وی اضافه کرد: در شهرستانهای کهک و جعفریه پژوهشسرا تأسیس نشده که اگر در صورت اجراییشدن آن، میتواند در راستای علمآموزی و ترویج تحقیق و پژوهش کمککننده باشد.
وی ادامه داد: هر پژوهشسرا ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو فعال دارد که با این مرکز ارتباط مستمر دارند، در دورهها شرکت و طرحها و ایدهها را پیگیری میکنند.
به گفته مطهری، در طول سال ۱۱ هزار دانشآموز از پژوهشسراهای استان بازدید کرده یا در کارگاههای آموزشی این مراکز شرکت دارند.
وی با بیان این که عینیسازی مفاهیم کتب درسی در پژوهشسرا انجام میشود، بیان کرد: در پژوهشسرا مفاهیم درسی در قالب آزمایش و دستسازه به کار عملی تبدیل و روش تحقیق، پژوهش و تحلیل اطلاعات به دانشآموزان آموزش داده میشود.
وی با اشاره به این که پژوهشسرا مکمل مدرسه است، اضافه کرد: در پژوهشسراها علوم جدید به دانشآموزان معرفی میشود که در این راستا ۱۲ محور مختلف از علوم جدید یا علومی که کشور در آن پیشرفت کرده است، در اختیار دانشآموزان آموزش قرار میگیرد.
کارشناس اداره کل آموزشوپرورش قم، علوم زیستفناوری، نانوفناوری، رباتیک، هوش مصنوعی، کدنویسی، سلولهای بنیادی، ادبیات و علومانسانی را از جمله این علوم عنوان کرد و افزود: استان قم در رشتههای زیستفناوری و سلولهای بنیادی موفق عمل کرده و صاحب رتبه است.
وی با تأکید بر تقویت جنبههای مختلف علمآموزی در دانشآموزان، ادامه داد: ترویج، آموزش، پژوهش و تبدیل ایده به محصول مراحل مختلف علمآموزی در پژوهشسراهاست.
وی افزود: پژوهشسراها در نظر دارند دانشپژوهان آینده را جذب کنند و آموزش دهند تا از این طریق شرکتهای دانشبنیان آینده تقویت شود.
مطهری تصریح کرد: همه دانشآموزان از پایه چهارم تا دوازدهم میتوانند به همراه خانوادههایشان از امکانات پژوهشسراها استفاده کنند.
در سال تحصیل جدید ۳۱۵ هزار دانشآموز در یک هزار و ۶۳۳ مدرسه در سطح مدارس این استان به تحصیل مشغول هستند.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/51203 |