printlogo


رئیس پلیس فتا استان قم هشدار داد:
شگرد عجیب کلاهبرداری اینترنتی
کد خبر: 51044
رئیس پلیس فتا استان قم گفت: کلاهبرداری به واسطه شخص ثالث مخصوصاً در فروش طلا در دیوار در حال افزایش است که فروشنده علاوه بر ازدست‌دادن طلا متهم به پول‌شویی نیز می‌شود. 
سرهنگ مهدی فرازپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: جرم کلاهبرداری از طریق خریدهای اینترنتی در سال جاری در صدر جدول جرایم سایبری در استان قم قرار دارد.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری شهروندان باید نسبت به فروشگاهی که می‌خواهند کالا و یا خدماتی را به‌صورت اینترنتی خریداری کنند اقدام به اعتبارسنجی فروشگاه نمایند و در خریدهای برخط و تلفنی از پرداخت بیعانه خودداری نمایند.

فرازپور ابراز داشت: در شهر قم خرید و فروش‌های خانگی باتوجه‌به فرهنگ عمومی استان و شهر قم وجود دارد یعنی مردم به هم اعتماد دارند و ترجیح می‌دهند که بده‌بستان‌های خانگی مانند خرید و فروش‌های خانگی داشته باشند، خرید و فروش‌های خانگی در حوزه طلا متعارف‌تر است و مردم ترجیح می‌دهند که طلای خود را به‌صورت خانگی خریدوفروش کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم بیان داشت: از جمله این‌ها اقدام به آگهی‌کردن فروش طلا در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت دیوار است قربانیان این مسئله افرادی هستند که زندگی سالمی دارند و بدون آسیب‌رساندن و تجاوز به حریم دیگران گذران زندگی می‌کنند، این افراد طلای که می‌خواهند بفروشند را در دیوار آگهی می‌کنند شخصی تماس گرفته و طالب خرید این مقدار طلا می‌شود.

وی افزود: در این میان شخص ثالث دیگری که تبلیغات ثانویه‌ای را مشاهده می‌کند مبلغ گفته شده را می‌پذیرد و هزینه را به حساب‌های اعلامی از سوی فروشنده و یا مورد درخواست کلاهبردار واریز می‌کند، فروشنده هم که پول طلا به حسابش واریز شده، اعتماد می‌کند و در نهایت خریدار، طلا را به واسطه یک یا دو یا چند پیک مجزا از درب‌خانه فروشنده تحویل می‌گیرد این یعنی پول به‌حساب فروشنده واریز شده و طلا توسط پیک تحویل گرفته شده و پیک از استان خارج می‌شود و آن را تحویل پیک ثانویه می‌دهد و پیک ثانویه هم طلا را به یک فرد مجهول‌الهویه در یک خیابان تحویل می‌دهد.

فرازپور ادامه داد: بعدازاین اتفاق چند روز دیگر حساب فروشنده طلا مسدود می‌شود؛ زیرا حساب‌هایی که فروشنده برای فروش طلا اعلام کرده در اختیار دیگران و برای آگهی‌های دیگری گذاشته شده است؛ یعنی پول کثیف به‌حساب شما به‌عنوان فروشنده واریز شده است و فروشنده طلا که شخص سالمی نیز می‌باشد هم طلای خود را ازدست‌داده و پولی هم که به‌حساب شما به‌عنوان فروشنده واریز شده مسدود می‌شود و متهم به مشارکت در پول‌شویی و کلاهبرداری می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان قم تصریح کرد: این نوع کلاهبرداری که توسط شخص ثالثی انجام می‌شود در استان قم حائز اهمیت است؛ زیرا مبالغ فروش طلا مبالغ بالایی است.

وی گفت: در صدر همه مسائل آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای گرفتارنشدن در دام کلاهبرداران اینترنتی از اولویت‌های پلیس فتا است در این زمینه از فعالیت فعالان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای اعم از همکاران در بسیج بهره بردیم و حدود ۴۳۰ هزار بازدید برای هشدارهای ۱۰ گانه پلیس فتا را داشتیم و در هشت ماه گذشته حدود ۴۰۰ هزار پیامک هشداری به شهروندان ارسال شده است.

وی افزود: همچنین توسط رسانه‌های عمومی از جمله صداوسیما هشدار در مورد روش‌هایی که کلاهبرداران برای خالی‌کردن حساب مردم از طریق اینترنت به کار می‌برند را برای مردم اطلاع‌رسانی کردیم، مخصوصاً در این زمینه سازمان بسیج رسانه همکاری خوبی را انجام داده است، همین زحمات نیز باعث کاهش میانگین وقوع جرایم مالی و اقتصادی استان نسبت به میانگین کشوری شده است.

انتهای خبر /170

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/51044