تراکم بالای کلاسهای درس بزرگترین دشمن نظام یادگیری
کد خبر: 49460
یکی از شاخصها و مؤلفههای اثرگذاری بر کیفیت آموزشی، تعداد دانشآموزان هر کلاس است.
به گزارشپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» همه به یاد داریم که در دوران کودکی در مدارس و کلاسهای شلوغ درس میخواندیم و در این کلاسها پشت یک میز سه دانشآموز حاضر بودند و همین کلاسهای درس شلوغ مشکلات بسیاری برای دانشآموز و معلم به وجود میآورد.
امروزه یکی از شاخصها و مؤلفههای اثرگذاری بر کیفیت آموزشی، تعداد دانشآموزان هر کلاس است. افزایش تعداد دانشآموزان هر کلاس علاوه بر پایین آوردن کیفیت آموزشی، زمینهساز برخی مشکلات اخلاقی و روحی و روانی برای دانشآموزان و معلمان میشود.
بر اساس مصوبه نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزشوپرورش که در جلسه ۸۸۶ شورایعالی آموشوپرورش در سال ۹۲ به تصویب رسیده است، بهصورت معمول برای تعداد دانشآموزان یک کلاس، سه دستهبندی حداکثر، استاندارد و حداقل در نظر گرفته شده است.
در دوره ابتدایی حداکثر مطلوب تعداد دانشآموزان یک کلاس ۲۶ نفر، استاندارد یک کلاس ۲۰ نفر و حداقل مطلوب تعداد دانشآموزان یک کلاس نیز ۱۴ نفر عنوان شده است. همچنین دوره متوسطه اول و دوم نیز حداکثر ۲۸ نفر، استاندارد ۲۲ نفر و حداقل دانشآموز در یک کلاس ۱۶ نفر است.
البته این مصوبه با واقعیت بسیار فاصله دارد و در برخی مدارس کلاسها بسیار شلوغ است که به همین موضوع وزیر آموزشوپرورش اشاره کرده است.
صحرایی، وزیر آموزشوپرورش در صحن مجلس در خصوص دلیل تراکم کلاسهای درس اظهار داشت: تراکم در کلاسهای درس به دو علت اول غفلت در مدرسهسازی و دوم حضور اتباع است.