printlogo


کارشناس علوم سیاسی مطرح کرد:
حقوق بشر اسلامی بر پایه کرامت انسانی
کد خبر: 54918
کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه کرامت انسانی، سنگ بنای تمام آموزه‌های اسلامی است، گفت: حقوق بشر اسلامی بر پایه ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی قرار دارد و از آن به عنوان یک ابزار استفاده نمی‌شود.
مرتضی احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به حقوق بشر اسلامی، اظهار داشت: حقوق بشر اسلامی بر پایه اصول و ارزش‌های اسلامی شکل گرفته است. این حقوق به حقوقی اشاره دارد که در قرآن و سنت پیامبر (ص) تعیین شده و شامل کرامت، عدالت و برابری انسان‌ها می‌شود.

 وی ادامه داد: در این چارچوب، انسان به عنوان مخلوقی دارای حقوق ذاتی و غیر قابل سلب شناخته می‌شود. این حقوق شامل حق زندگی، حق آزادی، حق تحصیل و بسیاری از حقوق دیگر است.

 کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه حقوق بشر اسلامی جامع‌تر از نگاه سکولار غربی است، گفت: حقوق بشر اسلامی هم حقوق دنیوی و هم حقوق معنوی انسان را پوشش می‌دهد.

 وی اضافه کرد: حقوق بشر اسلامی توازن بین حقوق فرد و مصالح جامعه را حفظ می‌کند و فردگرایی افراطی را رد می‌کند و البته تکلیف‌محور است؛ یعنی هر حقی، مسئولیتی در پی دارد.

 کرامت انسانی، سنگ بنای تمام آموزه‌های اسلامی است

 احمدی با اشاره به اهمیت و جایگاه حفظ کرامت انسانی در اسلام، گفت: در اسلام، کرامت انسانی اساس و بنیاد همه آموزه‌ها است. قرآن به صراحت می‌گوید که خداوند انسان را در بهترین شکل خلق کرده و به او کرامت بخشیده است.

 وی ادامه داد: این کرامت باعث می‌شود که انسان‌ها همواره مورد احترام قرار بگیرند و هیچ‌کس حق ندارد به این کرامت آسیب بزند. حفظ کرامت انسانی در روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کرامت انسانی، سنگ بنای تمام آموزه‌های اسلامی است، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره اسراء آیه ۷۰ می‌فرمایند: کرامت، عطیه خداوند است، نه اعطای حکومت‌ها یا جوامع.

 وی افزود: همین کرامت، مبنای مسئولیت انسان در قبال خدا با عبادت، خود با تزکیه نفس، دیگران با احسان، عدالت و طبیعت است.

 احمدی ادامه داد: عدالت‌محوری، توجه ویژه به محرومان و رعایت حقوق دیگران حتی حیوانات و پرهیز از تحقیر، تمسخر و توهین از دیگر مبناهای کرامت انسانی در اسلامی است که باید در نظر گرفته شود.

 وی تأکید کرد: اگر کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند و اصول مشترک خود را در زمینه حقوق بشر تعریف و ترویج کنند، می‌توانند یک جامعه قوی و مؤثر در سطح جهانی شکل دهند. جمع‌آوری تجارب و توانمندی‌های مختلف این کشورها می‌تواند زمینه‌ساز تبادل نظر و همکاری‌های مشترک در این حوزه شود.

 کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه غرب باید سیاست دوگانه و تحمیل گرا را کنار بگذارد، گفت: غرب باید صدای کشورهای مستقل و تمدن دیگر مانند اسلام را گوش دهد و به آنها احترام بگذارد.

 وی تصریح کرد: کارشناسان مسلمان باید با زبان علمی و قابل فهم جهانی، مبانی عمیق، جامع و متوازن حقوق بشر اسلامی را تبیین کنند.

 احمدی ادامه داد: یکی از راهکارهای دیگر برای شناساندن حقوق بشر اسلامی به دنیا تقویت آموزش و ارتقاء آگاهی عمومی در زمینه حقوق بشر اسلامی است. البته رسانه‌ها نیز باید نقش فعالی در شناساندن حقوق بشر اسلامی و تبیین آن به جامعه ایفا کنند.

 وی عنوان کرد: برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌ها در این زمینه می‌تواند به بروز و تبادل نظر در مورد حقوق بشر اسلامی کمک کند.

 کارشناس سیاسی با اشاره به سوء استفاده غرب از واژه حقوق بشر، گفت: غرب به طور معمول از واژه حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار بر کشورهای غیرغربی استفاده می‌کند. در واقع، این کشورها از حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی برای پیشبرد منافع خود بهره می‌برند و در بسیاری از موارد، معیارهای دوگانه را اعمال می‌کنند. به عبارت دیگر، زمانی که به منافعشان آسیب می‌زند، به سادگی حقوق بشر را نادیده می‌گیرند.

 وی ادامه داد: امروز شواهد تاریخی و معاصر این ادعا را تأیید می‌کند. محکومیت شدید نقض حقوق بشر در کشورهای غیر همسو مثل ایران و ونزوئلا در مقابل سکوت یا حمایت از متحدان ناقض حقوق بشر مثل عربستان سعودی در جنگ یمن، رژیم صهیونیستی در سرکوب فلسطینیان.

 احمدی یادآور شد: شعار حقوق بشر برای توجیه جنگ‌های ویرانگر عراق، افغانستان و.. یا تحریم‌های فلج‌کننده که خود نقض فاحش حق حیات و سلامت ملت‌ها است. نمونه بارز آن تحریم دارو و غذا علیه ایران است.

 وی در خاتمه گفت: حقوق بشر اسلامی با محوریت کرامت ذاتی انسان و مسئولیت‌پذیری در برابر خدا، نه رقیب که مکملی غنی برای گفتمان جهانی حقوق بشر است.


انتهای خبر/

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/54918