printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
سوءمدیریت عامل پایین بودن سرانه ورزش همگانی در کشور
کد خبر: 40767
ورزش با کارکردهای متنوع خود می‌تواند علاوه بر تضمین سلامت جسمی و روحی افراد جامعه در کسب مهارت‌های اجتماعی، شکل‌گیری هویت فردی، کاهش تضادها و تنش‌ها، پرکردن اوقات فراغت و ... نقش انکارناپذیری داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، زندگی صنعتی امروز و مقتضیات آن از جمله بی‌تحرکی ناشی از ماشینی‌شدن بیش از حد زندگی، ورزش را به‌ویژه در شهرهای صنعتی و بزرگ اجتناب‌ناپذیر کرده است. شهرنشینی و افزایش تمایل به زندگی در شهرها به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، ایجاد شرایط و توسعهٔ ورزش همگانی در شهرهای میلیونی را ضروری کرده است.
از طرفی زندگی در دنیای امروز ابتکار عمل سریع را از انسان گرفته و او را دچار فقر حرکتی کرده است. این فقر حرکتی مشکلات عدیدهٔ جسمی، روانی و اجتماعی را برای انسان شهری پدید آورده است. ورزش به‌عنوان راه‌حل راهبردی و ورزش همگانی به‌عنوان وسیله‌ای ارزان‌قیمت و فرح‌بخش می‌تواند این مشکلات را به نحو مطلوب حل کند

ورزش در سبد زندگی ایرانی‌ها در اولویت نیست
محمدمهدی سلطانی مدرس دانشگاه و کارشناس ورزش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به در اولویت نبود ورزش در زندگی جامعه اظهار داشت: ورزش در سبد زندگی ایرانی‌ها از اولویت بالایی برخوردار نیست و در برخی فرهنگ‌ها و خانواده‌ها نیز اصلاً جایگاهی ندارد. این یک عامل اصلی است که بایستی به مردم اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود تا ورزش در سبد زندگی آنها قرار بگیرد.
وی افزود: اگر بخواهیم از نگاه مدیریتی در خصوص این موضوع صحبت کنیم؛ عوامل مختلفی است که باعث شده است این اتفاق رخ دهد و خانواده‌ها به سمت ورزش گرایش پیدا نکنند که یکی ناشی از سوءمدیریت است. بسیاری از مدیرانی که در مسئله ورزش مدیر و متولی هستند سابقه و تخصص ورزشی ندارند. این مهم باعث می‌شود که این افراد موضوعات ورزش را خیلی درک نکنند و لذا خطای بسیاری در اعمال مدیریت و تدوین برنامه و اجرای آن دارند و از طرفی کسی آنها را از نظر فیزیکی نیز به‌عنوان الگو قرار نمی‌دهند.
کارشناس ورزش عنوان کرد: یکی دیگر نیز یک‌سری آمارسازی‌ و گزارش‌هایی است که به‌صورت ویترینی که جذابیت هم دارد، به‌نوعی واقعیت را پنهان کرده‌اند. آماری که از تعداد ورزشکاران وجود دارد و اعلام شده است بعید می‌دانم که حتی ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل شود که مشغول به فعالیت بدنی و آن هم در قالب ورزش همگانی قرار بگیرد.

ورزش همگانی باید رایگان و آسان در اختیار مردم باشد
حجت‌الاسلام مهدی پناهی دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با شاره به ورزش همگانی رایگان برای جامعه بیان داشت: ورزش همگانی ورزشی است که باید به‌صورت رایگان و آسان در اختیار همه مردم قرار بگیرد و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم به لحاظ روحی، جسمی، فکری داشته باشیم باید نسبت به ورزش همگانی یک اهتمام جدی داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه‌های علمیه در خصوص ورزش همگانی گفت: حوزه علمیه بخشی از جامعه است، امروز معضل ورزش همگانی برای همه کشور است.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز فعالیت‌هایی که انجام می‌شود برای حل مشکلات کل کشور است که اگر این اتفاق بیفتد طلاب را هم  دربر می‌گیرد.
پناهی افزود: باید در مسائل زیرساختی در کشور تأمل جدی شود. امروز بیش از 6 هزار مجموعه نیمه‌تمام ورزشی در کشور داریم که در کنار تکمیل این مجموعه‌ها باید به قوانین هم نگاهی داشته باشیم.

برخی برنامه‌ها و چشم‌اندازهای ورزشی هم عنوان می‌شود که بسیار رؤیایی است
سلطانی با اشاره به رؤیایی بودن برخی از برنامه‌ها و چشم‌اندازهای ورزشی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که سازمان‌های متولی تدوین می‌کنند و بر اساس مبنا و چشم‌اندازی که برای خود تعریف می‌کنند حالت رؤیایی و دست‌نیافتنی دارد. این هم مقوله دیگری است که باعث شده ورزش در کشور فراگیر نشود.
وی راه‌حل این مسئله را این‌گونه بیان داشت: ورزش را نمی‌توان با زور به افراد تحمیل کرد و بایستی در فرهنگ و سبک زندگی مردم جای بگیرد. در مدارس و مراکز آموزش عالی یک ساعت آموزشی در هفته را به ورزش اختصاص داده‌اند. حال باید دید چند درصد از دانش‌آموزان مشارکت فعال در این برنامه دارند. آیا فعالیت بدنی انجام می‌دهند و یا نمی‌دهند؟ حال کسانی که فعالیت بدنی انجام می‌دهند آیا میزان فعالیتشان با تعریف ورزش همگانی همخوانی دارد یا نه؟
کارشناس ورزش با اشاره به سهم ورزش در مراکز آموزشی عنوان کرد: برای یک دانشجوی مقطع کارشناسی دو واحد درسی برای تربیت‌بدنی تعریف شده است  که چون اولویت آنها نیست اغلب هم با اکراه و اجبار در این کلاس حاضر می‌شوند؛ اما به فرض مشارکت در طول 4 سال تحصیلی، جمعاً 64 ساعت کلاس آموزش ورزش دارند که با آن تعریف ورزش همگانی فاصله بسیاری دارد.
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم ورزش در جامعه فراگیر شود باید در اولویت‌های اول سبد خانوادگی افراد قرار بگیرد، مانند غذاخوردن که هر فرد درهرصورت آن را در اولویت و حائز اهمیت می‌داند و تحت هر شرایطی غذا را میل می‌کند؛ باید ورزش هم در کشور این‌گونه باشد.

مجلس ورزش را یک مجموعه فرابخشی ببیند
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه با اشاره به نگاه مجلس به ورزش تأکید کرد: باید مجلس ورزش را به‌عنوان یک مجموعه فرابخشی ببینند و به آنها به‌عنوان یک مجموعه بخشی نگاه نکنند. این اضطراری که امروز در جامعه ورزش وجود دارد را نمایندگان درک کنند و بدانند که حال ورزش کشور حال خوبی نیست و باید به ورزش کمک کنند و آن را فرابخشی ببینند و اهتمام جدی به ورزش داشته باشند چرا که ورزش می‌تواند بسیاری از گره‌های جامعه و بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات کشور را حل کند.

گستردگی روزافزون جامعهٔ شهری و تمرکز بیشتر جمعیت در شهرها نیاز به تحرک بیشتر برای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها می‌طلبد. این نیاز در قالب ورزش‌های شهروندی به یکی از مقوله‌ها و مؤلفه‌های مهم تبدل شده که گام‌های مثبتی برای گسترش آن برداشته شده است به‌گونه‌ای که همهٔ شهروندان امکان استفاده از آن را داشته باشند. ورزش شهروندی در واقع کوششی جهت ترویج ورزش بین همهٔ اقشار و آحاد جامعه بوده و دارای اثرات بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی است. در این میان برخی از دیگر کارشناسان، ورزش شهروندی را ورزشی می‌دانند که در هر شرایط و به طور عمومی، قابل‌اجرا بوده و نیاز به امکانات و تأسیسات تخصصی خاصی نداشته و برای سلامتی و گذران اوقات فراغت به اجرا در می‌آید


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40767