printlogo


رئیس پلیس فتا استان قم مطرح کرد:
افزایش کلاهبرداری از طریق خریدهای اینترنتی در قم
کد خبر: 50893
رئیس پلیس فتا استان قم گفت: کلاهبرداری از طریق خریدهای اینترنتی در ۶ ماه نخست سال جاری در صدر جدول جرایم سایبری در استان قم بود درحالی‌که پیش‌ازاین لینک‌های آلوده در صدر جرایم سایبری بود اکنون جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ مهدی فرازپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی اظهار داشت: از اواسط شهریور سال گذشته یک موج تند کلاهبرداری از طریق فیشینگ و یا کلاهبرداری از طریق لینک‌های آلوده به تناسب و موضوعات اجتماعی مختلف آغاز شد و تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۳ ادامه داشت. 

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: این مسئله منجر به رشد حدود میانگین ۶۳ درصدی جرایم در حوزه فیشینگ و یا همان کلاهبرداری از طریق لینک آلوده در کل کشور شد این روش از کلاهبرداری چون به واسطه زامبی کردن افراد و آلودگی ثانوی از طریق فرد آلوده شده صورت می‌گرفت متأسفانه دامنه و بخش وسیعی از اقشار مختلف مردم را در بر گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: این مسئله در استان قم نسبت به میانگین کشوری کنترل شده است و درحالی‌که در کشور شاهد رشد ۱۵ درصدی این نوع کلاهبرداری در ۶ ماه نخست سال جاری بودیم این میزان رشد در استان قم حدود هفت درصد است.

فرازپور بیان داشت: مسئله کلاهبرداری از طریق زامبی کردن افراد در قم تا حدود ۷۰ درصد هم پیش رفت و علت آن هم کلونی بودن استان قم است و به واسطه تک شهرستان بودن جمعیت‌های صنفی و نشان‌دار خاص در قم زیاد داریم و این پیوستگی و همبستگی مردم در گروه‌ها باعث شد این درصد افزایش هدفمند باشد؛ اما خوشبختانه این مسئله در شش ماه نخست سال جاری در استان قم به واسطه آگاهی مردم، تلاش پلیس فتا، معاونت اجتماعی فراجا و تلاش اصحاب رسانه‌ها‌ هم در فضای رسمی و هم در فضای غیررسمی کنترل شده است. 

رئیس پلیس فتا استان قم عنوان داشت: جرائم حوزه جوانان و نوجوانان (زیر بیست سال) در استان قم نسبت به سایر استان‌های کشور جرایم قابل‌توجهی نیست، در این گروه سنی آسیب وجود دارد؛ اما جرم آن‌چنانی وجود ندارند و عمده جرایم در این سن خارج از استان هستند.

وی تأکید کرد: اما در طیف میان‌سال مرتکب جرایم سایبری در استان قم نسبت به جمعیت قابل‌توجه است برعکس استان‌های دیگر که جرایم سایبری در سنین زیر ۲۰ سال بیشتر است در استان قم به این شکل نیست و مرتکبین به جرایم سایبری طیف بالای ۲۰ سال و میان‌سال را تشکیل می‌دهند.

فرازپور اضافه کرد: قربانیان جرایم سایبری در قم را دودسته تشکیل می‌دهند بخشی از قربانیان به‌تبع کشوری طیف سنی پراکنده‌ای را در مسئله مالی تشکیل می‌دهند و بخشی از قربانیان جرایم سایبری در حوزه اجتماعی و اخلاقی هستند، در جرایم اجتماعی و اخلاقی مبتنی بر جرایم سایبر دو نوع قربانی آشکار و پنهان وجود دارد.

رئیس پلیس فتا استان قم اضافه کرد: جرم کلاهبرداری از طریق خریدهای اینترنتی در ۶ ماه نخست سال جاری در صدر جدول جرایم سایبری در استان قم بوده است درحالی‌که پیش‌ازاین لینک‌های آلوده و برداشت غیرمجاز در صدر جرایم سایبری  بود اکنون جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

انتهای خبر /۱۷۰

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50893