printlogo


کارشناس مرکز بهداشت قم خبر داد:
تأثیر مصرف روزانه تخم‌مرغ در عملکرد کودک
کد خبر: 50900
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: تخم‌مرغ به‌عنوان یک ماده غذایی بسیار مغذی، سرشار از پروتئین‌های باکیفیت، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است که مصرف روزانه آن در سنین کودکی نقش مهمی در عملکرد شناختی و حافظه کودک دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» روح‌الله فلاح روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ با اشاره به فواید مصرف تخم‌مرغ در کودکی، افزود: کودکان درحال‌رشد به منابع غذایی غنی از پروتئین و ویتامین‌ها نیاز دارند؛ تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع برای تأمین این نیازهاست.

 وی اضافه کرد: پروتئین باکیفیت بالا باعث رشد بهتر عضلات و بافت‌ها می‌شود و ویتامین دی موجود در آن برای جذب بهتر کلسیم و تقویت استخوان‌ها ضروری است.

 وی با بیان این‌که کولین موجود در تخم‌مرغ به بهبود عملکرد شناختی و حافظه کودک کمک می‌کند، اضافه کرد: لوتیین و زآگزانتین نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای سلامت چشم و بهبود بینایی در سنین رشد بسیار مفیدند.

 فلاح خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد کودکان یک تا سه سال می‌توانند روزانه یک تخم‌مرغ، چهارتا هشت‌ساله یک تا ۱.۵، کودکان ۹ تا ۱۲ساله نیز ۱.۵ تا ۲ عدد تخم‌مرغ در روز مصرف کنند.

 به گفته وی، این مقادیر بر اساس رژیم غذایی کلی کودک تنظیم می‌شود و مصرف بیش از حد تخم‌مرغ در روز برای کودکان سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، به شرطی که به تعادل کلی رژیم غذایی توجه شود.

 وی به فواید مصرف تخم‌مرغ در بزرگسالی اشاره و بیان کرد: در بزرگسالی، نیاز به پروتئین برای حفظ عضلات، تقویت سیستم ایمنی و حفظ انرژی بسیار مهم است؛ تخم‌مرغ به‌عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی نقش مهمی در سلامت قلب و عروق، کاهش وزن و بهبود عملکرد مغز در بزرگسالان دارد.

 به گفته کارشناس مرکز بهداشت قم، مصرف یک تخم‌مرغ در روز برای بزرگسالان، میان‌سالان و سالمندان سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است فوایدی برای سلامت قلب داشته باشد و هیچ ارتباطی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد سالم ندارد.

 وی تأکید کرد: در افراد باسابقه مشکلات قلبی یا کلسترول بالا، مصرف تخم‌مرغ باید بااحتیاط بیشتری انجام و ترجیحاً هفته‌ای سه تا چهار تخم‌مرغ توصیه می‌شود.

 وی به فواید تخم‌مرغ در میان‌سالی و سالمندی اشاره کرد و گفت: با افزایش سن، نیازهای تغذیه‌ای بدن تغییر می‌کند و مصرف مواد مغذی بهینه برای حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از بیماری‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 فلاح افزود: پیشگیری از پوکی‌استخوان، سلامت مغز و قلب از جمله فواید مصرف تخم‌مرغ در میان‌سالان است؛ تخم‌مرغ در حد متعادل تأثیری بر افزایش سطح کلسترول خون ندارد و حتی می‌تواند از طریق تأمین چربی‌های مفید به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.




انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50900