میدان شهید مطهری قم، یکی از اصلیترین مکانهای هویتبخش جمعی در قم بوده؛ اما حجم بالای تردد سبب ایجاد گرههای ترافیکی شده است، اتفاقی که بهسازی و نوسازی این میدان را به یکی از اولویتهای اول شهر تبدیل کرد، اما بعد از چند سال انتظار، قرار است تا سه ماه آینده بخش اول این بهسازی به بهرهبرداری برسد.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، میدان مطهری برای مردم شهر قم یادآور حماسهآفرینی در تجمعات ملی و مذهبی و همچنین خاطرات تلخ و شیرینی است که گاهی در این میدان تجربه کردهاند، اما فارغ از جنبههای هویتی، از نظر ترافیکی نیز این میدان یکی از پرترددترین نقاط شهر است که چندین خیابان اصلی را به هم متصل میکند.
وجود اماکن پرتردد از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مجموعۀ بازار کهنه و ایستگاه مرکزی راهآهن، در نزدیکی این میدان، بر تعدد عبور و مرور و اهمیت آن افزوده است.
این میزان تقاضا برای تردد خودروی سواری و عابر پیاده سبب ایجاد گرههای ترافیکی در بسیاری از ساعات روز شده است که علاوه بر ترافیک بالا، تداخل تردد خودروها با عابران پیاده موجب خطراتی برای عابران نیز شده است.
طرح ساماندهی میدان شهید مطهری از دهههای گذشته همواره بهعنوان یکی از موضوعهای اصلی در ساماندهی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری قم مطرح بوده است، اما به دلیل مجموعهای از مشکلات، پیش از شروع از اولویت مدیریت شهری خارج شد بود و با وجود مصاحبههایی در این زمینه اما در عمل اقدام خاصی صورت نگرفت و به دست فراموشی سپرده شد.
پیچیدهتر شدن مشکلات و گسترش مطالبات مردمی سبب شده است تا ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت این میدان مهم در این چند سال اخیر بهصورت جدی در دستور کار مسئولان استان و شهرداری قم قرار بگیرد که شاهد افتتاح مرحله نخست این پروژه در ماههای آینده خواهیم بود.
گرههایی که آهسته اما پیوسته در حال باز شدن هستند
یکی از مشکلات پروژه بهسازی میدان شهید مطهری، تملک پلاکهای موجود در میدان میوهوترهبار شهید مطهری و پرداخت منافع متصرفین این مجموعه بزرگ بود که سازمان میادین میوهوترهبار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم از سال ۱۳۹۸ تاکنون مأمور آزادسازی این زمینهای آستان مقدس حضرت معصومه (س) است.
مدیرعامل سازمان میادین میوهوترهبار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم گفت: از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۷۸ واحد صنفی مستقر در میدان که نزدیک به یک هزار و ۳۴۶ مترمربع میشود، تملک شده و بالغبر ۳۳۴ میلیارد ریال برای مدیریت شهری قم هزینه داشته است.
علیرضا مظفری با اشاره به اهمیت ساماندهی میدان شهید مطهری و بازار میوهوترهبار در این میدان اظهار داشت: تلاش است ۳۴ پلاک باقیمانده که مشتمل بر ۷۰۱ مترمربع است نیز تملک شود، اما قیمتگذاری خارج از عرف بعضی از بهرهبرداران و کاسبان باقیمانده و افزایش تورم سبب شده، اجرای بهسازی و نوسازی این سایت ۲۷ هزار مترمربعی بهتعویقافتاده و با مشکلات و مسائل پیچیدهتر مواجه شود.
سه ماه دیگر، فاز نخست پروژه بهسازی میدان مطهری افتتاح میشود
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: بخش عمدهای از سطح میدان بهصورت سنگفرش در حال انجام است که شهروندان بهراحتی بتوانند تردد داشته باشند و همچنین دسترسی به ایستگاه مترو میدان مطهری و یک پایانه تاکسیرانی در آن طراحی شده است.
عباس حلوایی زاده افزود: تلاش میشود حداکثر تا سه ماه آینده پیرایش محیطی میدان مطهری که شامل سنگفرش پیادهراه، آبنمای میدان، فضای سبز و بخشی از آرامسازی ترافیکی میدان است تکمیل شود.
وی دررابطهبا فاز دوم این پروژه و احداث پل شهید صدر اظهار داشت: قراردادهای مرتبط با طراحی آن از قبیل نقشهبرداری میدانی، نقشهبرداری معارضات، استعلامات زیربنایی مثل آب، برق و گاز انجام و نقشههای مرتبط با آن اخذ شده است و مطالعات فاز یک تونل در حال انجام است و امیدواریم مطالعات فاز دو این پروژه را تا نیمه دوم امسال تکمیل کنیم .
وی دررابطهبا برآوردهای مرتبط با این تونل افزود: به دلیل وسعت بالای این پروژه و تمامنشدن مطالعات فاز دوم، امکان ارائه برآورد دقیق از زمان اتمام پروژه و میزان هزینه آن وجود ندارد، اما به نظر میرسد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد و اجرای آن بیش از دو سه سال زمان ببرد.
هویت شهری میدان شهید مطهری لحاظ شده است
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: بهمنظور بهبود عملکرد ترافیکی در هسته مرکزی شهر، قرار است طی دو مرحله میدان مطهری بهسازی و نوسازی شود. مرحله نخست که در حال اتمام است بهسازی سطح میدان و مرحله دوم، احداث تونل خیابان امام موسی صدر و ایجاد معابر دسترسی برای خودروهای شخصی و عمومی به خیابانهای اطراف است .
سید محمدحسین دهناد افزود: این تونل قرار است حدفاصل پل حجتیه و پل شهید رجایی را پوشش دهد و تردد وسایل نقلیه به سمت منفی یک زیرگذری هدایت شود و همچنین وسایل نقلیه که قصد دارند به سمت خیابان امام خمینی (ره) و خیابان امامزاده ابراهیم تردد کند، امکان استفاده از سطح میدان را دارند و میتوانند از دو معبری که در محدوده میدان ترهبار و زمینهای آستانه و همچنین کوچه سازمان آب ایجاد میشود، برای حرکت به سمت مقاصد خود استفاده کنند، اما سطح محدوده میدان مطهری بیشتر کاربری پیادهراه و وسایل نقلیه عمومی، مشابه با پیادهراههای خیابان ارم و حرم مطهر حضرت معصومه (س)، دارد.
وی افزود: احداث این تونل از لحاظ پدافند غیرعامل نیز موردتوجه بوده است و در مواقعی که مسیر بلوار زائر به دلایلی از قبیل سیلاب امکان استفاده از آن برای شهروندان وجود ندارد، این زیرگذر میتواند مشکل ترافیکی آن نقطه را حل کند و مسیری جایگزین برای تردد وسایل نقلیه باشد .
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم در خصوص شروع عملیات اجرایی تونل در محدوده پل شهید رجایی گفت: شورای شهر برای احداث این زیرگذر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ پیشبینی کرده و جزو اولویتهای اول قم در محدوده مرکزی شهر است که هم در طرح جامع حملونقل و هم در طرح تفصیلی شهر به آن اشاره شده است و باتوجهبه اینکه این پروژه هماکنون مراحل نهایی طراحی را طی میکند پیشبینی ما این است که از نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی احداث تونل آغاز شود.
دهناد افزود: انجام پروژههای عمرانی در مرکز شهر، با چالشهای زیادی ازجمله سختی انحراف مسیرهای ترافیکی و لزوم جابهجایی زیرساختهای قدیمی مواجه است که در دورههای گذشتۀ مدیریت شهری، این مسائل مانع شروع این پروژه شده است. اما در این دوره، اعضای شورای اسلامی شهر بر رفع مشکلات پروژههای محدودۀ مرکزی شهر تأکید دارند و در همین راستا بهغیراز این پروژه، پروژۀ بزرگ احداث بسط شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز تعریف شده که بهزودی عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.
وی در خصوص حفظ هویت میدان شهید مطهری که درگذشته محلی برای تجمعات ملی و مذهبی مردم قم بوده است گفت: برای پاسخ دقیق به این سؤال باید طرحها و توجیهات مشاور طرح را در این موضوع مطالعه کرد؛ ولی به طور حتم این کارکرد مدنظر مشاور نیز بوده و در طراحی که ارائه کرده، محدوده میدان را وسیع دیده و این نگاه به هویت میدان برای تجمعات نیز وجود داشته است.
وب دررابطهبا نمای سهبعدی ارائه شده از سوی مشاور گفت: سازه چادری که به حالت سایبان در طرح دیده شده، فعلاً یک نمای اولیه و اجرایی نشده است؛ اما دررابطهبا الگوی شوارع یا زیرگذر و مسیرهایی که باید باز شود یا دسترسیهایی که باید فراهم شود، تقریباً کلیات آن مصوب شده و این یک نمای کلی از اقدامهای آتی خواهد بود.
انتهای پیام/