وی با بیان اینکه اکثریت جمعیت در جنوب نیجریه با غیرمسلمانان و اکثریت جمعیت در شمال این کشور با مسلمانان است، گفت: استعمارگران، کشورهای آفریقایی را تقسیم کردند، بهعنوانمثال کشورهای نیجر و نیجریه درگذشته یک کشور بودند، اما اکنون دو کشورند، نیجر که در شمال نیجریه، واقع است، جمعیتش بهصورت کامل مسلمان هستند، ۹۵ درصد جمعیت شمال نیجریه را مسلمانان تشکیل میدهند؛ شمال نیجریه بر دیگر کشورهای غرب آفریقا تأثیرگذار است که بیشتر این کشورها مسلمان هستند.
وی ادامه داد: اگر شیعیان نیجریه در یک مراسم جمعی همچون عاشورا یا پیادهروی اربعین جمع شوند، شاهد حضور میلیونها نفر در آن مراسم خواهید بود، اما زمانی که این شیعیان پس از مراسم مذهبی متفرق میشوند، میبینید که شیعیان نیجریه هنوز در روستاها و شهرهای خود اقلیت هستند.
وی با بیان اینکه روستا یا شهری در نیجریه نداریم که بتوانیم به آن شهر یا روستای شیعهنشین بگوییم، تصریح کرد: شاید در برخی از روستاهای نیجریه اکثریت ساکنان شیعه باشند، ولی آنها در شهرهای نیجریه اقلیت هستند، شیعیان نیجریه تأثیر زیادی در این کشور دارند و نفوذشان فقط مربوط به جمعیت آنها نیست.
رهبر شیعیان نیجریه اظهار کرد: آشنایی مردم نیجریه با مکتب اهلبیت (ع) از ۴۴ سال قبل آغاز شد و پیش از آن، یک شیعه هم در نیجریه وجود نداشت که این از عجایب است.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاهی که در دهه هفتاد میلادی در آن درس میخواندم، استادی از کشور آفریقای جنوبی بود که در سال ۱۹۷۹ میلادی به کشورش بازگشت، او زمانی که تصاویر جمعیت گسترده عزاداران عاشورایی را در شهر زاریا دید بهشدت از این حجم از حضور شیعیان در مراسم عزاداری تعجب کرد و گفت که من خیابانها و ساختمانهای این شهر را میشناسم و در دهه هفتاد میلادی حتی یک شیعه هم در زاریا نبود، اما اکنون این حجم گسترده از شیعیان در این شهر حاضر هستند.
شیخ زکزاکی با اشاره به جمعیت شیعیان در کشور نیجریه افزود: ما آمار دقیقی از تعداد شیعیان در این کشور نداریم، اما در تجمعهای اربعین حسینی در شهرها و روستاها مختلف نیجریه در پیش از حادثه زاریا در هشت سال پیش حداقل پنج میلیون نفر شرکت کردند، همچنین جریانهای صوفی در نیجریه داریم که دوستدار اهلبیت (ع) هستند، صوفیها ادعا دارند که شیوخشان این طریقتها را از حضرت امیرالمؤمنین (ع) آموختهاند.
وی ادامه داد: من در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کردم و پس از بازگشت به نیجریه، دعوت مردم به مذهب اهلبیت (ع) را البته بهصورت غیرمستقیم شروع کردم و در این راستا از شیوه مناظره هم استفاده نمودم، در نیجریه مناسبتهایی همچون هفته وحدت و میلاد حضرت زهرا (س) را گرامی میداریم و در مناسبتها از اهلسنت بخصوص فرقههای صوفی برای شرکت در مراسمهایمان دعوت میکنیم.
رهبر جنبش اسلامی نیجریه، پرداختن به تفسیر قرآن را از شیوههای تبلیغی خود دانست و تصریح کرد: اهلسنت در کشور نیجریه به بحث تفسیر قرآن بخصوص در ماه رمضان میپردازند و شاهد پخش برنامههای تفسیر قرآن در این ماه از شبکههای تلویزیونی نیجریه هستیم، من از ۴۴ سال پیش تفسیر قرآن را شروع کردم و نام آن را مبین گذاشتم.
وی تأکید کرد: در دور نخست تفسیر قرآن، نمیگفتم که قرآن را بر اساس معارف اهلبیت (ع) تفسیر میکنم و حتی اسامی ائمه معصومین (ع) را در تفسیر خودم بدون لقب ذکر میکردم، اما اکنون در سومین دور تفسیر قرآن بهصراحت میگویم که تفسیر قرآن را بر اساس معارف اهلبیت (ع) انجام میدهم و روایات ائمه معصومین (ع) را در تفسیر خودم ذکر میکنم؛ درس تفسیرم بر روی علمای اهلسنت نیجریه هم تأثیر گذاشته است و آنها صحبتهای من را بدون ذکر نامم در جلسات تفسیر خود بیان میکنند و تنها میگویند که این صحبتها را از کسی شنیدیم.
وی افزود: آموزش نهجالبلاغه در نیجریه را نیز پایهگذاری کردم، پیش از آن این کتاب در نیجریه معروف نبود و اکنون مردم این کشور، کتاب نهجالبلاغه را میشناسند، صحیفه سجادیه نیز هماکنون در نیجریه شناخته شده است و مردم این کشور، ادعیه صحیفه سجادیه را دوست دارند، دعاهای مفاتیحالجنان ازجمله دعای کمیل بر بسیاری از افراد تأثیر گذاشته است، همچنین بر اساس وصیت رسول اکرم (ص) اقدام به توزیع خطبه غدیر در نیجریه میکنیم که این اقدام تأثیراتی بر دیگران گذاشت.
شیخ زکزاکی با اشاره به مدارس متعلق به جنبش اسلامی نیجریه اظهار کرد: مدارس ابتدایی و متوسطه در کشور نیجریه داریم که نام این مدارس را به نام شیخ «عثمان دن فودیو» از علمای برجسته نیجریه، گذاشتیم، تعداد مدارس فودیو در این کشور به بیش از ۶۰۰ مدرسه میرسد و کمیسیون آموزشی برای اداره این مدارس داریم.
وی در پایان از خدمات ارزشمند دانشی و معرفتی جامعه المصطفی در قاره آفریقا و بهویژه نیجریه قدردانی و تشکر کرد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/47382 |