printlogo


مدیرکل میراث‌فرهنگ استان قم:
قم با ۶ هزار اثر تاریخی فاقد موزه است
کد خبر: 50719
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به نقش مؤثر و مهم دستگاه‌ها در توسعه گردشگری استان، گفت: در قم بیش از ۶ هزار قطعه آثار تاریخی داریم که به‌نوعی منبع قم شناسی باسابقه هفت هزار سال است؛ اما موزه برای نمایش نداریم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  علیرضا ارجمندی شامگاه شنبه در نشست خبری خود که در دهکده گردشگری مجلل دستگرد کهک برگزار شد با اشاره به اینکه استان قم یک شهر زائرپذیر است، اظهار داشت: در طول سال گردشگران بسیاری به شهر قم سفر می‌کنند که لازم است برای این زائرین برخی زیرساخت‌ها آماده شود.

 حوزه گردشگری به رسانه نیازمند است

 وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیاز دارد که حوزه رسانه به حوزه گردشگری نزدیک شود. ما خبرنگاران را از خودمان می‌دانیم. امروز رسانه جریان‌ساز و مسئله حل کن و مسئله‌ساز است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: گردشگری صنعتی است که دستگاه‌های مختلفی باید در آن ایفای نقش کنند. تا دستگاه‌ها و سازمان‌ها با یکدیگر همکاری نکنند و هماهنگ نباشند گردشگری نمی‌تواند پیشرفت و پویا باشد.

 وی اضافه کرد: سال گذشته در دولت شهید رئیسی ۳۲ کشور لغو روادید شدند که همین مسئله باعث شد گردشگران بسیاری به ایران و در ادامه آن به قم سفر کنند که این موضوع به همت وزارت امور خارجه صورت گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که یک دستگاه دیگر چگونه می‌تواند در رونق گردشگری در کشور مؤثر باشد.

 نقش مؤثر و مهم دستگاه‌ها در توسعه گردشگری

 ارجمندی در ادامه با اشاره به اینکه نقش بانک‌ها در توسعه گردشگری بسیار مهم است، عنوان کرد: شهرداری هم در این مسیر جایگاه بسیار مؤثری دارد و حتی در برخی کشورها شهرداری‌ها متولی گردشگری هستند.

 وی ادامه داد: در استان هر چقدر بین دستگاه‌ها فرهنگ‌سازی شود و همراهی و هماهنگی صورت بگیرد و از اهمیت و جایگاه گردشگری در استان گفته شود قطعاً در مسئله گردشگری استان مؤثر خواهد بود و گردشگر بیشتر به استان سفر و ماندگاری هم بیشتر خواهد شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به احیای بناهای تاریخی، عنوان کرد: فرهنگ میراثی مردم قم پایین است به این دلیل که مردم با میراث زندگی نمی‌کنند و از آن درآمدی ندارند؛ مانند شهرهای اصفهان و یزد که در این زمینه سرآمد هستند و باید در این موضوع رسانه‌ها وارد و فرهنگ‌سازی کنند.

 رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی ورود کنند

 وی بیان کرد: در احیای بناهای تاریخی شهر با مشکل فرهنگ روبرو هستیم و مردم در برخی موارد مانع از مرمت می‌شوند که باید در این زمینه‌ها رسانه‌ها وارد شوند.

 ارجمندی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲ پروژه در حوزه میراث داشتیم، گفت: امسال هم ۱۳ پروژه که بسیاری در حال اقدام است در حوزه‌های مختلف که بیشتر مرمت است تعریف شده است.

 استان قم با دارابودن ۶ هزار اثر تاریخی فاقد موزه است

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های میراث‌فرهنگی استان نداشتن موزه است، تصریح کرد: بیشتر از یک موزه ملی آثار تاریخی داریم که در حفاری‌های استان پیدا شده‌اند که می‌تواند یک قم شناسی برای استان باشد؛ اما چون موزه نداریم نمی‌توانیم آنها را به نمایش بگذاریم.

 وی ادامه داد: در قم بیش از ۶ هزار قطعه آثار تاریخی داریم که منبع قم شناسی باسابقه هفت هزار سال است؛ ولی مکان مناسب برای نمایش نداریم.

 ارجمندی با اشاره به اینکه در این مسیر هر نوع آمادگی را برای ایجاد موزه داریم، گفت: امیدواریم با مشارکت شهرداری بتوانیم موزه غنی به نام قم ایجاد کنیم.

 آمادگی اعطای مجوز ایجاد موزه‌های خصوصی را داریم

 وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های استان موزه‌های خصوصی است. به مجموعه‌داران خصوصی بودجه می‌دهیم تا موزه ایجاد کنند و این موزه برای آنها ثبت می‌شود بدون اینکه مالکیت آن تغییری کند. برخی فکر می‌کنند که اگر آثار خود را در موزه خصوصی خود به نمایش بگذارند و یا آثار خود را ثبت کنند دیگر مالکیت آن را ندارند درحالی‌که این گونه نیست؛ بلکه با ثبت شما هم می‌توانیم به‌راحتی آثار را بفروشید و یا در صورت سرقت به‌راحتی می‌توانید پیگیری کنید.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: تاکنون ۲ موزه دفاع مقدس و موزه سنگ مجوز گرفته و ایجاد شده است. ۲ موزه نیز در مورد آیات عظام را در دست بررسی داریم و موزه شیعی نیز به‌زودی مجوز خود را دریافت خواهد کرد.

 افزایش چهارهزار تخت به تخت‌های گردشگری استان

 ارجمندی با اشاره به این که ۶۰ طرح در حال ساخت گردشگری شامل ۲۲ هتل و مهمان‌پذیر در استان قم وجود دارد، گفت: با افتتاح ۲۲ هتل، چهارهزار تخت به ظرفیت تخت‌های گردشگری قم اضافه می‌شود.

 وی با اشاره به این که در حوزه صنایع‌دستی استان قم شاهد اشتغال مستقیم بیش از هفت هزار نفر هستیم، یادآور شد: ۷۰ رشته صنایع‌دستی در قم فعال هستند که برخی از این رشته در حال منسوخ‌شدن است.

 بازار مهم‌ترین چالش صنایع‌دستی

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در خاتمه گفت: مهم‌ترین چالشی که در صنایع‌دستی با آن مواجه هستیم موضوع بازار و بازارچه در جهت رونق کسب‌وکار است. امیدواریم بتوانیم ۲ بازارچه در ورودی‌های شهر ایجاد کنیم.

انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50719