینه مطالبه ملی داشته باشند تا در احیای این دریاچه ارزشمند مرکز کشور اقداماتی موثری همچون رساندن آب به دریاچه ارومیه صورت بگیرد.
از طرفی هم در ادامه مطالبات نمایندگان و مسئولین باید به نقش رسانه ها هم اشاره کرد که نقش موثر و سازنده ای خواهند داشت، رسانه ها می توانند با تولید اخبار مناسب و مطالبگری از دولت و مسئولین و نمایندگان استان های همجوار دریاچه نمک گام های موثری در زنده شدن این دریاچه بردارند.
به هر حال بحرانی که در دریاچه نمک ایجاد شده به دلیل بی مهری ها و بی توجهی ها به مسائلی مانند تامین حق آبه های این دریاچه ایجاد شده است و نه تنها تنوع زیست محیطی را متاثر کرده و از تعداد پرندگان در منطقه کاسته، بلکه منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را به نابودی کشانده است. که امیدواریم فکر به حال اوضاع وخیم این منطقه از سوی مسئولان استانی و کشوری صورت بگیرد تا در آینده تبدیل به معضلی جدید برای استان و کشور نشود.


حسین حیدری
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40747