printlogo


به مناسبت سالروز شهادت موسی مبرقع؛
امامزاده‌ای باشهرت جهانی
کد خبر: 51036
طبق اعلام کارشناسان مذهبی سادات رضوی، تقوی، نقوی و برقعی و حتی سادات استرالیایی، چینی و گروهی از مردم بصره از نسل حضرت موسی مبرقع هستند که سالانه زائران بسیاری از نقاط مختلف کشور و جهان به این امامزاده مشرف می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» موسی مُبَرقَع فرزند امام جواد (ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی (ع) است. وی اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد (ع) نقل کرده است.
ولادت موسی مبرقع (ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری بوده و دو سال بعد از امام هادی (ع) در مدینه متولدشده‌اند. مادر بزرگوار ایشان حضرت سمانه نام دارد، وی بانویی باتقوا بوده و لقب سیده به ایشان اعطاشده است.
امامزاده موسی مبرقع به پنج امام معصوم (ع) منصوب بوده و برادر تنی امام هادی (ع)، عموی امام حسن عسکری (ع) و نوه امام رضا (ع) است. ورود موسی مبرقع (ع) به قم بعد از به امامت رسیدن برادرشان امام هادی (ع) است. امام هادی (ع) به موسی مبرقع مأموریت می‌دهند تا به شهر قم آمده، به ترویج دین بپردازند و پاسخ‌گوی سؤالات و شبهات مردم باشند.



سفارش خاص امام جواد (ع) در مورد موسی مبرقع (ع)
از همین رو حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به امامزاده موسی مبرقع اظهار داشت: محدثانی همچون امامزاده موسی مبرقع (ع) نقش بسزایی در حفظ و نشر گفتار و سیره ائمه اطهار (ع) داشته‌اند.
وی ادامه داد:  باید قدر این امامزادگان و بقاع متبرکه را بدانیم؛ همه ساله زائرانی از اقصی‌نقاط ایران و جهان، به زیارت مرقد مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) می‌آیند به‌خصوص شیعیان سایر کشورها به این امر مقید هستند هرچند در داخل، نسبت به این مسئله غافل هستیم.
این کارشناس دینی بابیان اینکه حضرت موسی مبرقع (ع) امامزاده‌ای جلیل‌القدر و شخصیتی بزرگوار در تاریخ تشیع به شمار می‌روند گفت: ازجمله نکاتی که در مورد عظمت ایشان بیان‌شده این است که وقتی امام جواد (ع) به شهادت رسیدند، تنها ۲۵ سال داشتند و موسی مبرقع (ع) سن کمی داشتند، امام (ع) سفارش کردند هر وقت موسی رشد کرد و بزرگ شد، او وصی من خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: علما و مراجع تقلید نسبت به مقام شامخ حضرت موسی مبرقع (ع) ابراز ارادت متواضعانه دارند.


تعداد زائران و برنامه‌های حرم حضرت موسی مبرقع(ع) در سطح کشور بی‌نظیر است
همچنین روح‌الله امراللهی در خصوص این امامزاده و زائران آن اظهار کرد:  حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) از نظر تعداد زائران و همچنین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی رتبه نخست را در بین بقاع متبرکه کشور دارد.
وی گفت: تاکنون از منابع استانی و شهری و نیز اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب برای اجرای طرح جامع حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) استفاده‌شده که دراین‌بین توجه خاص رهبری تأثیر بسزایی داشته است.

طبق اعلام کارشناسان دینی و طبق اسناد معتبر سادات رضوی، نقوی، تقوی و برقعی همه از نسل حضرت موسی مبرقع هستند که نه‌تنها در قم و ایران، بلکه در پاکستان و هندوستان هم گسترش‌یافته‌اند. به همین دلیل است که این امامزاده در تمام طول سال زائر دارد و در مناسبت‌های خاص زائران بی‌شماری به زیارت مشرف می‌شوند.

شهرت حضرت موسی مبرقع(ع) در خارج از ایران بیش‌تر است
از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم با اشاره به زائران امامزاده موسی مبرقع، عنوان کرد: حضرت موسی مبرقع(ع) در زمان خود بزرگ قمی‌ها بوده و جزو راویان معتبر حدیث، ایشان به این دلیل به «مبرقع» معروف هستند که به خاطر جاذبه فراوان، برقعی به روی صورت می‌کشیدند.
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم بابیان اینکه چهل تن از امامزادگان و نوادگان ائمه اطهار(ع) در کنار این امامزاده آرمیده‌اند عنوان کرد: حضرت موسی مبرقع(ع) در خارج از ایران و برخی کشورهای اسلامی مشهورتر از داخل کشور است و بسیاری از سادات هندی و پاکستانی هم از نسل ایشان هستند.
او افزود: در سطح استان قم، رسانه‌ها ازجمله مطبوعات، پایگاه‌های خبری و صداوسیما درزمینهٔ اطلاع‌رسانی برنامه‌های مربوط به سالروز وفات حضرت موسی مبرقع(ع) جدی‌تر از گذشته وارد میدان شوند.

امامزاده‌ای که زائران سنی مذهب دارد
همچنین در این خصوص حجت‌الاسلام سید رضا صدر ابراز کرد: این امامزاده واجب‌التعظیم فرزند بلافصل امام جواد(ع) بوده و با امام هادی(ع) از یک مادر (سمانه مغربیه) متولدشده است.
وی افزود: یکی از خصوصیات بارز حضرت موسی مبرقع(ع) که در منابع تاریخی به آن اشاره‌شده، مقامی است که حضرت جوادالائمه(ع) به آن داده‌اند یعنی تولیت موقوفات که ورع و تقوا دو ویژگی بارز چنین مقامی است.
مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) با بیان اینکه بعد از شهادت امام جواد(ع)، سرپرستی و آموزش این امامزاده به دست امام هادی(ع) صورت گرفت عنوان کرد: بر این اساس موسی مبرقع(ع) در منابع حدیثی شیعه جزو راویان بزرگ به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: ایشان به امر امام هادی(ع) به شهر کوفه می‌روند و بعد از چندی برای زیارت مرقد جد بزرگوارشان امام رضا(ع) راهی ایران می‌شوند؛ در قم و به خاطر شرایط محیطی و جغرافیایی که روات و محدثین شیعه در این شهر سکونت داشتند، در همین‌جا ماندگار می‌شوند.
حجت‌الاسلام صدر خاطرنشان کرد: حضرت موسی مبرقع(ع) بعد از سکونت در قم، همسر و فرزندانشان را هم به اینجا آوردند و بیش از 40 سال در قم ساکن بودند؛ بعد از وفات هم طبق وصیتی که داشتند در سردابی به خاک سپرده شدند که اینک بارگاه مطهر ایشان شناخته می‌شود.
وی گفت: این اشتباه است که حضرت به خاطر زیبارویی برقع به‌صورت می‌انداختند بلکه به خاطر نافذ البصیرة بودنشان بوده است. بنی‌عباس به دنبال این بودند که حضرت موسی را به شهادت برسانند به همین دلیل ایشان صورتشان را می‌پوشاندند تا شناخته نشوند.
مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) بابیان اینکه زیارت هر روزه بارگاه نورانی حضرت معصومه(س) و کلیدداری حرم مطهر ازجمله اقدامات موسی مبرقع(ع) به شمار می‌روند، افزود: ایشان دو فرزند داشتند که یکی از آن‌ها به نام سید احمد(ع) در کاشان مدفون هستند، طبق نقل مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی تمام سادات رضوی، تقوی، نقوی و برقعی و هر سیدی که به امام رضا(ع) منتسب است، از نسل او به وجود آمده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: سادات هندی و پاکستانی منتسب به موسی مبرقع(ع) هستند و جالب اینکه هزاران زائر از این دو کشور برای زیارت این مرقد مطهر به ایران و شهر قم سفر می‌کنند.  برخی از ساداتی که به این مکان مقدس مشرف می‌شوند، اهل سنت بوده و صرفاً برای زیارت حضرت موسی مبرقع(ع) به قم می‌آیند.
حجت‌الاسلام صدر در خاتمه با اشاره به سادات استرالیایی، چینی و گروهی از مردم بصره عنوان کرد: این افراد هم به حضرت موسی مبرقع(ع) منتسب هستند.


همان‌طور که اشاره شد امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند بلافصل امام جواد (ع) که همواره موردتکریم و احترام بوده و امروزه، زائرانی از شهرهای مختلف ایران و اقصی‌نقاط جهان، به زیارت مضجع شریف ایشان مشرف می‌شوند به همین دلیل در سالروز میلاد یا شهادت امام جواد (ع)، در این بقعه متبرکه مراسم ویژه‌ای تدارک دیده می‌شود و هزاران نفر در آن شرکت می‌کنند.
درهرحال امروز امامزاده موسی مبرقع به‌عنوان سومین قطب زیارتی استان پذیرای زائران بسیاری در سال است که می‌طلبد مسئولین اوقاف و مسئولین استان در این خصوص برنامه‌ریزی بیشتری در راستای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز در مسائل رفاهی و حمل‌ونقل و برخی موارد دیگر را داشته باشند تا زائرانی که از شهرها و یا کشورهای دیگر به این مضجع نورانی مشرف می‌شوند راحت‌تر بتوانند اعمالی زیارتی خود را انجام دهند.



انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/51036