مدیر حوزههای علمیه گفت: هوش مصنوعی امتیازات و آسیبهایی دارد و آینده بشر تحتتأثیر این تحول بزرگ است، ما هم اقداماتی برای استفاده از هوش مصنوعی در علوم اسلامی را شروع کردیم که در حال پیشرفت هستند.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه سراسری مدیران حوزههای علمیه کشور که با موضوع «بررسی مباحث اخیر و جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ۱۲روزه» و با حضور اعضای شورایعالی، معاونان حوزههای علمیه، مدیران استانی و مدیران مدارس علمیه، در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه شرایط جدید، یک پیچ تاریخی همراه با سختیها و پیچیدگیهای فوقالعاده است، گفت: همه استکبار جهانی به صورت رویارو، مستقیم و شفاف بیش از همه ادوار و با بهکارگیری همه تسلیحات پیشرفته؛ فناوریهای برتر و هوش مصنوعی به میدان آمده است. شبکهسازی داخلی و به هم پیوندزدن آنها به شکل بینظیری رقم خورده است؛ ضدانقلاب خارج به شکل متمایز از ادوار قبل سامان داده شده است و الگوهای بدیع، طراحی و ساماندهی کردهاند.
وی ادامه داد: مرزها برای حمله زمینی آماده شده بود. موج تبلیغات سنگین در جنگ ادراکی و جنگ روایتها؛ ضعف نسبی در ظاهر بر محور مقاومت را حاکم کردند. مرعوبسازی و تطمیع کشورها و فعالسازی گسلهای گوناگون. نقشهها و طرحهای کلان ۴۰-۵۰ساله بلکه ۸۰ساله بعد از جنگ جهانی دوم، از نو بازخوانی و فعال شده است.
مدیر حوزههای علمیه هدف غرب در شرق و جهان اسلام را دوگانهسازی عنوان و تأکید کرد: سرنخ نظام اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و تسلیحاتی، برخی کشورهای مسلمان منطقه در دست آمریکا است و بااراده آمریکا همه آنها ساقط میشوند. غرب به دنبال دوگانه (زمین سوخته بدون هیچ قدرتی یا قدرت همراه با وابستگی و تسلیم در برابر خود) است؛ در این طرح در ۲-۳ سال اخیر گامبهگام جلو آمدهاند؛ ولی به صخره استوار و قوی برخورد کردهاند و آن ملت ایران، انقلاب اسلامی و رهبری معظم است. انشاءالله یمن، عراق و محور مقاومت جان جدید خواهد گرفت.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری استوارسازی دلها، راهبری مغزها و مصممسازی ارادهها را وظیفه روحانیت دانست و ادامه داد: اگر مغز جامعه تحلیل درست داشت، قلب او سرشار از ایمان بود و دل او لبریز از اراده و استواری بود، همه آنچه انجام شده، حتی سلاح اتمی، ما را به عقب نخواهد برد و روحانیت باید اضلاع پایه این پایداری و مقاومت را حفظ کند.
وی آن اضلاع را علم، دانش و معرفت، ایمان و اعتقاد به عالم غیب و آگاهی درست، اجتماعی و سیاسی و اراده استوار در جامعه دانست و با اشاره به فرصتهای جدید ایجاد شده در درون ملت و جوانان و در داخل و خارج از کشور گفت: انسجام امت اسلام، درخشش اندیشه انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی، و معارف اسلام و اهل بیت (ع) فرصتهایی است که باید آنها را تحکیم کنیم. راه ما در مخاطرات پیش رو، راه سنگینی است، این یک عطف تمدنی در تاریخ منطقه و تاریخ بشر است. اگر این گفتمان بماند، آفاقش به سمت ظهور حضرت ولیعصر (عج) است و بسیاری از طمعها از بین خواهد رفت.
امامجمعه قم افزود: پایداری، تابآوری، مقاومت، هوشیاری، وحدت، انسجام، آشکارسازی و تأکید بر مبانی و نظریه انقلاب اسلامی، ایستادگی در برابر استکبار، مبتلا نشدن به وادادگی، تبیین و روایتگری درست، تقویت مبانی معرفتی و ایمان، ارتباط قویتر با مردم و جوانان و جذب فعالتر، راه پیش روی ما است.
رسالت اول حوزههای علمیه، تربیت انسان عالم است
اعرافی پیام این اجلاسیه را تجدید عهد و میثاق با حضرت ولیعصر (عج)، حضرت ثامنالحجج (ع)، امام خمینی (ره)، رهبری معظم، مراجع عظام تقلید، شهدای عالیقدر و ملت بزرگ ایران و اعلام آمادگی در صحنه عنوان کرد و اظهار داشت: این ارادهها، این حضور در صحنهها، آینده را تأمین کرده و مشکلات را کنار خواهد زد.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه با اشاره به نکاتی در ارتباط با مدیریت نیز اظهار داشت: مدیر موفق کسی است که افزون بر شرایط پایه علمی و مهارتی، از قدرت شناخت موقعیت و محیط بیرونی و درونی، اوضاع و احوال و نیازها، هوشمندی و نگاهی به رسالت برخوردار باشد تا بتواند تغییرات مناسب به سمت اهداف بر اساس شناخت درست و سریع محیط انجام دهد.
وی قدرت هماهنگسازی منابع مادی و منابع انسانی در راستای اهداف را مؤلفه دوم مدیر موفق عنوان کرد و افزود: سومین مؤلفه، توانایی برانگیختن انگیزه، احساس و هیجان است؛ پیشرفت نیاز به حس، هیجان، نشاط و انگیزه دارد. مدیر باید در کنار مسائل فکری و محتوایی، در مواقع حضور در مدرسه و گفتوگو با طلاب و اساتید و در محیطهای دیگر، این توانایی را داشته باشد و وجود او شورانگیز، حرکتآفرین و نشاطبخش باشد.
مدیر حوزههای علمیه داشتن منطق، تئوری و نظریه و قدرت زنجیرهسازی نیروها، تیم و گروهسازی برای پیشبرد کارها را مؤلفه چهارم و پنجم یک مدیر موفق دانست و بیان کرد: ششمین مؤلفه رویکرد جامع و متوازن به همه مأموریتها بدون کاریکاتوری شدن است؛ یعنی مدیر در مدرسه، در کنار لحاظ پشتیبانی، آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و روابط بینالملل، بتواند منظومه را کامل و متوازن نگاه کرده و اولویتها را در نظر بگیرد. رسالت اول مدیران، تربیت انسان عالم است که پیوست آن تربیت، توانایی جامعیت، توازن و اولویت است.
عضو جامعه مدرسین افزود: انضباط ذهنی و نظم رفتاری، تحمل بالای فشارها و اصلاح امور، تقسیم درست وظایف و جمع میان کارهای کوچک و بزرگ و شناخت بحرانهای حوزه و روحانیت و توان معالجه آنها از دیگر مؤلفههای یک مدیر موفق است.
بهکارگیری هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف تبلیغی
اعرافی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی امتیازات و آسیبهایی دارد و آینده بشر تحتتأثیر این تحول بزرگ است، تأکید کرد: اقداماتی برای کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی را شروع کردیم که در حال پیشرفت هستند. ما باید با تسلط بر هوش مصنوعی، به سمت بهکارگیری آن برای پیشبرد اهدافمان و پیشبرد علوم اسلامی و حوزههای مختلف آموزشی و تبلیغی حرکت کنیم.
وی با اشاره به اربعین حسینی پیش رو بیان کرد: بخش تبلیغ و بینالملل حوزه علمیه تلاش برای شکلدادن به حرکت بزرگ اربعین امسال، تأکید بر تربیت عالم مهذب و پیام حوزه پیشرو و سرآمد را بر عهده دارد.
انتهای خبر/