وی افزود: مطابق مصوبات شورایعالی انقلابفرهنگی و برنامه هفتم توسعه، هیچ نیرویی جذب آموزشوپرورش نمیشود مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که البته بخشی از معلمان از طریق دورههای چهارساله تربیتمعلم و بخش دیگری با عنوان دورههای کوتاهمدت مهارتآموزی جذب میشوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، حدود ۷۲ هزار نفر از داوطلبان آزمون استخدامی فراگیر دستگاههای اجرایی پس از قبولی در آزمون استخدامی وزارت آموزشوپرورش بهعنوان مهارتآموز ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در رشتههای دبیری، آموزگاری و نیروهای کیفیتبخشی، دوره پودمانی مهارتآموزی را بر اساس برنامه درسی مصوب دانشگاه طی میکنند. دراینخصوص اکنون دانشگاه با محدودیت منابع در حوزه فضاهای کالبدی و انسانی روبهروست که با مصوبات شورایعالی انقلابفرهنگی تحت عنوان سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان و اهتمام ویژه در تأمین آنها، امید است برطرف و زمینه توفیقات فراهم شود.
برزویی با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب افراد مستعد است، گفت: علاوهبرآن حدود ۲۰ هزار نفر دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان از ورودی سال ۹۹ و ماقبل، در رشتههای مختلف، تحویل آموزشوپرورش خواهند شد. باید عرض کنم، دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب مستعدترین و برترین افراد برای ایفای نقش معلمی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: زمینهسازی برای جذب و بهکارگیری استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیتهای دینی، اخلاقی، انقلابی، شخصیتی و رسالت معلمی از اولویتهای دانشگاه است. بیتردید دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسیر خود برای تربیتمعلم تراز انقلاب اسلامی و برای آینده در پی ارتقای نظام آموزشی و برنامهریزی درسی دانشگاه است و برنامهها و رویکردهای تحولی خود را دنبال خواهد کرد که از جمله آنها استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و بالاخص هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیتمعلم، جذب هیئتعلمی با استانداردها و شاخصهای نظام تربیتمعلم، برنامههای توسعهای و تربیتی، استانداردسازی نسبت دانشجو معلم به استاد و بازنگری برنامه درسی و آموزشی دانشگاه در جهت ارتقا و روزآمدی است.
برزویی در این زمینه که معلمانی که امروزه در دانشگاه فرهنگیان آموزش میبینند باید چه ویژگیهایی داشته باشند که متناسب با ویژگیهای نسل امروزی باشد، ابراز کرد: دانشگاه تلاش خواهد کرد تا مربیان جامعه آینده کشور را بر اساس چشمانداز سند تحول، تربیت کند، لذا معلم در این چشمانداز بهعنوان فردی که رسالت خطیر تربیت دانشآموزان را در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی برعهده دارد، باید از ویژگیهایی چون ایمان، تقوا، اعتقاد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، برخورداری از فضائل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی، کارآمدی و توانمندی، خودباوری، خلاقیت و توانایی در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با نیازهای جامعه برخوردار باشد.
وی تأکید کرد: در کنار ویژگیهای فوق، معلم باید ویژگیهایی از جمله آشنایی با فناوری آموزشی، آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی، خطرپذیری، قدرت تغییر پیشفرضها، تشخیص پیشنیازهای دانشآموزان، داشتن مهارتهای ارتباطی، مهارت در تدریس، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تجزیهوتحلیل مسائل، مراعات آدابورسوم اجتماعی، نشاط و شادابی، آراستگی ظاهر و سعهصدر داشته باشد. همچنین تلاش خواهیم کرد در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمانی این گونه تربیت شوند.
وی در خصوص میزان جذب دانشجو و جبران کمبود معلم، اظهار کرد: بر اساس توافق انجام شده با سازمان اداری استخدامی کشور، در سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۲ هزار سهمیه استخدامی به پذیرفتهشدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده و امید است، باتوجهبه اینکه افزایش ظرفیت پذیرش وابسته به افزایش اعتبارات و توسعه زیرساختها است، با تقویت زیرساختها در سال آینده این میزان افزایش یابد.
برزویی با اشاره به کمک و همکاری سایر نهادها به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ملی و دانشگاه آینده است و تمام دستگاهها و نهادها باید به این دانشگاه کمک کنند. همکاری و تعامل مؤثر و مستمر، مهمترین کمک در انجام وظایف ذاتی دانشگاه است. همچنین عوامل سهیم و مؤثر بر فرایند تربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمانها و گروههای رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را در بر میگیرد. انتظار ما این است که دانشگاه فرهنگیان در زمینه احداث دانشگاه جامع استانی و امکان بهرهبرداری از فضاهای کالبدی سایر دستگاههای اجرایی، مورد حمایت قرار گیرد. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میتواند در برگزاری آزمون اختصاصی تربیتمعلم، استرداد و یا دادن معوض اماکن گذشته تربیتمعلم و تسهیل و تأمین عضو هیات علمی، ما را یاری کند. سازمان اداری و استخدامی و برنامهوبودجه کشور نیز میتواند در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دانشگاه، تأمین اعتبارات توانمندسازی منابع انسانی آموزشوپرورش، تأمین منابع مالی اجرای نظام ملی تربیتمعلم و افزایش بودجه عمرانی و رفاهی دانشجو معلمان یاریگر دانشگاه فرهنگیان باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: حوزه علمیه با ظرفیت عظیم علمی و دانشی که دارد میتواند در ارتقای نیروی انسانی متعهد و متخصص بهویژه در رشتههای موردنظر همکاری و تعامل سازندهای داشته باشد و مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه یکی از ظرفیتهای ارزشمندی است که باید نسبت به آن توجه و تعامل لازم را داشت.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/49035 |