printlogo


مدیرکل میراث‌فرهنگی قم بیان کرد:
۶۰۰۰ اثر تاریخی در انتظار ساخت موزه
کد خبر: 50895
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: آثار تاریخی استان ۶ هزار قلم است و باید برای نگهداری و نمایش آنها یک موزه ملی ایجاد شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا ارجمندی در قم بیان کرد: استان قم در حوزه صنایع‌دستی دارای ۷ هزار و ۱۰۰ اشتغال مستقیم و ۷۰ رشته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: در سال جاری تلاش می‌کنیم ۱۳ طرح مرمت و ساماندهی از جمله مرمت کاروان‌سرای منظریه، مرمت و ساماندهی مسجد پاچیان، مرمت خانه تاریخی توکلی، مرمت قلعه دولت‌آباد، گازرسانی به منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت در روستای نایه بخش دستجرد به بهره‌برداری برسند.
ارجمندی ادامه داد: استان قم در حوزه گردشگری ۶۰ طرح در حال ساخت دارد که بخشی از آن ۲۲ هتل و مهمان‌پذیر است و سرمایه‌گذاری ۱۱۹ هزار میلیاردتومانی را می‌طلبد.
وی گفت: چنار روستای سنجگان، درخت بید کهن‌سال علی‌آباد، درخت کهن‌سال چنار روستای جوزه، درخت توت روستای قوجان، درخت توت روستای قبادبزن، درخت توت روستای جمیزقان، تالاب مره، درخت توت بشارت آباد روستای پیرمحمود و چند درخت دیگر در این سال‌ها ثبت ملی شده‌اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: امسال شاهد ثبت گویش قمی، موسیقی آئینی زورخانه‌ای، آئین شامی پزان قمی، آئین سمنوپزان قمی، آئین خطبه‌خوانی حرم حضرت معصومه (س)، مهارت طبخ شیرینی برنجی قم و شیرینی برنجی بخش خلجستان و مهارت گیوه‌دوزی قم خواهیم بود.
وی افزود: یکی از چالش‌های حوزه میراث‌فرهنگی، نداشتن موزه در قم است؛ اشیای تاریخی زیادی داریم که منبعی مهم برای قم‌شناسی است. استان قم موزه‌ای غنی نیاز دارد، ولی مکان ساخت آن را نداریم.
ارجمندی بیان کرد: از شهرداری تقاضا داریم که به ما زمین بدهد و حتی با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان رایزنی کرده‌ایم که برای آثار تاریخی قم که بیش از ۶ هزار قلم است، آمادگی ساخت یک موزه ملی را داریم.
وی تصریح کرد: استان قم قدمت تاریخی ۷ هزار‌ساله دارد و باید یک موزه تاریخی داشته باشد و امید است، با مشارکت شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و بخش خصوصی موزه غنی به نام قم ایجاد کنیم. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری قم گفت: گام‌های مهمی در ایجاد سایت موزه در تپه قلی درویش برداشته شد و امیدواریم، در سال ۱۴۰۳ بودجه خوبی گرفته شود و شاهد ساخت مرحله اول سایت موزه باشیم و امیدواریم، با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه این سایت موزه ایجاد شود. 
ارجمندی گفت: از دیگر برنامه‌های میراث‌فرهنگی قم تشکیل موزه‌های خصوصی است، می‌توانیم به مجموعه‌داران تسهیلات بدهیم تا موزه ایجاد کنند، دراین‌بین تاکنون به دو موزه دفاع مقدس و موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مجوز داده‌ایم و ایجاد شده‌اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: احداث دو موزه منتسب به آیات عظام نیز در حال بررسی است و موزه شیعی نیز به‌زودی مجوز خود را دریافت خواهد کرد.

انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50895