printlogo


مدیر مرکز بهداشت قم بیان کرد:
پایش سلامت جمعیت ۶۰ درصدی کودکان قم
کد خبر: 50899
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم گفت: ۶۰ درصد کودکان زیر پنج سال این استان برای ارزیابی سلامت جسمانی، تکامل و سلامت روان به طور مرتب به پایگاه‌های بهداشت مراجعه و از خدمات بهداشتی این مراکز استفاده می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، معصومه فرشید مقدم، مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم با اشاره به مراجعه ۶۰ درصد کودکان زیر ۵ سال قمی به پایگاه‌های بهداشت استان، گفت: باتوجه‌به ارائه خدمات مناسب به کودکان، از خانواده‌ها تقاضا داریم به‌موقع و مرتب برای دریافت خدمات ویژه کودکانشان به این مراکز مراجعه کنند.
وی گفت: ازآنجاکه دوره تکرارنشدنی کودکی دوران شکل‌گیری شخصیت و بنیان رشد جسمی و روانی افراد است، لذا تأمین سلامت در این دوران اهمیت به سزایی دارد و خدمات ارائه شده در برنامه سلامت نوزادان و کودکان در جهت ارتقای سطح سلامت کودکان، کاهش بار بیماری‌ها، کاهش معلولیت‌ها و کاهش مرگ‌ومیر کودکان طراحی و اجرا می‌شود.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم افزود: کودکانی که از مراقبت مطلوب برخوردار شوند در آموزش و سایر خدمات اجتماعی از بقیه جلوتر هستند، توان تولید بیشتری دارند و به قانون بیشتر احترام می‌گذارند؛ در ضمن با ارائه هر چه‌بهتر خدمات به کودکان می‌توان از هزینه‌های آینده برای آمـوزش، بهداشت و هزینه‌های اجتماعی کاست.
فرشید مقدم با اشاره به خدمات برنامه سلامت کودکان در واحد‌های بهداشتی، اضافه کرد: این خدمات شامل مراقبت‌های دوران نوزادی، مراقبت‌های کودک سالم، ویزیت و ثبت خدمات کودک بیمار، مشاوره شیردهی و ارائه آموزش‌های لازم است.
وی تأکید کرد: مادران دارای کودک زیر پنج سال گروه هدف باید برای دریافت مراقبت‌های مذکور به‌صورت رایگان به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت مراجعه نمایند.
فرشید مقدم خاطرنشان کرد: اولین مراقبت نوزاد پس از تولد در مراکز بهداشتی در سه تا پنج روزگی انجام می‌شود که علاوه بر انجام ویزیت توسط پزشک خدماتی از جمله آزمایش‌های غربالگری، کم‌کاری تیروئید مادرزادی، بیماری فنیل کتونوری نوزاد و سندروم متابولیک ارثی نیز به نوزاد ارائه می‌شود
وی افزود: شنوایی کودک نیز بین روز‌های سوم تا پنجم بعد از تولد و به‌منظور اطمینان از مبتلا نبودن نوزاد به برخی بیماری‌ها انجام می‌شود که فقط در صورت تشخیص به‌موقع قابل‌پیشگیری خواهد بود.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم با اشاره به اهمیت انجام مراقبت سه تا پنج روزگی برای نوزاد، گفت: این مراقبت فرصت مناسبی برای شناسایی یا غربالگری بیماری‌های مادرزادی از جمله بیماری‌های قلبی و متابولیکی که بعد از سه روزگی علامت‌دار می‌شوند و برخی ناهنجاری‌هایی که ممکن است در اولین معاینه در بیمارستان پنهان مانده باشد، است.
وی افزود: مراقبت کودکان از سن سه تا پنج روزگی شروع می‌شود و تا ۶۰ ماهگی (۵ سالگی) ادامه دارد و خدمات مختلف در سنین سه تا پنج روزگی، ۱۴ تا ۱۵ روزگی، ۳۰ تا ۴۵ روزگی، ۲،۴،۶،۷،۹،۱۲،۱۵ و ۱۸ ماهگی و ۲۴،۳۰،۳۶،۴۸ و ۶۰ ماهگی به‌صورت رایگان در تمامی پایگاه‌های سلامت محل زندگی ارائه می‌گردد.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم اضافه کرد: در این بازه‌های زمانی خدماتی از جمله ارزیابی و معاینات پزشکی، ارزیابی علائم و نشانه‌های خطر در کودک، بررسی واکسیناسیون کودک، پایش رشد (وزن و قد) و دور سر، ارزیابی وضعیت تغذیه، ارزیابی سلامت دهان و دندان کودک، تجویز مکمل‌ها، ارزیابی بدرفتاری با کودک، غربالگری کودک از نظر تکامل، ارائه راهنمایی‌هایی برای والدین و سایر خدمات به کودک ارائه می‌شود.
فرشید مقدم ادامه داد: با استفاده از پرسش‌نامه‌های تکامل در سنین غربالگری ۶، ۱۲، ۲۴، ۳۶ و ۶۰ ماهگی و همچنین سؤالات تکامل در سنین ۲، ۹، ۱۸ و ۴۸ ماهگی در پایگاه سلامت می‌توان از سلامت تکامل فرزند باخبر شد.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم بیان داشت: در صورت وجود هرگونه مورد غیرطبیعی و یا مواردی که کودک نیازمند توجه و مراقبت ویژه باشد، ضمن آموزش والدین، بر حسب مورد کودک به پزشک یا متخصص مربوطه ارجاع می‌شود و تا حصول نتیجه توسط واحد ارجاع‌دهنده پیگیری می‌گردد.
وی اظهار کرد: از سه تا پنج روزگی قطره آ+د یا مولتی‌ویتامین به میزان یک سی‌سی در روز و قطره آهن را درصورتی‌که نوزاد سالم و به‌موقع متولد شده باشد، هم‌زمان با شروع غذای کمکی (پایان ۶ ماهگی) به میزان ۱۵ قطره، در موعد مقرر باید کودک دریافت کند که به‌صورت رایگان در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.
فرشید مقدم افزود: اگر نوزاد زودتر از موعد مقرر متولد شده باشد طبق دستور پزشک یا کارکنان بهداشتی، آموزش‌های لازم در خصوص میزان و نحوه مصرف مکمل‌ها داده می‌شود.
وی اضافه کرد: دوره نوزادی (از سه تا پنج روزگی تا پایان یک‌ماهگی)، ۶ ماهگی، یک‌سالگی، ۲ سالگی، سه و پنج‌سالگی کودک برای بررسی توسط پزشک به‌صورت رایگان ویزیت می‌شود.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم ادامه داد: مادران می‌توانند در صورت بروز مشکل در شیردهی به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی یا مراکز تخصصی مشاوره شیردهی مراجعه کنند.
هشت اکتبر روز جهانی کودک و ۱۴ تا ۲۰ مهرماه هفته ملی کودک نام‌گذاری شده است.

انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50899