printlogo


کارشناس مسائل سیاسی:
جبهه مقاومت هوش مصنوعی را جدی بگیرد
کد خبر: 51026
کارشناس مسائل سیاسی گفت: جبهه همچنان که در طول دهه‌های گذشته با تمرکز بر تقویت سیستم‌های موشکی و پهپادی توانسته است دشمن را سر جای خود بنشاند در عرصه‌های احتمالی جدید مثل هوش مصنوعی و دیگر هایتک‌های احتمالی، بر دشمن پیشی گرفته و ابتکار عمل را از دست ندهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» وقایع این روزها که ادامه عملیات طوفان الاقصی است از زوایای مختلفی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی را از آن ارائه می‌دهند نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که طوفان الاقصی باعث شد نگاه مردم جهان نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و نوار غزه دوباره احیا شود در این زمینه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدابخش عبدلی کارشناس مسائل سیاسی به گفتگو نشستیم. 

قم فردا: وقایع بعد از طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عبدلی: اگر بخواهیم وقایعی را که در بعد از طوفان الاقصی و مخصوصاً طی ماه‌های اخیر در مواجهه محور مقاومت و رژیم سفاک صهیونی مورد ارزیابی قرار دهیم و از این میان بتوانیم رویکردی صحیح و واقع‌گرایانه و کارساز اتخاذ نماییم کمااینکه در همه مقاطع مخصوصاً حساس، گوش‌به‌فرمان بودن در مقابل ولایت و رهبری داهیانه، مجرای گشایش و فتح بوده است در این برهه حساس و واقعاً سرنوشت‌ساز نیز توصیه‌های حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) باعث ظفر و فتح خواهد بود.
از فرازهای مهمی که ایشان در بیانات اخیرشان در خطبه‌های نمازجمعه نصر به آن پرداختند موضوع تفرقه‌افکنی دشمنان و در مقابل لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی است که هم می‌تواند در وحدت و انسجام ملی و داخلی نمود پیدا کند و هم در وحدت و یکپارچگی در جبهه مقاومت، تجلی یابد.

نکته دیگری که باید با یک بازخوانی جدید و به‌روزرسانی نوتری موردتوجه قرار گیرد این دستور قرآنی است: (و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه): اگر دشمن در این مقطع، با همه توان خود به میدان آمده پس باید با همه توان و با درنظرگرفتن همه جوانب، به مصاف دشمن رفت و از این فکر و ذهنیت که با ضربات مقطعی بتوان دشمن را سر جای خود نشان داد کمی فاصله گرفت. دشمن صهیونی در طول یک سال گذشته و برخلاف نبردهای پیشین، مثل جنگ ۳۳ روزه و دیگر نبردهای کوتاه‌مدت، این بار با عزم راسخ‌تری به میدان آمده و حاضر است به قیمت ازدست‌دادن تمامی پرستیژهای مظلوم نمایان و ویترین‌های مزورانه حقوق بشری و دموکراتیک خود که تا پیش‌ازاین درصدد به نمایش گذاشتن چنین چهره‌ای از خود به جهانیان بودنشان داد از دادن هزینه‌های لازم ابایی ندارد.

قم فردا: شهادت فرماندهان اصلی جبهه مقاومت در چند ماه اخیر در مواجهه جبهه مقاومت با رژیم جنایت‌کار صهیونیستی چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد؟

عبدلی: فارغ از اینکه مجاهدان والامقامی چون شهید سید حسن نصرالله و شهید هنیه، و شهید سنوار به لحاظ شخصیتی و سابقه جهادگری طولانی‌ای که در عرصه مقاومت و مبارزه با رژیم غاصب صهیونی داشته‌اند و قطعاً شهادت فوز عظیمی برای چنین انسان‌های متعالی است لکن مخصوصاً از نگاه دشمن، شهادت این بزرگ‌مردان، موفقیت کمی به‌حساب نمی‌آید و ما در این موضوع، نباید نگاه تقلیل‌گرایانه داشته باشیم و از عمق واقعه غفلت نماییم.

اگر در شناخت هر موضوعی، ارزیابی دقیق و همه‌جانبه صورت نگیرد این عدم شناخت یا شناخت ناکافی از موضوع، می‌تواند به اقدامات ناکافی یا حتی اشتباه منجر گردد؛ بنابراین باید مواظبت نمود که دچار کوچک‌انگاری در فهم حجم و سطح دشمنی‌ها نشویم و بدانیم که اگر اقدامات متناسبی با این رویکرد جبارانه دشمنان صورت نگیرد چه‌بسا شاهد جری شدن دشمن سفاک و اقدامات به‌مراتب خطرناک‌تری باشیم.

قم فردا: بیشتر توضیح دهید؟

عبدلی: مهم‌تر از تحلیل واقعه و در واقع محصول تحلیل درست، اقدامات درست است، در یک استقرای ذهنی شاید بتوان عوامل متعددی را در وقوع حوادث مهم اخیر بیان کرد از جمله جبهه استکبار و صهیونیسم جهانی با عزمی به‌مراتب راسخ‌تر از گذشته و به‌منظور مشخص‌کردن تکلیف خود با موضوع فلسطین و جبهه مقاومت، به میدان آمده است همان‌طور که در صدر اسلام هم دشمنان بعد از دو غزوه بدر و احد، در جنگ احزاب با تمام قوا و ایادی خود ظاهر شدند و تلاش داشتند که ریشه اسلام و مسلمین را به یکباره از جا برکنند گویا مستکبرین و صهیونیست‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برای شکستن سد سدید و بنیان مرصوص جبهه مقاومت، حذف رهبران درجه یک آن، می‌تواند کارگشا باشد.

نباید از میزان توانمندی خود، ارزیابی غیرواقع‎‌گرایانه داشته باشیم و با چنین ارزیابی سهل‌انگارانه‌ای در برابر کیدها و ترفندهای پیچیده دشمنان، دچار غفلت گردیم. پیروزی‌های نبردهای سال‌ها و دهه‌های گذشته، نباید موجب غفلت و مسامحه ما در ارزیابی درست و زمان‌شناسانه توان دشمن گردد. همچنان که نباید مبتلا به بزرگ‌نمایی توان دشمن گردیم.

یکی از مواردی که ممکن است در فضا دادن به دشمن در مرتکب شدن به این فجایع مؤثر بوده باشد مشغول‌شدن و مشغول کردن کشورهای محور مقاومت به مشکلات داخلی و محاصره‌ها و تحریم شدید اقتصادی می‌تواند باشد. همچنین ایجاد برخی ناآرامی‌ها و اغتشاشات مقطعی در به‌هم‌زدن تمرکز و تقلیل توان حامیان مقاومت بی‌تأثیر نمی‌باشد که نتیجه آن چه‌بسا کاهش تمرکز بر مکر و شیطنت فزاینده دشمن مکار و مستکبر می‌باشد.

از جمله نکات ضروری، بازبینی در راهبردهای جذب و نگاهداشت نیروی انسانی فعال در عرصه مقاومت می‌باشد تا منافذ احتمالی ایجاد شده مسدود گردد.

 البته این موضوع نیازمند مراعات ظرافت‌های فوق‌العاده حساس و خطیر است تا آورده چنین اقداماتی بر هزینه‌های احتمالی آن بچربد و موجب بروز رخوت و تردید در افکار و اذهان مجاهدین نگردد.

قم فردا: بهترین تصمیم جبهه مقاومت در این شرایط چیست؟

عبدلی: چه این فرض که دشمن برای تحقق جنایاتش در به‌شهادت‌رساندن سران مقاومت و دیگر مجاهدین در فلسطین و لبنان، از تکنولوژی‌های خاص یا پیشرفته بهره برده باشد یا خیر! لازم و ضروری به نظر می‌رسد جبهه مقاومت، سرمایه‌گذاری و اهتمام بسیار ویژه‌ای را صورت دهد و چنان‌که در طول دهه‌های گذشته با تمرکز بر تقویت سیستم‌های موشکی و پهپادی توانسته است دشمن را سر جای خود بنشاند در عرصه‌های احتمالی جدید مثل هوش مصنوعی و دیگر هایتک‌های احتمالی، بر دشمن پیشی گرفته و ابتکار عمل را از دست ندهد.

اما آنچه که باید صورت گیرد همچنان که رهبر فرزانه‌مان فرمودند حفظ وحدت و عدم تفرقه و محکم بستن کمربند دفاعی است بایستی این اندیشه که همه جهان اسلام با دشمنی واحد در مصاف است و برای دشمن تفاوتی میان این کشور یا آن کشور نمی‌کند، در شریان فکری جهان اسلام و حاکمان آن جاری و ساری گردد و این اندیشه وحدت‌گرا و انسجام خیز، ثمرات و نمودهای عملی در حمایت از جبهه مقاومت، بیش‌ازپیش داشته باشد.

به نظر می‌رسد همچنان که با راهبرد دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) در جنگ سوریه، تمام‌قد و به نحو ملموس‌تری با دشمن داعشی به نبرد پرداختیم در این مقطع از مقاومت و جهاد با صهیونیست‌های نژادپرست برخلاف رویه سابق، حضور پررنگ‌تر و باصلابت‌تری در خط مقدم داشت که این سنگرگیری درست، پیام رسایی به جبهه دشمن خواهد داشت و دشمن خواهد دانست که اگر او با تمام توان و موجودیت خویش به نبرد با مقاومت آمده است محور مقاومت نیز با تمام توان و در خط مقدم با او در می‌افتد و این به معنای فاصله‌گرفتن از نگاه نبرد نیابتی خواهد بود. 

چنین حضور پررنگی، برطرف‌کننده برخی شائبه‌ها می‌تواند باشد که شیاطین و منافقین در اذهان خطوط مقدم دفاع در جبهه مقاومت ممکن است ایجاد کرده باشند.

​​یکی از نکات مهم که ملحوظ متخصصین امور نظامی و جنگ باید قرار بگیرد (همچنان که بعد از تقویت و تسلیح مناسب جبهه مقاومت در لبنان و نوار غزه، موضوع تسلیح کرانه باختری از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید که راهبردی کاملاً درست و کارساز خواهد بود) به نظر می‌رسد تقویت جبهه مقاومت در عرصه دفاع و تهاجم هوایی نیز باید در اولویت حامیان محور مقاومت باشد. بدیهی است تا زمانی که دشمن جرار، به‌راحتی می‌تواند بدون داشتن کوچک‌ترین مانع و ترسی در فضای آسمان بیروت و غزه قدرت‌نمایی کرده و هر جنایتی با هر میزان حجم و کمیتی را مرتکب گردد میزان تلفات و اثرات ناشی از آن در جبهه مقاومت غیرقابل‌اغماض خواهد بود. 

(و کتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس و العین بالعین و الانف بالانف و الاذن بالاذن و السن بالسن و الجروح قصاص...) ضروری به نظر می‌رسد هم در ایجاد و تقویت نیروی هوایی عزم جدی صورت گیرد و هم در تقویت توان پدافندی خط مقدم در لبنان و فلسطین اقدامات عاجل صورت پذیرد که ایجاد چنین توانی می‌تواند میزان بازدارندگی قابل‌توجهی را در این نبردها ایجاد نماید.

قم فردا: در سطح سیاسی و دیپلماتیک چه عملکردی مناسب است؟

عبدلی: در عرصه تلاش‌های سیاسی و منطقه‌ای هم آن‌چنان که این روزها هم ملاحظه می‌گردد بایستی حمایت از مقاومت به معنای دفاع از موجودیت اسلامی - عربی به‌صورت هژمونیک درآید و با کم‌رنگ کردن کدورت‌های گذشته بین الاثنینی میان کشورهای محور مقاومت و دیگر کشورهای عربی - اسلامی، بایستی در صدد جامه عمل پوشاندن به نسخه حکیمانه رهبر انقلاب در تقویت وحدت و عدم تفرقه باشیم تا از همه توان و ظرفیت جهان اسلام و حکومت‌های اسلامی برای مقابله با مستکبرین و اضمحلال صهیونیسم سفاک کودک کش بهره‌برداری کنیم.

موضوع مهم دیگر که ان‌شاءالله به‌زودی شاهد تحقق آن خواهیم بود تعیین سطوح اول و رده‌های نخستین رهبری مقاومت بعد از شهادت دبیرکل قهرمان و مجاهد آن است که لازم است در این امر نیز تسریع همراه باتدبیر، مدنظر قرار گیرد.

قم فردا: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

عبدلی: من هم از شما سپاسگزارم در پایان، از خداوند قادر متعال، پیروزی اسلام و مجاهدین عرصه مقاومت و جهاد را در مقابل صهیونیسم خبیث و خونخوار مسئلت می‌نماییم.

انتهای خبر /170

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/51026