وی با بیان اینکه امید است تا بتوان تا پایان سال ۲۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی و نوسازی شود، افزود: تا اوایل ماه آینده نیز ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز اضافه میشود و این کار تا پایان سال ادامه دارد تا ۱۰۰ دستگاه جدید وارد ناوگان شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: این میزان اتوبوس جدید بخش سختافزاری است که سازمان اتوبوسرانی با کمک مدیریت شهری انجام میدهد.
نیک با بیان اینکه سه آمار در رسانهها مدام پخش میشود، تصریح کرد: طبق استاندارد جهانی باید بهازای هریک هزار نفر یک دستگاه اتوبوس باشد که اگر برای قم اینگونه حساب شود باید ۱۲۰۰ اتوبوس فراهم شود؛ این یک استاندارد بینالمللی است و خیلی از کشورهای توسعهیافته نیز طبق آن پیش نرفتند.
وی عنوان کرد: دوم طرح جامع حملونقل که مشاور اعلام کرده اگر شهرداری قم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد میتواند خدمات بهتری ارائه دهد، مسئله سوم وضعیت موجود است که ۲۷۰ دستگاه اتوبوس است که شهر با آن اداره میشود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: یک فاصله نصف بین توصیه مشاور و چیزی که هست وجود دارد، قطعاً اگر ۲۰۰ دستگاه به ۵۰۰ دستگاه برسد خدمات به مردم و به دنبال آن رضایتمندی مردم نیز افزایش مییابد.
نیک تأکید کرد: هماکنون سرفاصله خطوط ۱۰، ۱۵ و ۲۰ دقیقه است، اگر قرار باشد این سرفاصلهها ۵ دقیقه کمتر شود باید گفت ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز است تا کل ناوگان به ۴۰۰ دستگاه برسد.
وی گفت: وقتی سرفاصله به ۵ دقیقه برسد در ۹۰ درصد ساعات روز اتوبوسها نزدیک به ظرفیت حرکت میکنند و مسافر اضافه از تعداد صندلی سوار نخواهد شد، نباید فراموش کرد که در این شرایط رضایتمندی به جد بالا میرود؛ اما استهلاک خودروها و هزینههای جاری نیز افزایش مییابد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه مسئله افزایش هزینهها بسیار مهم و اساسی است، تأکید کرد: در حال حاضر هزینههای جاری سازمان در ماه ۲۵ میلیارد تومان است که در یک سال ۲۷۳ میلیارد تومان میشود؛ اما با افزایش ناوگان این ۲۵ میلیارد به ۴۰ میلیارد در ماه میرسد و رضایتمندی نیز افزایش پیدا میکند.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/51700 |