printlogo


در گفتگو با شهروندان قمی بیان شد:
نمایشگاهی با تلفیق جنگ دیروز و امروز
کد خبر: 50728
امسال هم نمایشگاه یاد یاران همچون سال‌های قبل در باغ‌موزه دفاع مقدس با غرفه‌ها و برنامه‌های متنوع در حالی برگزار می‌شود که توانسته است رضایت و توجه مردم را به خود جلب کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» تاریخ۸ ساله دفاع مقدس ایران اسلامی سرشار از رشادت‌ها و دلاوری‌های مردمی است که جان خود را در طلب اخلاص قراردادند و در جبهه‌های حق علیه باطل به مبارزه با دولت‌های زورگو و ظالم جهانی پرداختند و برگ زرین دیگری را در تاریخ پرافتخار این مرزوبوم رقم زدند و عزت، افتخار و سربلندی را برای کشور به ارمغان آوردند.
دفاع مقدس سرشار از حماسه و جان‌فشانی توسط قشرهای مختلف این کشور است، خاطرات ماندگار آن روزگاران باید به نسل‌های جوان منتقل شود که یکی از ابزارهای مهم در تحقق این هدف برپایی نمایشگاه‌های دفاع مقدس است.



شعار نمایشگاه امسال محراب تا معراج است

امسال هم به‌مانند سال‌های گذشته نمایشگاه هفته دفاع مقدس یادیاران با شعار محراب تا معراج از روز
۳۱ شهریورماه و هم‌زمان با روز اول هفته دفاع مقدس شروع به کار کرد. از همین رو مهدی علی‌بابایی،  مسئول اجرایی نمایشگاه یاد یاران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به جزئیات این نمایشگاه، اظهار داشت:  امسال، نمایشگاه دفاع مقدس، شعار «محراب تا معراج» سر داده است. مبنای این شعار این است که در نمایشگاه تلفیقی از جنگ دیروز و امروز را داریم و نیز به روایتگری آن‌ها می‌پردازیم.
وی ادامه داد: تلاش مجموعه این است که بتوانیم بخش‌های مختلفی را به نمایش بگذاریم که می‌توان به معراج شهدا، ایستگاه افتخار و اقتدار لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب(ع) در زمان جنگ و دفاع از حرم، موضوعاتی راجع به‌افتخار آفرینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، غرفه‌های کتاب انقلاب و دفاع مقدس، روحانیت در جنگ و ایستگاه نشاط و سرگرمی اشاره کرد.
بابایی گفت: یکی از مباحثی که در این نمایشگاه به آن خواهیم پرداخت؛ گروه «سرود پرواز» است که درباره گروهی از افرادی است که در چهارراه بازار قم، مورد اصابت موشک قرار گرفتند و آسمانی شدند.
وی ادامه داد: بخشی از نمایشگاه، نمایشگاه تبیینی است که به بازخوانی و بیان فعالیت‌های مساجد، محلات و پایگاه‌های برگزیده سطح شهر می‌پردازد.
معاون اجتماعی سپاه استان قم گفت: «دختران سرزمین من»، نام غرفه دیگری است که به بررسی نقش زنان در ۴ دهه انقلاب اسلامی می‌پردازد. دشمن‌شناسی و روایت آسیب‌ها که به دو پرونده واقعی طلاق و ازدواج می‌پردازد، از دیگر ایستگاه‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود.
وی افزود: از دیگر بخش‌های قابل‌توجه این نمایشگاه، آشنایی با فرق و ادیان مختلف و همچنین عرفان‌های نوظهور است. ایستگاه «باغ شهادت» که به تفسیر زندگی شخصیتی افراد از منظر سیاسی، اعتقادی، معنوی و فرهنگی شهدا از صدر اسلام تاکنون می‌پردازد.
بابایی گفت: این نمایشگاه دستاوردهای بسیج سازندگی سپاه در استان قم را به نمایش می‌گذارد. اقتصاد مقاومتی، محصولات خانگی و محلی از دیگر مباحث پرداخته‌شده در این نمایشگاه هست.
مسئول اجرایی نمایشگاه گفت: در پایان نمایشگاه هم نمایش پایانی تحت عنوان «رزمایش مردان آسمانی» وجود دارد که انقلاب را در دوره‌های متعدد از انقلاب اسلامی تا بعدازآن روایت می‌کند.



در همین فرصت و در حاشیه برپایی نمایشگاه یاد یاران در قم، خبرنگار ما به سراغ برخی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه رفته است و در خصوص نمایشگاه و غرفه‌هایی که دایر شده است گفتگویی گرفته است.
افزایش تنوع و وسعت نمایشگاه
از همین رو حمید فریس‌آبادی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه است که با فرزندان خود به این نمایشگاه آماده است گفت: هرسال با برپایی این نمایشگاه سعی می‌کنم حتماً در آن حداقل یک‌شب حاضر شوم.
وی ادامه داد: نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل از تنوع بیشتری برخوردار و در وسعت بیشتری در حال برگزاری است.
این بازدیدکننده افزود: امسال به دلیل افزایش فضای نمایشگاه غرفه‌هایی هم برای کودکان و نوجوانان قرار داده‌اند که بسیار خوب است.

انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل امروز با برگزاری نمایشگاه‌ها
همچنین عباس طالبی یکی از بازدیدکنندگانی است بالای پنجاه سال سن دارد و با نوه‌های خود در این نمایشگاه حاضرشده است، گفت: حضور در این نوع نمایشگاه‌ها به‌نوعی خاطراتی را برایم زنده می‌کند.
وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه برای آشنا شدن نسل امروز و جوان و نوجوان کشور با آرمان‌های امام و شهدا بسیار مؤثر است.
طالبی با اشاره به ادوات جنگی، گفت: یکی از جذابیت‌های نمایشگاه‌های این‌چنینی برای مردم مخصوصاً نسل امروز حضور ادوات و تجهیزات مختلف نظامی و جنگی است که به نظرم امسال این موضوع اندکی کمرنگ شده است.

همچنین در ادامه این موضوع خانم محبی یکی از معلمان استان با اشاره به فرهنگ دفاع مقدس، افزود:  رهبر معظم انقلاب در خصوص انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل امروز بسیار تأکیددارند.
وی ادامه داد: در این مسیر می‌توان از ابزار هنر استفاده کرد و شاید یکی از روش‌های مهم معرفی دوران دفاع مقدس برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها است که نسل امروز می‌توانند با ایثار، ازخودگذشتگی آن دوران آشنا شوند.

امسال نمایشگاه انسجام و نظم ندارد
از طرفی آقای حسین‌خانلو که از پراکندگی نمایشگاه گلایه داشت، گفت: امسال نمایشگاه آن انسجام و نظم را ندارد و همین موضوع باعث خستگی بازدیدکننده می‌شود.
وی ادامه داد: البته این بی‌نظمی و پراکندگی در چینش غرفه‌ها به دلیلی این است که اینجا باغ‌موزه دفاع مقدس است و ماهیت نمایشگاهی ندارد که بخواهند در آن نمایشگاه برگزار کنند.
این بازدیدکننده با اشاره به اینکه برای برپایی نمایشگاه زحمت‌های بسیاری  کشیده شده است، گفت: وجود غرفه‌های بسیار موجب افزایش تنوع در محتوای نمایشگاه شده است که این به نظر بنده خوب است.

همچنین در این خصوص آقای سید حسین حسینی با اشاره به افزایش غرفه‌ها و تنوع در نمایشگاه امسال، گفت: این افزایش غرفه‌ها مخصوصاً برخی غرفه‌ها که به‌تنهایی می‌توان به آن نمره صد داد بسیار خوب است.
وی ادامه داد: اما این پراکندگی غرفه‌ها و این‌که نظم خاصی ندارد باعث شده است که برخی غرفه‌ها دیده نشود و بازدیدکننده تا حدودی سردرگم شود.



در ساعات پایانی هرروز این نمایشگاه طبق روال هرساله رزمایشی هم برگزار می‌شود که این قسمت برنامه توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کنند و شاید بتوان گفت که بسیاری از مردم برای دیدن این رزمایش که همراه با انفجار و تیراندازی است در نمایشگاه حاضر می‌شوند.
حسن ختام نمایشگاه با رزمایش مردان آسمانی
نمایش پایانی نمایشگاه امسال با عنوان رزمایش مردان آسمانی  است که دوره‌های متعدد از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.
از همین رو مصطفی پور مختار با اشاره به این بخش، گفت: یکی از علاقه‌های من به نمایشگاه هفته دفاع مقدس همین بخش رزمایش است.
وی ادامه داد: هرسال برای دیدن رزمایش و نمایش انتهای نمایشگاه در آن حاضر می‌شود البته امسال این رزمایش در وسعت کمی برگزار شد که به نظرم همین موضوع باعث کاهش انفجارها و آن هیجانات خاص خود شد.
همچنین آقای  موسوی با ابراز رضایت از این رزمایش تصریح کرد: محدود شدن وسعت اجرای رزمایش باعث شده است تا اجرای نمایش با وضوح بیشتری دیده شود یعنی همان‌طور که شما به صحنه تئاتر نزدیک هستید اینجا هم از فاصله کمتری این نمایش را می‌بینید و بهتر برخی مسائل را درک و حس می‌کنید.
از طرفی هم حجت‌الاسلام احمدی‌نژاد با ابراز رضایت از سناریوی نمایش پایانی نمایشگاه گفت: من هرسال هم خودم و هم فرزندانم بسیار دوست داریم که به نمایش انتهای نمایشگاه برسیم و آن را ببینیم که امسال هم این نمایش بسیار خوب است.

نمایشگاه فوق واقع در ضلع جنوبی میدان مفید، صبح و عصر میزبان بازدید دانش آموزان و دانشجویان و شب‌ها با برپایی مراسمات و اجرای نمایش مردان آسمانی پذیرای خانواده‌ها و عموم علاقه‌مندان هست.


انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50728