printlogo


به مناسب روز جهانی عصای سفید؛
گذری بر مشکلات روشندلان
کد خبر: 50959
نابینایان و کم‌بینایان هم عضوی از این جامعه هستند و حق‌دارند تا با عدالت از امکانات رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و... در جامعه برخوردار باشند که حداقل‌ترین کار ارائه خدمات مناسب برای این قشر جامعه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   ۱۵ اکتبر؛ روز جهانی عصای سفید، روزی که هرساله در تقویم تکرار می‌شود تا تلنگری باشد برای فراموش‌نشدن آنان در لابه‌لای رنگ‌ها و رنج‌های زندگی در جامعه؛ روز عصای سفید نماد استقلال افراد روشندل، تکریم، عدالت و برابری اجتماعی برای نابینایان است، تا دولت‌ها و انجمن‌های نابینایی جهت فرهنگ‌سازی، نحوه برخورد شایسته با نابینایان به مردم آموزش دهند.

  صفحات تاریخ پر است از نابینایان و کم‌بینایانی که جوامع انسانی از ثمره وجود آنان بهره‌ها برده است. نام مخترعین، دانشمندان و شاعران همچون هلن کلر، خزائلی، فرزاد طیباتی و رودکی، شاعر پرآوازه ایران‌زمین و... در لابه‌لای برگ‌های تاریخ به جاودانگی و عظمت می‌درخشند و خود الهام‌بخش ظرفیت‌های بزرگی هستند که می‌تواند در تمام دوران راهگشا باشد.

 

 آخرین آمار نابینایان و کم‌بینایان

 طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر نزدیک به ۲۹۰ میلیون فرد دارای آسیب بینایی در مناطق مختلف جهان وجود دارد که حدود یک‌پنجم این جمعیت را نابینایان و مابقی را افراد کم‌بینا تشکیل می‌دهند.

 جمعیت نابینایان؛ ۱۳٫۵ درصد معلولان کشور

 از طرفی فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ فرد دارای آسیب بینایی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۱۳٫۵ درصد معلولان کشور را تشکیل می‌دهند.

 بهره‌مندی حدود ۳ هزار نابینا از خدمات بهزیستی

 این در حالی است که سید صادق میرئی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: در این مسیر برنامه‌های مستمری در مسیر کاهش معلولیت‌ها ازجمله نابینایی داریم.

 وی ادامه داد: در استان قم ۲ هزار و ۸۷۹ نابینا شناسایی‌شده که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

 مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به اینکه از نابینایان در حوزه‌های تحصیلی، معیشتی، حق پرستاری و مستمری حمایت می‌شود، گفت: مهم‌ترین مطالبات افراد نابینا و کم‌بینای در استان قم در حوزه بهداشت، آموزشی، تردد ایمن در شهر و حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است.

 وی بیان کرد: بسیاری از نابینایان و کم‌بینایان افراد توانمندی هستند که با تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها فرصت‌های شغلی این قشر از جامعه از بین می‌رود و آن‌ها از شغل مناسب محروم می‌شوند.

 نابینایان و یا افراد کم‌بینا که از مشکل آن‌ها تحت عنوان اختلال بینایی یاد می‌شود، در زندگی خود با چالش‌هایی در زمینه‌های متفاوت تحصیلی، شغلی و روابط روبرو هستند که گاها مانع از رشد و پیشرفت آن‌ها می‌شوند. ویژگی‌های عمومی نظیر عمر کوتاه‌تر، محدودیت‌های شغلی، تحصیلی، فقر اقتصادی و عدم مناسب‌سازی امکانات در جامعه از مشکلاتی هستند که این افراد در طول زندگی با آن روبرو هستند.
  اختلالات بینایی که در برخی از اقشار جامعه وجود دارد باعث ایجاد چالش‌ها مختلف در زمینه‌های مختلف برای خود این افراد شده که مانع از رشد و پیشرفت و لذت آن‌ها از زندگی شده است. همین مسئله می‌طلبد که برای راحتی این افراد در جامعه، معابر و مکان‌هایی برای تردد آن‌ها پیش‌بینی شود تا آن‌ها هم بتوانند به‌اندازه خود سهمی از زندگی در شهر را داشته باشند.

 

 بسیاری از معابر قم برای استفاده نابینایان مناسب نیست

 این در حالی است که روح اله امراللهی، رئیس شورای اسلامی شهر قم در یک‌صد و چهلمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، افزود: در حال حاضر به‌رغم تلاش‌های انجام‌شده، معابر و خیابان‌ها، فضاهای عمومی و ادارات و بانک‌ها برای استفاده معلولان، کودکان و سالمندان نامناسب هستند.

 وی با تأکید مجدد بر ضعف قم در خدمت‌رسانی شایسته به جامعه نابینایان، سالمندان و کودکان، خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری قم در حیطه وظایف و رسالت‌های خود باید فضا را برای استفاده تمام فضاهای شهر برای عموم مردم آماده کند.

 مناسب‌سازی شهر فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد

 همچنین در ادامه این جلسه نرجس نیازمند، عضو شورای شهر قم با اشاره به اهمیت توجه به حقوق و نیازهای افراد نابینا و کم‌بینا گفت: درگذشته کمیته‌ای زیر نظر شورای شهرسازی برای پیگیری مسائل مربوط به مناسب‌سازی معابر و امکانات شهری برای افراد دارای معلولیت تشکیل‌شده بود، اما انتظارات و اقدامات لازم به‌طور کامل تحقق‌نیافته است.

 وی افزود: شهرداری قم در سال گذشته بودجه مناسبی برای مناسب‌سازی معابر برای افراد نابینا اختصاص داده است، اما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی در مناسب‌سازی فضاهای شهری داریم.

 همان‌طور که گفته شد معلولین مخصوصاً نابینایان و کم‌بینایان جزئی از جامعه امروز ما هستند و در حال زندگی در کنار ما می‌باشند از همین رو باید مسئولین با برنامه‌ریزی‌های مناسب و دقیق مشکلات این افراد در تردد، آموزش، تحصیل، دسترسی به امکانات مختلف را رفع کنند.

 عدم مناسب‌سازی تردد در جامعه مهم‌ترین مشکل روشندلان است
  با توجه به این مسئله با سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور و تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلات افراد کم‌بینا و نابینا که اثر روزمره و سراسر در کشور دارد بحث عدم ایمنی تردد برای این افراد در محیط‌های شهری و روستایی است.
  وی ادامه داد: اولین مسئله‌ای که این افراد را دائماً تحت‌فشار قرار می‌دهد موضوع عدم ایمنی محیط‌های شهری است. حضور و تردد در محیط‌های شهری پیش‌شرط هرگونه مشارکت و هرگونه استفاده این افراد از محیط‌های فرهنگی، آموزشی و... است پس این مسئله مشکل بزرگی است که این افراد به‌صورت روزمره از یک ناامنی روانی دائم و شدید در تردد رنج می‌برند و حوادث و سوانحی هم که در این موضوعات برای آن‌ها پیش می‌آید بسیار است.
  مدیرعامل انجمن باور و تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور عنوان داشت: مشکل بعدی نبود امکانات آموزشی مناسب چه در سطح آموزش عمومی و چه در سطح آموزش عالی است. واقعاً این افراد از عدالت برخورداری از امکانات محروم هستند.
  وی خاطرنشان کرد: در کشور اصلاً وضعیت مطلوبی برای این دانش آموزان وجود ندارد، تعداد معلمین رابط بسیار کمتر از نیاز دانش آموزان است. وسایل کمک‌آموزشی واقعاً در مضیقه هستند به‌ویژه در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی، تبلت‌ها و تجهیزات ویژه نابینایان و کم‌بینایان که در واقع این‌ها به حداقل‌ها دسترسی دارند.
  عدم دسترسی مناسب به خدمات توان‌بخشی در کشور
  معینی ابراز داشت: عدم دسترسی مناسب به خدمات توان‌بخشی در کشور از دیگر مشکلات این قشر است. متأسفانه تصویر غلط از اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی منجر به این شده است که بسیاری از مراکز توان‌بخشی سازمان بهزیستی که خدماتی به این افراد ارائه می‌کردند در پانزده سال گذشته تعطیل شوند.
  وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از نابیناها در شهرستان‌ها اگر بخواهند به خدمات توان‌بخشی پایه مثل تحرک و جهت‌یابی، بریل آموزی، مهارت‌های کامپیوتر، مهارت‌های زندگی مستقل و.. دسترسی داشته باشند امکانات را ندارند که این‌یکی از خلع‌های بزرگی است که باید رفع شود.
  مدیرعامل انجمن باور و تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور تأکید کرد: یکی از مشکلات دیگر ضعف دسترسی به تجهیزات توان‌بخشی است. افراد نابینا از تجهیزات توان‌بخشی و مسائل مربوط برخوردار نیستند. بودجه تجهیزات با بودجه موردنیاز تناسب ندارد. همچنین متأسفانه در مسیر فناوری‌های موردنیاز دانشجویان مانند رایانه‌های ویژه افراد نابینا، نمایشگرها خاصی و تبلت‌های مخصوص به علت گرانی سازمان بهزیستی کمترین خرید را انجام می‌دهد و هیچ حمایتی در این زمینه وجود ندارد.

 

 در هر صورت امروز آنچه مسلم و عیان است این است که معلولان مخصوصاً کم‌بینایان و نابینایان قشری از جامعه ما هستند که باید بستر شهر برای تردد این افراد مناسب‌سازی و شرایط حضور آن‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه فراهم شود تا آن‌ها را از سهم اندک خود برای زندگی در شهر محروم نکنیم.


انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50959