printlogo


مردم قم در ایام عید نوروز خانه تکانی مساجد را فراموش نکردند+ عکس
کد خبر: 40946
با وجود تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان مردم قم به غبارروبی و نظافت مساجد پرداختند که به فرموده پیامبر کسی که مسجدی را جارو زند همانند این است که در ۴۰۰ غزوه با پیامبر شرکت کرده، ۴۰۰ حج کرده، ۴۰۰ بنده آزاد کرده، و ۴۰۰ روز روزه گرفته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مساجد از صدر اسلام جایگاه و احترام ویژه ای در میان مکان‌های کره زمین بین مسلمانان داشت، لذا سفارش زیادی به تکریم و نظافت مساجد شده است.

همه ساله با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مراسم غبارروبی مساجد توسط اهالی هر محله انجام می‌شد امسال هم با وجود تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان مردم قم این آیین را فراموش نکرده و با حضور در مساجد به آماده سازی خانه خدا برای شروع ماه مهمانی خدا پرداختند.


نظافت و شست‌وشوی مساجد، فضاسازی و آراسته سازی محیط داخلی و بیرونی مساجد و نصب ادعیه رمضان از اقدامات انجام شده در این ایام است.


همانطور که قرآن می فرماید، غبارروبی از مساجد تنها غبارزدایی و عطرافشانی مساجد نیست، بلکه در این سنت سعی می شود دل‌های مسلمانان از کینه و کدورت‌ها پاک شده و برای میهمانی در نزد خداوند آماده شوند.


در خصوص فلسفه و فضیلت غبارروبی از مساجد، خداوند در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه «بقره» می فرماید: «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می‌خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاک سازی کنند».

جارو کردن مسجد

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است که ایشان فرموده‌اند: "کسی که مسجدی را جارو زند همانند این است که در ۴۰۰ غزوه با پیامبر شرکت کرده، ۴۰۰ حج کرده، ۴۰۰ بنده آزاد کرده، و ۴۰۰ روز روزه گرفته باشد".

همچنین فرموده‌اند: " کسی که مسجدی را جارو بزند یا خوشبو کند نامه اعمالش را بدست راستش می‌دهند و روز قیامت از قبر برمی‌خیزد در حالی که بوی خوشی چون بوی «اِذخِر» می‌دهد.

روشن کردن چراغ مسجد

در این باره نیز از رسول اکرم (ص) نقل شده است که فرموده‌اند: کسی که مسجدی از مساجد خدا را روشن کند، تا مادامی که نوری از آن چراغ باقی است، ملائک و حاملین عرش برای او استغفار می‌کنند".

فرش نمودن مساجد

علاوه بر موارد گفته شده پیامبر (ص) دربارهٔ اجر و ثواب کسی که به فرش نمودن مسجدی اقدام نماید، طی روایتی می‌فرمایند: " کسی که در مسجد حصیری پهن کند، تا مادامی که چیزی از آن باقی است، ۷۰هزار فرشته بر آن نماز می‌خوانند (و او نیز از ثواب آن بهره می‌برد)



 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40946