printlogo


نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
حکم خروج کروز از ایران‌خودرو قطعی است
کد خبر: 52791
نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد پروندهٔ شرکت کروز و حکم شورای رقابت به نفع خروج این شرکت از مدیریت ایران‌خودرو، اظهار داشت: حکم قطعی دراین‌خصوص صادر شده است و باید این حکم و رأی صادر شده اجرایی شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» حسینعلی حاجی‌دلیگانی نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد پروندهٔ شرکت کروز و حکم شورای رقابت به نفع خروج این شرکت از مدیریت ایران‌خودرو، اظهار داشت: حکم قطعی دراین‌خصوص صادر شده است و باید این حکم و رأی صادر شده اجرایی شود و در این رأی نیز دو نکتهٔ اساسی وجود دارد چرا که شرکت کروز یک شرکت قطعه‌ساز است نمی‌تواند در هیئت‌مدیرهٔ شرکت خودروسازی باشد که به لحاظ رانت اطلاعاتی و آماری که در آنجا وجود دارد به‌منظور سوءاستفادهٔ اطلاعاتی که در اختیار دارد؛ چراکه این اطلاعات در دسترس قطعه‌سازان دیگر وجود نخواهد داشت و همچنین با اهمال مدیریتی که در می‌تواند در انتصابات افراد داشته باشد سبب جمع‌آوری ثروت و امکانات زیاد برای خود باشد؛ بنابراین رأی صادر شده مبنی بر این است که این شرکت نمی‌تواند بدین صورت سهام‌دار باشد و باید سهام خود واگذار کند.

 وی در ادامه افزود: نکتهٔ دیگری که در این رأی وجود دارد این است که شرکت کروز تا دو سال که مقرر شده تا سهام خود را واگذار کند حق دخالت در انتخاب مدیران ایران‌خودرو از آن سلب شده است که این رأی همان زمانی که لازم‌الاجرا بود باید اجرایی می‌شده که متأسفانه این اتفاق صورت نگرفته و بنابراین با اجرایی‌نشدن آن مجدداً فرصتی فراهم شد تا شرکت کروز به این رأی اعتراض کند درصورتی‌که اگر این رأی اجرایی شده بود این شرایط پیش نمی‌آمد.

 نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص لزوم تعیین مهلت برای واگذاری سهام کروز، بیان داشت: از زمانی که رأی صادر می‌شود لازم‌الاجرا بوده است و مانند مصوبه نیست که قید زمان در آن در نظر گرفته شود و رأی صادر شده و متن رأی گویا هستند و مقرر بوده که اجرایی شود و هر کسی که این رأی را اجرایی نکرده باشد طبیعتاً ترک فعل کرده و باید برخورد قانونی شود و یا به‌عنوان استنکاف از اجرای رأی قانونی مورد بازخواست قرار بگیرد؛ لذا باید مهلتی برای واگذاری سهم کروز به‌صورت دقیق مشخص شود تا این‌گونه تلقی نشود که گروه کروز برای همیشه مهلت دارد.

 حاجی‌دلیگانی دربارهٔ کنارگذاشتن کروز از هیئت‌مدیره ایران‌خودرو، اضافه کرد: ساختار شرکت کروز و نوع سهام و مالکیت آن دارای مشکل بوده و از این بابت در رأی آمده است که سهام خود را واگذار کند.

 وی با اشاره به اطلاعیه اخیر شرکت کروز در مورد رأی شورای رقابت که به‌نوعی تلاش برای بی‌اعتبار کردن این رأی است، خاطرنشان کرد: آنچه بتا می‌بایست در همان هیئت تخصصی شورای رقابت انجام می‌شده قطعاً این دفاعیات را در هیئت بدوی و هیئت تجدیدنظر انجام داده است؛ اما مسبوق واقع نشده درحالی‌که هیئت تجدیدنظر از برخی قضات و کارشناسان تشکیل شده است این ادعاها را قابل‌قبول ندانستند درحالی‌که اگر این ادعاها پذیرفته شده بود قطعاً به نفع آن‌ها رأی صادر می‌شد؛ اما اینها ادعاهایی بیش نبوده که این ادعاها بارها در هیئت تخصصی بدوی و تجدیدنظر بیان شده و حتی در دیوان عدالت نیز به جهت اینکه رأی تجدیدنظر اولیه نشکند یک لایحه دفاعیه داشتند.

 نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های سهام‌دار جدید که در مجمع ایران‌خودرو انتخاب شدند همگی وابسته به صاحبان کروز هستند، گفت: در مجمع غیرقانونی که برگزار شده است متأسفانه سازمان بورس که وظیفهٔ بررسی اصالت شرکت‌کنندگان و همچنین برگزاری مجمع به‌صورت رعایت تشکیلات قانونی که باید رعایت می‌شده به اعتقاد بنده سازمان بورس وظیفهٔ خود را به‌درستی و دقیق انجام نداده است و البته افرادی که به‌عنوان سهام‌دار در این مجمع شرکت کرده‌اند و یا نمایندگی از سهام‌داران دیگر گرفتند بخشی از آن‌ها هم از بانک‌های دولتی بوده و برخی هم بانک‌های غیردولتی که به‌نوعی حالت خصولتی دارند، بنابراین این مطلبی که بیان شده مطلبی دقیق است؛ چراکه آن نمایندهٔ سهام دولتی را که در جلسه یا دعوت نشده یا به هر دلیلی حضور نداشته است و به‌سختی توانستند که اکثریت را در یک مجمع گرد هم جمع کنند که این امر نیز ابهام داشته و قابل‌بررسی است.

 حاجی‌دلیگانی باتوجه‌به نقش مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ برای جلوگیری و استمرار این تخلفات، بیان داشت: مجلس و کمیسیون‌های ذی‌ربط از جمله کمیسیون‌های صنایع و دیگر کمیسیون‌هایی که بررسی این موضوع در حیطهٔ وظایف آن‌ها است را بررسی خواهند کرد و کمیسیون اصل ۹۰ باتوجه‌به شکایات رسیده که طبیعتاً این شکایت بیشتر هم خواهد شد موظف به رسیدگی و اعلام جمع‌بندی و ارجاع پرونده به محاکم قضایی است.

 سهام آن را با هر گونه رفتارهای جعلی و بدون اصالت مانند فروش چندین برابری قطعات ایران‌خودرو و ایجاد انحصار و یا فراهم‌کردن شرایطی که ایران‌خودرو نتواند بدهی خود را به کروز پرداخت کند که در این صورت کروز هم رخنهٔ خود را بیشتر کرده و سهام بیشتری را تصاحب کند این مسائل باید به‌موقع تحت توجه و نظارت سیستم قضایی و دیگر دستگاه‌های مسئول نظارتی و دولتی قرار بگیرد.

 وی افزود: مردم باتوجه‌به رویت تخلفات بازار خودرو حق دارند گلایه کنند و مطالبهٔ اصلاح این وضعیت حق قانونی آنهاست و اما وظیفهٔ دستگاه‌های نظارتی این است که در این‌گونه مسائل که حقوق مردم تضییع می‌شود و یا حقوق بیت‌المال نادیده گرفته می‌شود و همچنین افرادی بدون اهلیت چنین مجموعه‌هایی را تشکیل می‌دهند و در آن رسوخ می‌کنند که سهام آن را با هر گونه رفتارهای جعلی و بدون اصالت مانند فروش چندین برابری قطعات ایران‌خودرو و ایجاد انحصار و یا فراهم‌کردن شرایطی که ایران‌خودرو نتواند بدهی خود را به کروز پرداخت کند که در این صورت کروز هم رخنهٔ خود را بیشتر کرده و سهام بیشتری را تصاحب کند این مسائل باید به‌موقع تحت توجه و نظارت سیستم قضایی و دیگر دستگاه‌های مسئول نظارتی و دولتی قرار بگیرد.




انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/52791