مدیر حوزه علمیه خواهران قم گفت: در بحث حاکمیتی نقشی که از حوزههای علمیه خواهران انتظار میرود این است که در مباحث زن و خانواده مرجعیت علمی داشته باشد و بتواند حل مسئله کند.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری تسنیم، زهرا عزیزاللهی در آیین رونمایی از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم که در مدرسه معصومیه برگزار شد، عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص) میفرماید: «المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَکَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَکونُ تِلکَ الوَرَقةُ یَومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ ، و أعطاهُ اللّه ُ تبارکَ و تعالی بکُلِّ حَرفٍ مَکتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ؛ هر گاه مؤمن بمیرد و یک برگه که روی آن علمی نوشته شده باشد از خود بر جای گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش می شود و خداوند تبارک و تعالی به ازای هر حرفی که روی آن نوشته شده، شهری هفت برابر پهناورتر از دنیا به او می دهد.»
وی ضمن تسلیت وفات مادر پهلوانپرور کربلا، بانو امالبنین گفت: در انتخاب همسر معیارهای متعددی مانند جمال، عفت، نسب و... وجود دارد. افتخار بانو امالبنین این است که از سوی حضرت علی علیهالسلام برای پرورش پهلوان کربلا و یاریدهنده امام حسین علیهالسلام انتخاب شد؛ نقشی که امروز مادران شهدا با الگوگیری از این بانو محقق میکنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گفت: از همگرایی مدارس علمیه خواهران قم سپاسگزاری میکنم که برای اولینبار نمایشگاهی فاخر و در سطح عالی برپا کردند.
وی با بیان اینکه در عصری زندگی میکنیم که ادراکات بر واقعیتها حکومت میکند، تصریح کرد: گاهی ادراکاتی که در جهان ارائه میشود مخالف با واقعیتهاست.
عزیزاللهی افزود: در حوزه علمیه خواهران قم به دنبال ارائه ادراکی متفاوت از واقعیتهای موجود و ارائه انحراف در ادراک نیستیم؛ بلکه به دنبال این هستیم که از واقعیتهای موجود ادراک متعارف را ارائه بدهیم و نقش نمایشگاه پژوهشی این است که این ادارک را برای مخاطب ایجاد کند.
وی گفت: در مسئله حکمرانی و حکومت، نهادهای مختلفی ایفای نقش میکنند. سازمان اگر بخواهد چابکی خود را بسنجد باید در چهار بُعد ذینفعان یعنی حاکمیتی، وزارتخانه، نهادها و سازمانها، مراکز علمی پژوهشگاهی ارزیابی کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم اظهار کرد: در بحث حاکمیتی نقشی که از حوزههای علمیه خواهران انتظار میرود این است که در مباحث زن و خانواده مرجعیت علمی داشته باشد و بتواند حل مسئله کند. در این زمینه باید ارزیابی کنیم در زمینه مرجعیت علمی و حل مسئله هدفی برای ما تعریف شده است یا خیر؟ در صورت تعریف، آیا به این هدف نزدیک شدیم؟ در بحث وزارتخانه، نهادها و سازمانها (مدارس) نیز به همین صورت است.
وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که مسئله پژوهش چه میزان برای ما اهمیت دارد. در ستاد مرکزی حوزه علمیه خواهران و مدارس باید بررسی کنیم که آیا حداقل یک نفر نیروی پژوهشگر، رصدکننده و آیندهپژوه داریم که مجموعه و فعالیتهای آن را بررسی و پژوهش کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم تأکید کرد: زمانی طلاب و پژوهشگران احساس میکنند پژوهش و ایفای نقش پژوهشی مهم است که مجموعه سیاستگذار در رویکردهای داخلی نگاه پژوهشی داشته باشد.
وی دررابطهبا وضعیت پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: حوزه علمیه خواهران قم در یک سال گذشته برنامههای متعددی در زمینه پژوهشی از جمله تربیت پژوهشگران تولید محتوا در بستر وب، برگزاری نخستین همایش ملی زن، خانواده و امنیت، برگزاری مسابقه پژوهشهای گروهی رشد، برگزاری نخستین جشنواره آثار پژوهشی بانوان طلبه سطح سه، برگزاری نخستین دوره آموزشی روش تحقیق و... داشته است همچنین میزبان تدوینگران متون درسی در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۳ بوده است.
عزیزاللهی بیان کرد: الحمدلله امروز بیشتر مدارس حوزه علمیه خواهران قم به اتاق سایت مجهز هستند و کتابخانهها نیز بهسرعت به سمت غنیسازی و تخصصیشدن حرکت میکنند.
انتهای خبر /