printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
ضرورت اجرای هم‌زمان دو پروژه مهم شهری
کد خبر: 51122
محور میدان سپاه یکی از خیابان‌های پرترافیک است که قرار است تقاطع غیر هم‌سطح در آن ایجاد شود اما بازگشایی فاز ۵ عمار یاسر به سمت میدان سپاه قبل از ایجاد تقاطع باعث افزایش ترافیک در این خیابان خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» یکی از معضلات کلان‌شهر قم وجود گره‌های ترافیکی در برخی از ساعات روز در برخی از خیابان‌های شهر است که در این خصوص در طی سال‌های اخیر مدیریت شهری به‌منظور روان‌سازی ترافیک و بازگشایی گره‌های ترافیکی پروژه‌های مهمی را اجرا کرده است. برای این امر ۳۵ تقاطع غیر هم‌سطح و ۲۲ تقاطع در ۵ محور اصلی شهر قم احداث‌شده است.
یکی از محورهایی که ترافیک بسیاری را در آن شاهد بوده و هستیم محور پل ۹ دی به میدان سپاه در بلوار جمهوری است که در این خصوص در هفته‌های اخیر اقدامات اولیه‌ای همچون بستن میدان و ایجاد دوربرگردان صورت گرفته است. البته این اقدام باعث کاهش ترافیک شده اما هنوز هم در برخی ساعات ترافیک وجود دارد.

اتمام تملک فاز ۵ عمار یاسر
حال دراین‌بین اخباری مبنی بر اتمام تملک فاز ۵ عمار یاسر و برنامه‌ریزی برای اجرای این پروژه به گوش می‌رسد. در این خصوص حسن طلایی، عضو شورای شهر قم در بازدید از پروژه فاز ۵ عمار یاسر از پایان تملک این پروژه ۵۰ ساله خبر داد و اظهار داشت: این پروژه بعد از ۵۰ سال در این دوره مدیریت شهری به سرانجام می‌رسد.
وی افزود: تملک این پروژه از خیابان دور شهر تا میدان سپاه به پایان رسیده و به‌زودی عملیات عمرانی این مسیر به‌عنوان مرحله آخر پروژه آغاز می‌شود.
این عضو شورای شهر ادامه داد: با تکمیل این پروژه ترافیک میدان سپاه نیز ساماندهی شده و یکی از رینگ‌های اصلی شهر تکمیل می‌شود.
همان‌طور که گفته شد فاز ۵ عمار یاسر از خیابان دور شهر تا میدان سپاه است و عملیات عمرانی آن در روزهای آینده آغاز خواهد شد.شاید این خبر خوشحال‌کننده باشد به دلیل اتصال عمار یاسر به بلوار جمهوری و میدان سپاه اما آن چیزی که دراین‌بین مسلم است افزایش ترافیک را شاهد خواهیم بود.
البته در یک سال اخیر هم اخباری مبنی بر ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح در میدان سپاه از سوی مسئولین شهرداری منتشرشده است که قطعاً در کاهش ترافیک‌های این محور بسیار مؤثر خواهد بود اما آن چیزی که در این خصوص بسیار مهم است فاز ۵ عمار یاسر است.
فاز ۵ عمار یاسر باید هم‌زمان با تقاطع میدان سپاه شروع شود و یا اینکه ابتدا تقاطع غیر هم‌سطح شروع و در ادامه فاز ۵ شروع شود تا از افزایش ترافیک در این محور جلوگیری شود.

شروع عملیات تقاطع میدان سپاه مهم‌ترین تقاطع کلان‌شهر قم
 از همین رو عباس حلوایی، معاون امور فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تمام پروژه‌های شهری قم با موضوع حمل‌ونقل ازجمله تقاطع‌ها در این سند دیده‌شده است تقاطع میدان سپاه نیز یکی از مهم‌ترین تقاطع‌ها است و برای این تقاطع مطالعات خردنگر و کلان نگر دیده‌شده است و قرار است به‌صورت سه سطحه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی ادامه داد: تقاطع میدان سپاه می‌بایست عملیات اجرایی آن زودتر آغاز می‌شد اما به دلائلی طولانی شد ما برای این تقاطع طراحی‌های مختلفی داشتیم و با مشاور هم قرارداد بستیم این طرح به تصویب نرسیده بود تا تبدیل به طراحی فاز دو شود وقتی فاز یک شروع می‌شود در شهرداری کمیته‌ای از کارشناسان خبره تشکیل می‌شوند که در زمینه ترافیک، عمرانی و شهرسازی و هم‌چنین خدمات و بحث‌های بحرانی در آن مشورت می شود و برای تصویب طرح با همراهی معاونین شهرداری‌های مناطق تصمیم‌گیری می‌شود و یک طرح برتر انتخاب و در شورای ترافیک استان مورد تصویب قرار می‌گیرد.
معاون امور فنی و عمرانی شهرداری قم  تأکید کرد با توجه به تأکید شهردار بر اجرایی شدن پروژه تقاطع میدان سپاه ، برآورد اولیه برای این پروژه ۱۵۸ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده بود اما با توافق بر سر پیمان ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه که مهم‌ترین تقاطع‌های کلان‌شهر قم به شمار می‌رود در نظر گرفته‌شده است.
وی در ارتباط بااهمیت این پروژه برای شهر قم عنوان کرد: در حال حاضر ترافیک میدان سپاه به‌ویژه در ساعات اولیه شب موجب معطلی شهروندان می‌شود و پیش‌بینی این است که بازگشایی کامل فاز ۵ عمار یاسر این ترافیک را تشدید خواهد کرد. همین موضوع ضرورت اجرای تقاطع غیر هم‌سطح میدان سپاه را بیش‌ازپیش روشن کرده است.

همان‌طور که گفته شد در این سال‌ها شهرداری در راستای کاهش ترافیک سطح شهر اقدامات مؤثری بسیاری انجام داده است و قطعاً در مسیر پروژه میدان سپاه هم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد اما آنچه مهم است باید این پروژه‌ها به گونه در این شاهراه مواصلاتی انجام شود که باعث تشدید ترافیک و نارضایتی مردم نشود.



انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/51122