وی در ادامه تبیین اهداف خلقت انسان، بر اهمیت توجه به نقش عبودیت و بندگی ذات اقدس الهی تأکید نمود و با بیان این که تنها رزاق هستی خدایی است که رزق تمام موجودات هستی را ضمانت نموده است، یادآور شد: بر اساس مبانی دینی هیچ انسانی از دنیا نمی رود، مگر آن که از رزق و روزی که بر او مقدر شده، ارتزاق و بدان دست یابد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی با بیان این که اگر کسی از رزقی حلالی که خداوند متعال بر او مقدر نموده، فرار کند، رزق حلال همچون مرگ او را خواهد یافت، اظهار داشت: وای به حال کسی که به خاطر رسیدن به رزق، نماز و واجبات خود را ترک کند؛ چنین فردی اعتقاد راسخی به رزاق بودن ذات اقدس الهی ندارد.
فرحزاد با تصریح بر این که در عین همت و تلاش برای کسب روزی حلال هیچگاه نباید غصه رزق و روزی را بخوریم، اذعان داشت: همگان باید به رزاقیت الهی باور داشته باشیم و در عین عمل به دستور الهی در همت و تلاش پیشگی، همه چیز را از ذات اقدس الهی مطالبه نماییم. خداوندی که انسان را از یک نطفه گندیده در رحم مادر خلق و رشد داده، هیچگاه رزق انسان در این دنیا را فراموش نمیکند.
وی ازدواج را یکی از مولفه های مهم در برکت بخشی به رزق و روزی دانست و ابراز داشت: کسی که به خاطر رسیدن به رزق و روزی زیاد، کار واجبی را ترک کند، گویا به ذات اقدس الهی سوء ظن پیدا کرده است. کار دنیا نباید ما را از نماز جماعت، حضور در حرم، شرکت در روضه و عزاداری سید الشهدا(ع) و هرآنچه کار خدایی و آخرتی است، غافل کند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر عبودیت را رهایی انسان از بند هوا و هوس، ثروت، قدرت، شهوت و هرآنچه غیر خدایی است توصیف کرد و ابراز داشت: مقام عبودیت و بندگی از بالاترین مقامات الهی است؛ به گونهای که در تشهد نماز پیش از اذعان به رسالت نبوی، بر بندگی و نقش عبودیت رسول(ص) تصریح میکنیم.
وی در ادامه ضمن اشاره به مثال های قرآنی به فرازهایی از آیه ۱۲ سوره مجادله « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَةً» اشاره نمود و با بیان این که غیر از امیرالمومنین علی(ع) کسی حاضر نشد تا برای نجوا با رسول خدا صدقه بپردازد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه ضعف در پرداخت خمس یکی از ضعف هایی است که در میان مومنین و آحاد جامعه رواج یافته است. پرداخت خمس، به رزق و روزی انسان وسعت میبخشد.
فرحزاد به تفاوت های عبد و عابد اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: بین عبودیت عبد و عبادت عابد تفاوتهای بسیاری وجود دارد، عبودیت تحت فرمان الهی بودن است؛ یعنی انسان در تمام احوالات در خط و صراط مستقیم الهی قدم برداشته و هرآنچه خواست الهی است را سرلوحه کارهای خود قرار دهد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/44224 |